כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

"רבי עקיבא איגר של הדור" • פרופיל: הגרא"ב וואכטפוגל

מתרחק מהנהגה ציבורית, סירב להצטרף ל'מועצת', אך בנושאים ישיבתיים קולו נשמע בראש • אחראי לאיחוד ההיסטורי בסאטמר, מתחבא ממעריציו וזוכה לשבחים • מרתק

הגרא"ב וואכטפוגל. צילום: בחדרי חרדים
הגרא"ב וואכטפוגל. צילום: בחדרי חרדים



עצרת הרבבות במנהטן שהתקיימה בתחילת השבוע כנגד חוק הגיוס, ביוזמתם של חסידות סאטמר והגאון רבי אליהו דב (בער) וואכטפוגל, המשמש כראש ישיבת 'זכרון משה' בסאוט פלוסברג - הממוקמת כשעתיים נסיעה מברוקלין ונמצאת בהרי הקטסקילס, העלתה את הגרא"ב וואכטפוגל לכותרות, בעיקר עקב כך שנשא דברים וישב לצידו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר.

כתב 'בחדרי חרדים' התחקה אחרי דמותו הצבעונית של הגרא"ב, ומגיש פרופיל בלעדי וראשון בתקשורת החרדית, על אחד ממנהיגי עולם התורה הליטאי בארה"ב.

יש המעריצים אותו עד כדי תואר ה'ראש הישיבה' של יהדות אמריקה, והיו שהגדילו לעשות וקראו לו ה'מרן' של אמריקה. בסופו של יום כמעט כל שאלה או ספק בנושא ישיבתי-תורני, מגיעה גם לשולחנו של 'ר' אלה בער' - כפי שהוא מכונה בפי כל.

אחד ממקורביו נאות לגלות לנו טפח מדמותו, והוא מספר: "צריכים להבין, על פיו ישק כל דבר בישיבות באמריקה. מדובר באישיות סוחפת שבעצם כל מה שנעשה באמריקה - כל ישיבה שנפתחת או נסגרת, כל ישיבה שנתקלת בקשיים - הכל מובא לפתחו ולהכרעתו".

כתוצאה מכך, וכדי להימלט מהטרדות הרבות, הוא רגיל להיעלם וללמוד בדירות מסתור, כך שלאתר אותו צריך לנהל מרדף בלשי של ממש. הוא מנווט את חייו בין העיסוק בצורכי ציבור לבין לימוד התורה - בה הוא הוגה ללא הפסקה. כמעט ולא ישן בלילות, ומוכר כגאון בנגלה, בנסתר וגם במחשבה.

ר' אלה בער ניחן בזיכרון מדהים ובכושר נאום וירטואוזי. מגידי שיעורים רבים מעריצים את שפתו הקולחת, שיעוריו נאמרים באופן שווה לכל נפש ותלמידיו מקבלים את התוכן ב'כפית של זהב'.

עם האדמו"ר מסאטמר בעצרתצילום: עם האדמו"ר מסאטמר בעצרת
עם האדמו"ר מסאטמר בעצרת


"רבי עקיבא איגר של דורנו"

בחורים רבים פותחים את לימודיהם הישיבתיים אצל ר' אלה בער, שם הם לומדים לפני המעבר ל'קיבוץ' של לייקווד. בחורים רבים שמתחילים ב'זכרון משה' ממשיכים אחר כך בישראל - בבריסק או במיר, כאשר לאחר אירוסיהם הם חוזרים בדרך כלל ל'זכרון משה' או עוברים ללייקווד.

הגרא"ב בורח ומתרחק מהממסד האגודאי בארה"ב. אפילו כאשר ביקש ממנו הגראי"ל שטיינמן, [בביקורו הראשון בארה"ב יחד עם האדמו"ר מגור] באופן אישי ומיוחד להצטרף למועצת גדולי התורה בארה"ב, סירב ר' אלה בער. "גם עכשיו, במפגן הענק במנהטן, ראו שהוא לא שייך לשום ממסד", אומר מקורבו. "הוא עומד על העקרונות שלו בכל תוקף, מה שמביא לכך שהגבירים וה'בעלי בתים' נמשכים אליו ומשחרים לפתחו".

בדברים שנשא בעצרת במהנטן אמר הגרא"ב: "ידוע לי שממשלת ישראל רוצה דבר ראשון לגמור עם גיוס בחורי הישיבות, ולעבור אחר כך לגיוס בנות. הם בתהליך של 'להשכיחם תורתך', להכניס אותנו בתוך התרבות הכללית ולעקור את התורה. אם נהיה מובדלים מהם - הם לא יוכלו לגעת בנו".

"למעשה", מגלה מקורבו מאחורי הקלעים, "הוא זה שאיחד את פלגי חסידות סאטמר, ולא היה אכפת לו מכבודו. הוא כיתת את רגליו כאחרון העסקנים על מנת להביא לאיחוד השורות, גזירת גיוס בני הישיבות נמצאת בראש מעייניו".

באמריקה נתפס הגרא"ב כממשיך דרכו של הגאון רבי שמואל בירנבוים זצ"ל, ראש ישיבת מיר בפלטבוש, שנפטר לפני מספר שנים. הגר"ש אף התבטא עליו לפני שנים רבות, כשעוד היה צעיר שהוא ה'רבי עקיבא איגר של דורנו', כשנכדו של הגר"ש שאלו 'עד כדי כך?' שב הגר"ש ואמר "בדור שלנו הוא הרבי עקיבא איגר".

גם הגאון רבי אהרן שכטר, ראש ישיבת רבינו חיים ברלין וזקן ראשי הישיבות בארה"ב, מרבה לשבח את הגרא"ב על מסירותו למען הכלל.

גם בצדקה ובתמכין דאורייתא עוסק ר' אלה בער לרוב: כשהגרנ"צ פינקל זצ"ל, ראש ישיבת מיר, נפטר בפתאומיות, ומצבה של ישיבת מיר היה קשה מנשוא, הגרא"ב קיבל על עצמו להשיג כל חודש לטובת הישיבה סכום כסף גדול, העזרה הזו נמשכת עד היום הזה. גם עשרות אלמנות ויתומים בארץ ובעולם נתמכים על ידו מידי חודש בחודשו.

באופן חריג, מקובל הגרא"ב גם בקרב הציבור החסידי בארה"ב ואף בקרב חוגי עדות המזרח, כגון הקהילה החלאבית המפורסמת. מיוחדות זו נובעת מאופיו - טוב לב, והאור בעיניים אותו הוא מקרין לכל אדם.

פעם בשבוע, כאשר הוא מגיע לניו יורק לגייס כספים לטובת הישיבה, פורצים 'מאבקים' בין הגבירים המקומיים על הזכות לארח את ראש הישיבה - אפילו לחמש דקות, ולזכות לעצתו והכוונתו.

פעמים בודדות ביקר בישראל, אז היה נכנס לבתיהם של הגראמ"מ שך, הגרי"ש אלישיב והגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל, ויבלחט"א הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי והגר"ש אויערבך. כמו כן היה נוהג להגיע לתפילה מול מקום המקדש.



תולדות חייו: מקנדה ועד סאוט פלוסברג

ר' אלה בער נולד בקנדה בתש"ב - לפני 71 שנים, לאביו הגאון הצדיק רבי נתן מאיר וואכטפוגל זצ"ל, משגיח ישיבת 'בית מדרש גבוה לייקווד' בניו גרז'י, ולאמו מרת חוה ע"ה, מייסדת ומנהלת בית יעקב בבורו-פארק.

בילדותו היגר אביו לארה"ב, שם סייע להקמת ישיבת לייקווד עם הגר"א קוטלר זצ"ל. בבחרותו למד בישיבת 'בית התלמוד' בארה"ב, וכן בישיבת לייקווד אצל מורו ורבו הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל. לאחר מכן היה מגדולי תלמידי הגאון רבי יוסף דב סולבייצי'ק זצ"ל, בישיבת בריסק בירושלים.

בזיווג ראשון נישא לבתו הגדולה של ראש ישיבת באר יעקב - הגרמ"ש שפירא זצ"ל. בחתונתו, שנערכה אז בחדר האוכל של הישיבה בבאר יעקב, השתתפו כל גדולי ישראל. מאוחר יותר כיהן כר"מ בישיבת 'באר יעקב', וקירבה עצומה נודעה לו מחותנו.

בנו הוא הגאון רבי אריה וואכטפוגל, ר"מ בישיבה בלייקווד, וחתנו הוא הגאון רבי מאיר חיים סילבר, מגיד שיעור בישיבה כלל חסידי במונסי של הרב וקסמן.

לאחר כן עבר לארה"ב, שם נישא בזיווג שני לרעייתו - בתו של הרב בלום, שם גם מונה לכהן כר"מ בישיבת 'זכרון משה' בסאוט פלוסברג, אצל הגאון רבי צבי אבא גורליק זצ"ל, מייסד וראש הישיבה.

ממגיד שיעור הפך במשך השנים באופן פורמלי לכהן כראש הישיבה, אותה הפך לאחת המבוקשות ביותר בארה"ב, ובה לומדים כיום כ-300 בחורים מצוינים.

הגרי"ש פונה: "מבקשים שיואיל"

מכתב הגרי"ש על ר' אלה בער:

כבוד ידידי הגאון נודע למשגב מוהר"ר אלי' דוב וכתפויגל שליט"א

ראש ישיבת סאוטפאלסברג

ברכה ושלום רב

הנני פונה לכתר"ה כדלהלן,

מן המפורסמות הוא גודל חשיבותו של מועצת גדוה"ת בארה"ב שהי' עד כה לתל תלפיות להמון בית ישראל בארה"ב ומחוצה לה, ואשר הי' ל... נגד משב כל מיני רוחות הטומאה המופצות מזמן לזמן - מרוחות סופה וסער. אכן - כפי ששמעתי ... ירד ערכו והשפעתו, והוא דועך והולך מיום ליום, עד שקיים חשש להמוסד החשוב הנ"ל שיבוטל לגמרי.

גדולי התו' בארה"ק אשר נהירים להם שבילי המוסד הנ"ל והחליטו שרק מעכ"ת יכול להציל המצב, והיכנסו לחזק מועצת גדוה"ת. ובידי כתר"ה להעמיד את כבודה ותפארתה של המוסד הנ"ל אשר הרבה גופי תורה תלויים במוסד הנ"ל.

לכן הנני גם אני מצטרף למבקשים הנ"ל שיואיל כת"ר בטובו להיכנס למועצת גדוה"ת, שהוא מצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים.

יהי ד' בעזרו לרומם קרן התורה ולהצליח בכל אשר יפנה.

ידידוש"ת

יוסף שלו' אלישיב






וואכטפוגל אמריקה זכרון משה עצרת סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד