י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

עשו זאת בעצמכם: מתכון להכנת חלב סויה

מעוניינים ליהנות מחלב סויה ביתי, טעים ובריא? • קבלו מתכון ייחודי להכנתו • וגם: למי אסור לאכול סויה ותוצרתה? • ומה המקור לשימוש בחלב סויה?

צילום ארכיון
צילום ארכיון

סויה זהו מוצר עשיר מאד בחלבון צמחי, סידן, ברזל, לציטין וויטמין E.

יפנים וסינים לא משתמשים בחלב מן החי, אלא בחלב סויה וקוקוס בלבד. חלב סויה מוזכר החל מהמאה ה-II לפני הספירה. האגדה מספרת, שאימו של חכם סיני בשם לו-אן איבדה את שיניה ולא יכלה יותר לאכול סויה. היא מאד הצטערה, כי זה היה המאכל האהוב עליה. לו-אן התחיל לחשוב איך לשמח את אמו, והמציא חלב סויה וטופו.

היום נמצא בחנויות מבחר גדול של חלב סויה, משקאות סויה בטעמים שונים וכן מעדני סויה וגבינה מחלב סויה - טופו. המבחר כה גדול, שכל אחד ימצא משהו לטעמו: מבחר טעמים, חברות (גם מחו"ל וגם כחול-לבן) והשגחות.

כשחלב סויה מחמיץ, ניתן לעשות ממנו גבינות טעימות ובריאות מאד.

גולשים רבים פנו אלי בבקשת מתכון לחלב סויה. אמנם, היום ניתן לקנות חלב סויה בכל סופר, אבל כפי שמתברר ישנם אנשים רבים שמעדיפים לעשות אותו לבד – אולי כדי להיות בטוחים מה בדיוק הם מכניסים לפה. היום, כשבכל דבר מכניסים כמויות תוספי מזון ואפילו לחם בעל רשימה לא מבוטלת של מרכיבים, זה בהחלט סיבה טובה. ואולי בגלל שחלב סויה בעשייה עצמית זול יותר – גם זו סיבה בעידן גזרות כלכליות שאנחנו חווים.

ובכן, לפניכם שיטה פשוטה להכנת חלב סויה לשימוש מיידי. כל התהליך ייקח מכם כרבע שעה בלבד והמוצר המוגמר, לפי עדויות של אנשים שונים מאד טעים ואהוב על המבוגרים ועל הילדים. ניתן להחליף איתו חלב פרה בכל מתכון חלבי במקור.

הטעם – שונה מטעם חלב פרה/צאן, אך בהוספתו לשוקו או לתה השוני בטעם נעלם ובד"כ אנשים לא מבדילים בין תה עם חלב פרה לתה עם חלב סויה.

ניתן להוסיף לתוך חלב סויה וניל או תבלינים שונים לפי טעמכם.

כמות חלב הסויה שתקבלו תלויה בסוג הסויה, בעסיסיותה ובטריותה. אחרי כמה ניסיונות תדעו כבר להעריך כמה חלב תקבלו מהסויה שאתם קונים.

חלב מתקבל עם קצף טעים למעלה – מעדן מיוחד לילדים שמתנהגים טוב במיוחד...

אופן ההכנה:
1. להשרות סויה במים למשך הלילה.
2. בבוקר לשפוך את המים ולשטוף היטב את הסויה בזרם מים.
3. להעביר את הסויה לבלנדר ולהוסיף מים, כך שרק יכסו את הסויה.
4. להפעיל את הבלנדר עד לטחינת כל הסויה וקבלת פירה סמיך.
5. להוסיף מים עד סוף הכוס בבלנדר – ולהפעיל שוב.
6. לסנן ולסחוט את העיסה המתקבלת. אני עושה את זה דרך בד חיתול.
7. את מה שנשאר לכם בתוך בד החיתול להעביר שוב אל תוך הבלנדר ולחזור על התהליך. הפעם העיסה לא תהיה אחידה כמו בפעם הראשונה, אל תיבהלו, זה בסדר.
8. את העיסה שתישאר לכם על בד החיתול ניתן לשמש בבישולים. למשל, להוסיף לטופו. או לעשות ממנה קציצות סויה. או כיסונים (להוסיף בצל מטוגן, חצילים ופטריות או ירקות מאודים וכו' – כל אחד לפי טעמו. בצק – רגיל של כיסונים).
9. אם אתם רוצים לעשות חלב סויה לשימוש מאוחר יותר (למשל משישי לשבת), עליכם להרתיח את החלב שקיבלתם, להעביר לבקבוק זכוכית, לצנן ולשמור במקרר.

להזכירכם, לעומת סוגים אחרים של חלב צמחי, לחלב סויה (כמו גם למוצרים אחרים של סויה ולסויה עצמה) יש הרבה התוויות נגד. אין להשתמש בסויה ומוצריה ל:
- נשים רגישות או אלרגיות לסויה
- נשים במצבים מסוימים (בנות בגיל ההתבגרות, נשים ובחורות הסובלות מאקנה וכדו').
- גברים, במיוחד בחורים בגיל ההתבגרות וגברים בגיל העמידה ואחרי

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה"
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
סיפורים מהקליניקה" ועוד
קליניקה לרפואה משלימה (הוליסטית) לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי ובעיות פוריות
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il/
סויה חלב מתכון בריאות שוקו

 

מעוניינים לשתף אותנו במתכונים שלכם? שלחו אלינו לוואטסאפ 0583288642 או למייל [email protected] ואולי נעלה גם את המתכון שלכם.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד