כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ניצחון לעולם התורה

גזירת המעונות תידחה; בג"ץ נגד ליברמן

גזירת המעונות של אביגדור ליברמן: לאחר העתירה שהוגשה - בית המשפט העליון קבע כי שלילת סבסוד מעונות היום מילדי האברכים לא תחול בשנת הלימודים הנוכחית | הגזרה הקנטרנית עוררה דאגה רבה בקרב ציבור האברכים ונציגי הציבור פעלו ללא לאות בניסיון לבטלה | כל הפרטים

גזירת המעונות תידחה; בג"ץ נגד ליברמן
אביגדור ליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון, בהרכב השופטים ע' פוגלמן, ע' גרוסקופף וא' שטיין, קבע היום (רביעי) כי "גזירת המעונות" - שלילת סבסוד מעונות היום מילדי האברכים - של שר האוצר אביגדור ליברמן, לא תחול בשנת הלימודים הנוכחית.

הקביעה של בג"ץ מהווה ניצחון ברור לעותרים נגד איווט ליברמן, שביקשו מבית המשפט לבטל את החלטת שר האוצר אשר התקבלה משיקולים זרים תוך פגיעה קשה ומכוונת בילדי לומדי התורה, ובעיתוי מאוחר - לאחר פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי.

כבר במהלך הדיונים הקשו שופטי ההרכב על נציגת המדינה: "כיצד ניתן לעשות שינויים שכאלו באבחה אחת באמצע שנת הלימודים וללא שניתן להורים זמן סביר בכדי להערך בהתאם".

בפסק הדין שפורסם כעת קבעו שופטי ההרכב השופטי כי ילדי האברכים ימשיכו לקבל סבסוד גם בשנת הלימודים תשפ"ב בדיוק כפי שקיבלו בשנים קודמות.

גזירת המעונות

כזכור, מבחני התמיכה החדשים לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום, פורסמו באופן רשמי ביום 19.8.2021, עשרה ימים אחרי ראש חודש אלול – מועד תחילת שנת הלימודים במוסדות החרדיים.

מבחני התמיכה החדשים קובעים כי משפחות, בהן רק האם עובדת או לומדת, ואילו האב מקדיש את חייו לתורה (משפחות האברכים) - לא ייהנו עוד מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום. מבחני התמיכה החדשים מהווים שינוי במדיניות ארוכת-שנים לפיה משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום. במבחני התמיכה נקבעה הוראת מעבר לפיה מבחני התמיכה הישנים (שבמסגרתם משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד למעונות היום) ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד ליום 31.10.2021 (במהלך הדיון בעתירה מועד זה הוארך ליום 31.12.2021), ולאחר מכן יפקעו.

הנימוק של בית המשפט העליון

כאמור, בית המשפט העליון קיבל את העתירה נגד ההחלטה. אמנם, ביהמ"ש עמד על כך שלאיש אין זכות קנויה לקבל סבסוד מהמדינה גם אם היא ניתנה לו בעבר. הסובסידיה למעונות היום, בדומה לכל סובסידיה אחרת, משקפת את סדרי העדיפות הלאומית והשקפת העולם של השלטון, אשר לעולם יכולים להשתנות - עם זאת, המשפט המינהלי מכיר בחובה השלטונית לקבוע הוראת מעבר במקרים בהם זו נחוצה למען הגנה על אינטרס ההסתמכות הלגיטימי של האזרח.

"חובה זו, כחלק מחובת ההגינות של השלטון, חלה במלוא עוצמתה במקרים בהם הסבסוד קשור קשר ישיר לליבת החיים של האזרח אשר מתכנן את חייו ואת חיי משפחתו בהסתמך על כך שהסבסוד, אותו הוא מקבל, לא יבוטל ולא ישונה לרעה באבחה אחת באופן שיגרום לו ליפול לתהום כלכלית ולשנות לרעה את דפוסי החיים הבסיסיים שלו, מבלי שיתאפשר לו להיערך למציאות החדשה", ציינו השופטים.

"בענייננו", טענו השופטים, "מסגרת הלימוד מהווה עבור משפחות רבות הבסיס, או 'העוגן', סביבו מתכננת המשפחה את חייה לשנת הלימודים כולה. עלותם הגבוהה של מעונות היום מביאה לכך שבמקרים רבים תקציב המשפחה לשנת הלימודים, נבנה מסביב לשכר הלימוד במעונות. הפסקת הסבסוד במתווה שנקבע לא מאפשרת למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שייגרם לאורח חייהם ועלול לפגוע בפעוטות. לשיקולים אלה לא ניתן משקל מספק, ומשכך נקבע פה אחד כי הוראת המעבר במתכונתה הנוכחית אינה יכולה לעמוד".

לעניין הסעד נקבע ברוב דעות (השופט ע' גרוסקופף והשופט א' שטיין) כי מבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית (התשפ"ב). השופט ע' פוגלמן הסכים, כאמור, שעל הוראת המעבר להתבטל, מטעמיהם של שופטי הרוב, אולם סבר כי הסעד הראוי הוא להורות שמבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול עד להחלטה אחרת של השרים, שתתקבל תוך 30 יום, ואשר תיתן דעתה למורכבויות שהוצגו בפסק הדין.

השופטים כתבו בהחלטתם: "הוחלט פה אחד כי הוראת המעבר במבחני התמיכה לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום לא עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המינהלי".

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב להחלטת בג"צ: "אנחנו מצרים על החלטת בג"ץ בעניין שינוי הקריטריונים לקבלת סבסוד על מעונות יום שפוגעת באזרחי המדינה שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים. נמשיך לפעול בכל הכוח לשילוב כל אזרחי המדינה בשוק התעסוקה".

מעורכי הדין אוריאל שטרן, יונתן פלדמן ושמואל מקלב, המייצגים את העותרים - נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט לקבל את עמדתנו הבלתי מתפשרת כפי שהובאה על ידינו ובהרחבה בעתירה ובמהלך הדיונים בבית המשפט, על העדר הצדקה לתחולה מיידית של ביטול סבסוד המעונות. אנו קוראים לשר האוצר לקבל החלטות בענייניות במקצועיות ועל פי כל כללי המשפט המנהלי ולא בשרירות או מתוך שיקולים זרים. ככל והדבר לא ייעשה לא נהסס גם בעתיד לפנות לערכאות המתאימות לקבלת סעדים נוספים".

מארגון אמת ליעקב שעתר באמצעות עוה"ד זלמן בלאק נמסר: "המאבק המשפטי הוכיח את עצמו. בג"ץ קיבל את עמדתנו שהקיצוץ בוצע באופן לא אחראי ולא ראוי ודחה אותו לשנת הלימודים הבאה. אנחנו מברכים על ההחלטה וקוראים לשר האוצר לבטל את הקיצוץ המזיק וחסר התכלית".

גזירת המעונות אביגדור ליברמן בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד