י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרשת NSO

ריגול אחר אזרחים? היועץ המשפטי לממשלה יקים צוות בדיקה

מנדלבליט שיגר הערב מכתב למפכ"ל המשטרה בשל הטענות להאזנות סתר וריגול אחר אזרחים - והודיע לו כי יקים צוות בדיקה בראשותה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עמית מררי | "מהמידע שהוצג לנו עולה משטרת ישראל מפעילה את הסמכות בהתאם לחוק ורק על פי צו בית המשפט", כתב היועמ"ש

ריגול אחר אזרחים? היועץ המשפטי לממשלה יקים צוות בדיקה
קובי שבתאי/אביחי מנדלבליט צילום: תומר נויברג/אוליביה פיטוסי, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (חמישי) למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי על החלטתו להקים צוות בדיקה לטענות כי המשטרה עשתה שימוש שאינו הולם בתוכנות ריגול נגד אזרחים. לצד זאת, היועץ המשפטי לממשלה כתב במכתב למפכ"ל כי לפי המידע שהונח בפניו עולה, כי השימוש בכלים הטכנולוגים נעשה במסגרת הסמכויות המוקנות למשטרה לפי חוק האזנת סתר.

‏‏היועץ המשפטי לממשלה התייחס לפרסומים אודות הפעולות שנעשו לכאורה ע"י חוקרים באמצעות תוכנות הסייבר. "קשה להפריז בחומרתה של הפגיעה הנטענת בזכויות היסוד הנוגעות בדבר", כתב היועמ"ש. "הטענות לא היו מוכרות לנו, לא במישור הכללי ואף לא במישור הפרטני, ולפיכך פנינו באופן מידי אל ראש אגף חקירות ומודיעין בקשת רחבה של שאלות"

לפי מכתבו של היועץ המשפטי, ראש אגף חקירות ומודיעין השיב תשובה ראשונית ולאחר מכן הוסיף עליה התייחסויות והבהרות משמעותיות נוספות, "וזאת לאחר שבחן את הדברים עם גורמי המקצוע במשטרת ישראל. מהמידע שהוצג לנו עולה משטרת ישראל מפעילה את הסמכות בהתאם לחוק ורק על פי צו בית המשפט".

"נבהיר כי מסקנה זו נאמרת על דרך הכלל, היינו ביחס לשימוש ארגוני של משטרת ישראל באמצעי האזנה לתקשורת בין מחשבים כארגון. באשר למישור הפרטני, תיאור המקרים בתקשורת בהם נטען כי הופעל אמצעי האזנת סתר שלא כדין, אשר מעלה תמונה מדאיגה עד מאוד, אינו כולל מידע קונקרטי דיו, דבר המקשה על זיהוי האירועים המדוברים, עם זאת נמסר לי, כי משטרת ישראל עדיין עושה מאמץ להתחקות אחר הדברים", כתב היועמ"ש.

היועץ המשפטי לממשלה הוסיף וכתב כי ככל שאכן תתגלה התנהלות פסולה, "עשויה זו בהחלט לעלות כדי עבירה פלילית וככל שימצא בסיס לכך היא תחייב מיצוי הדין". היועץ המשפטי הבהיר למפכ"ל כי על מנת לבחון באופן שיטתי ויסודי, החליט להקים צוות לבדיקת הנושא בכללותו.

בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי, שנושא הבקרה על האזנות סתר על-פי החוק מצוי בתלום טיפולה. בנוסף למררי יהיו חברים בצוות שני גורמים נוספים בעלי מומחיות רלוונטית.

"נבקש", כתב היועמ"ש למפכ"ל, "כי יועברו אלינו בימים הקרובים הצווים להאזנה לתקשורת בין מחשבים בדרך של חדירה סמויה למכשירי קצה שניתנו במהלך השנים 2020 ו-2021 לשם בקרה נוספת. כן נבקש את בדיקתכם בדבר האפשרות לחסימה טכנית של יכולות החורגות מגדר הסמכויות המוקנות בחוק האזנת סתר, אף שכאמור עולה כי לא נעשה בהן שימוש".

פגסוס בדיקה פלילית ועדת בדיקה אביחי מנדלבליט קובי שבתאי תוכנת ריגול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד