י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ללא צו או פיקוח

דיווח: כך פרצה המשטרה לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס'

תחקיר קובע: מכשירי הטלפון של אזרחים, אנשי מחאה, ראשי ערים ועובדים בחברה ממשלתית נפרצו ע"י המשטרה באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס' - ללא צו בית משפט או פיקוח | המשטרה: "אין שחר לטענות. פעילות המשטרה ע"פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים"

דיווח: כך פרצה המשטרה לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס'
אילוסטרציה צילום: pexels

המשטרה פרצה במהלך השנים האחרונות לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס' של חברת NSO, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. כך דווח הבוקר (שלישי) בתחקיר של העיתונאי תומר גונן בעיתון 'כלכליסט'.

התוכנה המדוברת, יצויין, עוררה סערה בעקבות תחקיר שפורסם בשנה שעברה ע"י 17 גופים עיתונאיים ולפיו ממשלות ברחבי העולם עשו שימוש בה נגד עיתונאים, פוליטיקאים, פקידים, פעילי זכויות אדם, נשיאים וראשי ממשלות.

לפי התחקיר הנרחב שפורסם הבוקר, המעקבים והפריצות בוצעו ע"י חטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית בהוראת דרגים גבוהים במשטרה. היעדים היו אישי ציבור חשודים, אך גם אזרחים - ביניהם ראשי מחאת 'הדגלים השחורים' שנהגו להפגין מול מעון ראש הממשלה בתקופת נתניהו. באמצעות התוכנה השתלטה המשטרה על המכשירים הניידים של הפעילים ויכלה להאזין לכל שיחותיהם ולצפות בכל ההתכתבויות שלהם.

באחד המקרים הושתלה 'פגסוס' בטלפון נייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר, כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות. במקרה נוסף, כך נטען בתחקיר, נעשה על ידי המשטרה שימוש בכלי הריגול בשלב החקירה הסמויה, כדי לפרוץ לניידים של עובדים בחברה ממשלתית, בנימוק של חשד לעבירות מרמה. באמצעות התוכנה פרצה המשטרה לטלפון של ראש עיר מכהן אחר, וכך נמצאו התכתבויות שהעלו חשד לכאורה של יחסי תן־וקח בין ראש העיר לקבלן מסוים.

במקרים אחרים, נאמר בתחקיר, הושתלה התוכנה בטלפונים של אזרחים כדי למצוא ולאסוף חומרים ומידע שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות, אלא כדי שבהמשך החומרים הללו ישמשו את החוקרים כדי להפעיל לחץ על נחקרים. 

מחברת NSO נמסר בתגובה: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח".

"החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה", הוסיפו ב-NSO.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "הטענות שנמסרו בפנייתכם חוטאות לאמת. משטרת ישראל פועלת בהתאם לסמכויות המוקנות לה בחוק וככל שנדרש על פי צווי בית המשפט, במסגרת נהלים וכללים שנקבעו ע"י הגורמים המוסמכים".

במשטרה הוסיפו כי "פעילות המשטרה בתחום זה נמצאת תחת פיקוח ובקרה באופן רציף, על ידי היועץ המשפטי לממשלה וגורמים משפטיים חוץ ארגוניים נוספים. מטבע הדברים אין בכוונת המשטרה להתייחס לכלים המופעלים על ידה. יחד עם זאת, נמשיך לפעול בנחישות בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במרחב הפיזי והרשתי, במטרה להילחם בפשיעה בכלל ובפשע המאורגן בפרט על מנת להגן על ביטחונו ורכושו של הציבור".

הבוקר, בעקבות הסערה שהתעוררה סביב התחקיר, אמרו במשטרה: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

 

 

 

 

פגסוס ריגול תוכנה משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד