א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
האויבים המרים מדברים

טורקיה וארמניה ידונו על נורמליזציה לאחר עשרות שנים של איבה

שליחים מטורקיה וארמניה יערכו סבב שיחות ראשון במוסקבה בסוף השבוע, שיחות שמטרתן לנרמל את הקשרים בין המדינות, בצעד שארמניה מצפה שיוביל לכינון יחסים דיפלומטיים ולפתיחת גבולות מחדש לאחר עשרות שנים של איבה

טורקיה וארמניה ידונו על נורמליזציה לאחר עשרות שנים של איבה
טורקיה צילום: Uri lenz/FLASH90

לטורקיה וארמניה אין קשרים דיפלומטיים או מסחריים במשך 30 שנה, עכשיו הן מקיימות שיחות כדי לפתור את האיבה ביניהן, מדובר בניסיון הראשון לשקם את הקשרים מאז הסכם השלום ב-2009. הסכם שמעולם לא אושר והקשרים בין המדינות נותרו מתוחים.

המדינות חלוקות בסוגיות שונות, בעיקר לגבי ההרג ההמוני של 1.5 מיליון ארמנים מצד האימפריה העות'מאנית ב-1915. ארמניה אומרת שהרציחות ב-1915 מהווים רצח עם. טורקיה מאשרת שארמנים רבים שחיו באימפריה העות'מאנית נהרגו בהתנגשויות עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך מתנגדת לנתונים ומכחישה שהרציחות בוצעו באופן שיטתי או מהוות רצח עם.

סוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטה את משרד החוץ של ארמניה שאמר ביום חמישי כי יש צפי שהשיחות האחרונות יובילו לכינון יחסים דיפלומטיים ולפתיחת גבולות סגורים מאז 1993. בשל סגירת הגבולות, לטורקיה וארמניה אין נתיבי סחר ישירים. הסחר העקיף עלה באופן שולי מאז 2013, אך היה רק ​​3.8 מיליון דולר ב-2021, על פי נתונים רשמיים של טורקיה.

פתיחת גבולות ושיפוץ מסילות ברזל בין טורקיה וארמניה יהיו יתרונות כלכליים עבור שני הצדדים, שכן הנתיבים יכולים לשמש סוחרים מטורקיה, רוסיה, ארמניה, איראן ואזרבייג'ן.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר ביום חמישי האחרון של כי ארמניה צריכה ליצור קשרים טובים עם אזרבייג'ן כדי שמאמץ הנורמליזציה יניב תוצאות. טורקיה היא ידידה טובה של אזרבייג'ן שנמצאת בסכסוך עם ארמניה.

טורקיה ארמניה שלום מוסקבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד