כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ

"ביזה ברברית וסכנת חיים"; היהודים מסתגרים בבתיהם ומתפללים

בקזחסטן מנסים לחזור לשגרה, לאחר המהומות הקשות שהיו בשבוע האחרון | נכון להיום, המצב בשטח נראה רגוע יותר, אך עדיין אנשים רבים מחליטים להסתגר בבתים ויוצאים רק לדברים דחופים | ברקע הישראלי שנהרג במקום בשבוע שעבר, הקהילה היהודית מתפללת שהמצב יירגע

"ביזה ברברית וסכנת חיים"; היהודים מסתגרים בבתיהם ומתפללים
מהומות בקזחסטן צילום: צילומסך

הקהילה היהודית בקזחסטן פרסמה הודעה לתקשורת על הנעשה במדינה הסובייטית לשעבר, בשל המהומות הקשות שהביאו להרוגים רבים כולל יהודי בן 22 אב לתינוק בן שמונה חודשים.

"שלום וברכה ותודה לכולם על התפילות לשלום הקהילה היהודית ושלום הרבנים שלוחי הרבי במדינת קזחסטן, המצב ב"ה יותר רגוע וממשלת קזחסטן פועלת ללא הרף למגר את כנופיות הטרור ללא פשרות".

עוד מציינים בקהילה, "בשעות העוצר אנשים לא יוצאים לרחובות וכך שומרים על חייהם ונותנים לרשויות החוק למגר את הטרור. בשעות היום אנשים יוצאים רק לעניינים דחופים. אנשים הפנימו את סכנת החיים ומקבלים בהבנה את המגבלות של הממשלה לשעת חרום".

הרב ישעיהו כהן עם נשיא קזחסטן. 

לגבי ההרס והנזק הכספי, אומרים בקהילה היהודית, "נזק אדיר נגרם לאזרחי קזחסטן, ביניהם גם להרבה מבני הקהילה היהודית בגלל הביזה הברברית מבתי מסחר וחנויות על ידי כנופיות הטרור".

הקהילה הודתה לשגרירות ישראל ולמשרד החוץ הקזחי על ההשתדלות להביא לקבורה את היהודי הצעיר לבן קוג'יאשוילי בן 22 שנרצח ליד ביתו בזמן המהומות. "תקוותנו שבעזרת ה' היום יוטס לארץ".

הקהילה היהודית בטוחה שזכותו של רבי לוי יצחק שניאורסון זצ"ל, אביו של האדמו"ר מלובביץ, רבי לוי יצחק זצ"ל אשר נעצר על ידי הקומוניסטים ב-1939, ולאחר כמעט שנה של חקירות וכליאה, הוגלה לכפר נידח בקזחסטן. שם נפטר בשנת 1944 באלמטי (אז עלמא-אתא), שם גם הוא קבור. מקום מנוחתו הפך לאתר נערץ של עלייה לרגל ותפילה עבור הקהילה המקומית ומבקרים מרחבי העולם, במיוחד בזמנים קשים.

הרב ישעיהו כהן עם שר התיירות יואל רוזבזוב בקברו של רבי לוי יצחק זצ"ל

בתוך כך שירותי האינטרנט חזרו לאלמטי, העיר הגדולה ביותר בקזחסטן, לאחר הפסקה של חמישה ימים. כמעט 8,000 בני אדם נעצרו ברחבי המדינה, כך נמסר ממשרד הפנים ביום שני. כ-170 אנשים כולל שוטרים נהרגו.

קזחסטן חולקת גבולות עם רוסיה בצפון וסין במזרח. זוהי מדינה ענקית רפובליקה סובייטית לשעבר שהיא בעיקר מוסלמית עם מיעוט רוסי גדול, יש לה משאבי מינרלים עצומים, עם 3% ממאגרי הנפט העולמיים ומגזרי פחם וגז חשובים.

הנשיא קאסים טוקאייב אמר כי "20,000 שודדים" תקפו את העיר אלמטי וכי הוא אמר לכוחות הביטחון "לירות ללא אזהרה". שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן מתח ביום ראשון ביקורת על הנחיית הנשיא. "הצו לירות כדי להרוג, ככל שהוא קיים, שגוי ויש לבטלו", אמר לחדשות ABV.

הרב ישעיהו כהן בשיחה עם שר התיירות והתרבות הטורקי בכינוס הרבנים במדינות האיסלאם בטורקיה.

קהילה יהודית קזחסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד