י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
77 שעות ברצף

בודפשט: 77 שנה לשחרור הגטו צוין עם 77 עדויות ניצולים

בהונגריה נחנך אתר אינטרנט מיוחד המוקדש לשידור זיכרונות של ניצולי שואה ומציליהם. האתר נחנך בידי איחוד הקהילות היהודיות בהונגריה לציון יום השנה ה-77 לשחרור גטו בודפשט. האתר החדש, בהונגרית עם אפשרות לכתוביות באנגלית, מכיל תוכן של ניצולי שואה שישודר במשך 77 שעות ברצף

בודפשט: 77 שנה לשחרור הגטו צוין עם 77 עדויות ניצולים
מוזיאון השואה בהונגריה צילום: באדיבות המצלם

בהונגריה נחנך אתר אינטרנט מיוחד המוקדש לשידור זיכרונות של ניצולי שואה ומציליהם, באתר ישנם סרטונים כוללים עדויות קורעות לב של אלו ששרדו בתור ילדים, כולל ראיון עם מיקלוש ז'ניטר, וזיכרונותיהן של קלרה אנדורנה מולנאר ומריה סילאג'י. השבוע ישודר כל שעה סרטון קצר ובו ראיון עם ניצול שואה או עם מי שהציל יהודים.

"אחרי שנזרקנו מהרכבת לאושוויץ, ניסינו למצוא את התיקים שלנו, אך אמרו לנו לא להביא כלום, שהם יביאו לנו הכול", נזכרת מולנאר. "התחילנו להתקדם בתור וראינו שהתור מופרד לשני כיוונים שונים. אחר כך התברר שמי שהיה בצד ימין נלקח לתאי הגזים, ומי ששרד נלקח לצד השני, אחרי השחרור ניסינו לברר את גורל שאר בני המשפחה", אומרת סילאג'י לאתר אמלקזס.   

"אז גילינו שהסבים שלי וכמעט כל המשפחה של אבי נרצחו באושוויץ". הסרטונים המופיעים באתר, "הזוכרים", הם חלק מסדרת ראיונות עם ניצולים שנעשו על ידי הבימאי ההונגרי אנדרש שוראני בהזמנת המרכז ההונגרי למחקר וחינוך השואה. המרכז הוקם במטרה לפתח את "בית הגורלות", מוזיאון השואה החדש של בודפשט שנפתח בסוף שנת 2021.

"בכל שנה ב-18 לינואר אנחנו זוכרים את שחרור גטו בודפשט ונותנים כבוד לזכר מאות אלפי קורבנות יהודי הונגריה שנספו בשואה", אומר הרב הראשי של EMIH, הרב שלמה כובש. "לצערנו, מספר הניצולים הולך ופוחת ושומה עלינו לשמר את הזיכרונות וכן את הלקחים לדורות הבאים, מה שהופך את ימי הזיכרון עם הניצולים לחשובים עוד יותר."

ימי הזיכרון השנתיים מאורגנים על ידי איחוד הקהילות היהודיות, בשנים קודמות יום הזיכרון כלל טקס הדלקת נרות משותף בקיר הזיכרון של גטו בודפשט ברחוב דוהני, ממנו הוסר הלוט בשנת 2014, ביום השנה ה-70 לשחרור הגטו. בשנה שעברה, בגלל הגבלות הקורונה, איחוד הקהילות יצרו 76 שעות של תוכן מקוון כתחליף לאירועים הפרונטליים. עם המשך המגיפה גם השנה, הקהילה תכננה תכנית זיכרון באנדרטת השואה, "נעליים על גדת הדנובה", וכן אירוע מקוון למי שלא יכול להגיע.

כ-70,000 יהודים הונגריים אולצו לעבור לגטו בודפשט, שנסגר ב-10 לדצמבר, 1944. המקום הקטן נתחם בכמה רחובות, הגטו התקיים קצת פחות מחודש, ובתקופה קצרה זו תושבי גטו בודפשט התמודדו עם תנאים אל-אנושיים של צפיפות, מחלות, מחסור במזון, ופשיטות תכופות של "צלב החץ" שגבו אינספור קורבנות. אחרי השחרור ב-18 לינואר, 1945, התגלו אלפי גוויות לא קבורות בתוך הגטו.

הונגריה בודפשט שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד