י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מלפפון, עגבניה וכרוב: על סגולות מיץ הירקות

כמה שעות נחשב המיץ עדיין כבעל תועלת וכנוזל, ומתי הוא הופך למאכל? • אלו שימושים קיימים ברפואה למיצי עגבניות, מלפפונים וכרוב? • טור בריאות

אילוסטרציה
אילוסטרציה

האם כדאי לשתות מיץ ירקות?

קודם כל, חשוב להבהיר שמיצים מחזיקים בערכם התזונתי במשך לא יותר מ-3 שעות מרגע הסחיטה. זה המקסימום, ובמקרים מסויימים הם מאבדים את ערכם התזונתי כבר אחרי 10-15 דקות. לכן, הנוזל שנמכר בחנויות בשם 'מיץ' או 'נקטר' – הוא סך הכל משקה. משקה בטעם מסוים, אולי טעים, לפעמים בעל תוספי מזון ולפעמים נטול תוספי מזון, אבל אינו נחשב מיץ. ולא יכול לשמש להשלמת צרכי הגוף במים, כי מבחינת הגוף, משקה כזה, בדומה למיץ, מרק, שוקו וכדומה הינו מזון שלא רק שאינו מהווה מקור למים, אלא דורש מים לעיכולו. לכן משקה כזה ניתן לשתות כי זה טעים, אבל לא כי זה בריא ולא כמקור מים לגוף.

מיצי פירות די מקובלים בשימוש בכל שכבות הגיל, מכינים אותם בבית, מזמינים במסעדות, שותים באירועים... לעומת זאת, למעט אולי מיץ גזר, מיצי ירקות נהוג לתת לתינוקות, אך משילד גדל הם יוצאים מכלל שימוש.

עם זאת, למיצי הירקות נודע ערך תזונתי גבוהה, ולעיתים הם גם מהווים "תרופת סבתא" למחלות ולמיחושים שונים.

תכירו כמה מהם:

מיץ עגבניות. מיץ זה מומלץ לאנשים שסובלים מבצקות ובעיית זרימת נוזלים בגוף. הוא גם מחזק את המערכת החיסונית ובכך עוזר להמנע מהדבקויות במחלות עונתיות. הוא גם מחזק את כלי הדם. יש בו הרבה ויטמין C וקליום, לכן הוא חיוני מאד לנשים בהריון. ניתן להמליץ על מיץ עגבניות לאנשים שומרי משקל ולאלה שנמצאים בדיאטת הרזיה, כי הוא מקטין את התאבון. בנוסף לכך, מיץ עגבניות עשיר בחומר ליקופן. חומר חשוב לגוף, ובמיוחד לבריאות העיניים. הוא גם התגלה כמונע התפתחות גידולים סרטניים מסוגים מסויימים. מיץ עגבניות מאד חומצי ולכן בעלי חומציות גבוהה בקיבה ומחלות מערכת העיכול צריכים להישמר ממנו. מיץ עגבניות אסור לאנשים הסובלים מאבנים בכיס המרה.

מיץ מלפפון. מיץ זה מחזק כלי הדם ומאזן את לחץ הדם. ברפואה העממית משתמשים גם במיץ מלפפון וגם בתערובת של מיץ מלפפון עם מיצים אחרים. למשל, תערובת של מיץ מלפפון עם מיץ גזר מרגיעה ועוזרת במחלות ראומטיות. היא גם משפרת את הזיכרון ולכן מומלצת, למשל, לילדים בתקופת הבגרויות וכדומה. הוא גם מומלץ מאד לאנשים עם בעיות בשיער: שיער מתפצל, נשירת שיער וכדומה. בשימוש חיצוני מיץ מלפפונים מנקה ומשפר את מראה העור ופותח את נקבוביות העור. אסור לשתות מיץ מלפפונים בכמות גדולה מ-100 מ"ל בבת אחת. מיץ מלפפונים אסור לאנשים שסובלים מאבנים בכליות ו/או אבנים בכיס מרה.

מיץ כרוב ידוע ברפואה העממית כמטפל במצבים שונים: הוא מחזק את המערכת החיסונית ועוזר להתגבר על מחלות עונתיות, על דלקות גרון ודלקת בסמפונות. בנוסף, מיץ כרוב מומלץ לאנשים שעושים דיאטות הרזיה, אנשים שסובלים מכיב קיבה וכיב תריסריון - למניעת התקף, שחפת, גידולים, נדודי שינה, עצירות ולאנשים שזקוקים לניקוי הטחול. מיץ כרוב אסור לאנשים שסובלים ממחלות במערכת העיכול, מהתקפי כיב קיבה או כיב תריסריון ולאנשים עם תת-פעילות בלוטת התריס.

אלה הן כמה דוגמאות של מיצי ירקות. בעצם, ניתן לסחוט מיץ מכל ירק, ולכל מיץ יש את הסגולות הרפואיות שלו.

כמובן, את כל המיצים מומלץ לסחוט, עד כמה שרק ניתן, מירקות אורגניים, ובסמוך לרגע השתיה.

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה", "בריאות הגבר ברפואה המשלימה" "סיפורים מהקליניקה" ועוד.

קליניקה לרפואה משלימה (הוליסטית) לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי ובעיות פוריות
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il/
מיץ ירקות בריאות שתיה מאמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד