י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ריגול נגד אזרחי ישראל

סערה פוליטית: "לפטר את המפכ"ל קובי שבתאי"

הפרסום על כך שמשטרת ישראל השתמשה בתוכנת ריגול כדי לפרוץ למכשירי טלפון של אזרחים ללא צו בית משפט מעורר סערה פוליטית וקריאות לחקירה ופיטוריו של המפכ"ל

סערה פוליטית: "לפטר את המפכ"ל קובי שבתאי"
המפכ"ל קובי שבתאי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות הפרסום הבוקר (שלישי) ב"כלכליסט" על כך שמשטרת ישראל פרצה במהלך השנים האחרונות לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס' של חברת NSO, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט, המערכת הפוליטית סוערת ויוצאת אף קריאה לפיטוריו של המפכ"ל.

דיווח: כך פרצה המשטרה לטלפונים של אזרחים באמצעות תוכנת הריגול 'פגסוס'

"צריך לפטר את המפכ"ל קובי שבתאי מהמשטרה", אומר חבר הכנסת בן גביר בעקבות הפרסום הדרמטי. לדברי יו"ר עוצמה יהודית, "מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין, או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח, זה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן. גורמים במשטרה מתנהלים במקרה הזה כמו במדינת עולם שלישי".

סיעת ש"ס פנתה ליו"ר הכנסת לוי בדרישה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את השימוש בתוכנות הריגול ומי אישר את השימוש בהן ועל בסיס אילו קריטריונים ואילו צעדים לנקוט נגד האחראיים למחדל.

"לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד למצוות המחוקק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות של אדם", נאמר בהודעת הבקשה.

חבר הכנסת מיקי זוהר אומר כי "יש להקים ועדת חקירה מיידית לבחינת הטענות על האזנות סתר ופריצה לטלפונים של אזרחים ישראלים. ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור על סדר היום".

בסיעת מרצ פנו הבוקר לשר בר לב בדרישה ברורה: לעצור לאלתר כל שימוש בכלי 'פגסוס' על אזרחים. "‏בירור לא עושים בבוקר אחד, וכשמדובר בזכויות אזרחים - נדרשת שקיפות ודיון ציבורי פומבי ומעמיק", אומרים במרצ.

ח"כ גלעד קריב כתב: "הפרטים העולים מהתחקיר מטרידים מאוד ומחייבים בדיקה מעמיקה. אסור למשטרת ישראל לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה".

"ככל שהדברים האמורים אכן התקיימו, יש כאן עדות נוספת להידרדרות החמורה בנורמות הבסיסיות של שלטון החוק בשנים האחרונות, במהלכן הממשלה הקודמת נכשלה כישלון חרוץ בטיפול בענייני משטרת ישראל".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין: "מהפרסום עולה תמונה חמורה של הפרת זכויות אדם והוראות חוק שונות, וכן הפרה של עקרונות שלטון החוק ושל משטר דמוקרטי. שימוש בתוכנת המעקב על ידי המשטרה ללא צו היא חריגה חמורה מסמכות, לצד פגיעה חמורה בזכויות פרט חוקתיות - כאשר בראשן הזכות לפרטיות ולחופש הביטוי. אבקש לפתוח בחקירה דחופה של הגורמים המעורבים בהשתלת תוכנת המעקב תוך חריגה, לכאורה, מסמכות, ותוך פגיעה חמורה בזכויות אדם".

הבוקר, בעקבות הסערה שהתעוררה סביב התחקיר, אמרו במשטרה: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל".

פגסוס ריגול משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד