י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הסמבוק השחור – קווים לדמותו

ברחבי היערות באירופה גדל עץ יפיפה סמבוק שחור. כתבים עתיקים מתעדים שימוש של הרפואה הטבעית בסמבוק השחור והוא נחשב לאחד מצמחי המרפא הוותיקים והמרכזיים ברפואה הטבעית והמסורתית

הסמבוק השחור – קווים לדמותו
סמבוק צילום: יח"צ

סמבוק שחור (Sambucus nigra) - צמח בר ממשפחת היערנים גדל ברחבי אירופה מאזור הים התיכון עד לדרום סקנדינביה, מזרח אירופה ודרום מערב אסיה. סמבוק שחור צומח לגובה של 4-5 מטרים, הפרחים בגווני לבן עד צהוב בהיר עשירים בצוף המזין מגוון של חרקים, פירותיו קטנים, בצבע סגול כהה נאכלים על ידי מגוון רחב של חיות ומסייעות לפיזור הזרעים ברחבי היערות.

השימוש המסורתי בו כלל את כל חלקי הצמח. פרחי הסמבוק שימושו להכנת חליטות, משקאות אלכוהולים ולקישוט, ופירותיו משמשים כמקור תזונתי לוויטמין C. רכיבים ממשפחת אנטוציאנינים מקנים לפירות הסמבוק השחור ולמיץ המופק מהם צבע כחול-סגול כהה המשמש כצבע מאכל טבעי, בעבר השתמשו בפירות הסמבוק השחור לצביעת בדים ולהכנת דיו לכתיבה.

הסמבוק השחור מופיע בכתבים עתיקים מרחבי אירופה המתעדים שימוש בפרחי ופירות הסמבוק השחור ברפואה הטבעית. פירותיו של הסמבוק השחור מכילים מגוון רכיבים הכוללים: ויטמין C, פלבנואידים (קוורציטין, רוטין), טנינים, אנטוציאננים, גליקוזידים, טריטרפנים ועוד. אם כי לא מומלץ לאכול את הפירות כשהם חיים, כיוון שחלק מהמינים רעילים במידה מסוימת. השילוב הייחודי של הרכיבים מיצב את הסמבוק השחור כאחד מצמחי המרפא הוותיקים והמרכזיים ברפואה הטבעית והמסורתית.

סמבוק קומפלקס (Complex) של אלטמן, כמוסות תמצית פרי סמבוק שחור בתוספת קומפלקס ייחודי המכיל אבץ, ויטמין C ותמציות שורשים אכינציאה ואסטרגלוס. התוסף מגיע בקפסולה קטנה נוחה לבליעה ומתאים לצמחונים וטבעונים. כשר למהדרין בהשגחת בד"צ העדה החרדית.

אלטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד