י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הסדר הטיעון שטורף את הקלפים

פגישת בנט ושקד ואיומי הח"כים: אין מה לספור את האצבעות שלנו

הסדר הטיעון עם נתניהו כן או לא, זו השאלה שמעסיקה את כולנו, אך יש אנשים שבשבילם זו החלטה גורלית ולא רק עבור משפחת נתניהו | פגישת היערכות בין בנט לשקד | הח"כ בליכוד שלא יישאר אם ברקת ייבחר | תאריך התפוגה המוערך של הממשלה | סיכום שבוע פוליטי

פגישת בנט ושקד ואיומי הח"כים: אין מה לספור את האצבעות שלנו
נתניהו/בנט צילום: נועם ריבקין פנטון/יונתן זינדל, פלאש 90

ביום חמישי שעבר, כאשר הסדר הטיעון של נתניהו נראה מוחשי יותר, נפגשו ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד לפגישה פוליטית. על השולחן: מה קורה אם נתניהו אכן חותם על ההסדר ובהיעדרו נבחר יו"ר חדש לליכוד. התובנות שעלו בחדר נשמעו במקביל בחדרים אחרים בכנסת בפגישות של בכירי ליכוד - עד שנתניהו לא נשמע בקולו מכריז על הסדר טיעון ופרישה, לא עושים שום דבר שונה מהמתוכנן. כך מדווחת שירית אביטן-כהן ב'גלובס'.

לפי הדיווח, אליהם הצטרף גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שהעריך בשיחות עם מקורביו, כי קרבות הליכוד ביום שאחרי נתניהו יקנו לממשלה הנוכחית לפחות עוד כמה חודשי קיום.

קרבות הירושה בליכוד הפכו לשיחת היום

זירה נוספת שאליה לוטשים עיניים חובבי הפוליטיקה בימים אלה, היא תנועת 'הליכוד' שבתוכה כבר נערכים לאפשרות שבנימין נתניהו יפנה את מקומו לדור הבא. אביטן מדווחת ב'גלובס' כי בין היתר נפגשו בארבע עיניים יולי אדלשטיין עם ניר ברקת, האחרון עם נשיא ביה"ד של הליכוד מיכאל קליינר, וכן אדלשטיין, ברקת וישראל כ"ץ עם יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ. בחזית אחת חברי ליכוד קיבלו השבוע עשרות הודעות במסגרת קרב היורשים שמתגלגל: סקרים, הודעות השמצה נגד ברקת או כ"ץ, ובחזית אחרת קרב על מיקום הבחירות. בזמן שישראל כ"ץ דוחף לבחירות במרכז הליכוד כפי שקובעת החוקה, מתחריו עלו השבוע אל חיים כץ כדי לברר על האפשרות לקיים את הבחירות בקרב המתפקדים.

עוד על המאבקים בליכוד מדווח יובל קרני, הכתב הפוליטי של 'ידיעות אחרונות', כי גם ברקת וגם ישראל כץ מזמינים חברי כנסת וחברי מרכז בכירים לפגישות וארוחות צהריים בכדי לרתום אותם לצידם במאבק על ראשות הליכוד וראשות הממשלה עוד בכנסת הזאת או שמא בבחירות הבאות. זו שיחת היום בליכוד ומאבק הירושה הפך למלחמה גלויה.

קרני מצטט ב'ידיעות אחרונות' את ח"כ דודי אמסלם שאמר השבוע לפעילים: "לא אשאר בליכוד תחת ניר ברקת". בינתיים ברקת נהנה מבישום בסקרים שמנבאים לו מנין מנדטים מרשים וכמעט כפול משאר המתמודדים כדוגמת ישראל כץ ויולי אדלשטיין.

הקואליציה הטיפולית תפיל את עצמה

ונחזור לקואליציה שחווה טלטלות מפעם לפעם ובתדירות די גבוהה. השבוע היה זה חוק הגיוס שהופל על חודו של קול ושבוע קודם לכן סערת הנטיעות בנגב שאיימה על שלמות הקואליציה. מי שנוגע בסוגיה הוא עמית סגל בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות', שמתאר כי לרגעים השבוע היה נראה שהממשלה בדרך להתפרק ולסגור את הבסטה. המהירות שבה זיעזע המו"מ להסדר הטיעון את יסודות הקואליציה הפתיעה אפילו את אלה שהאמינו ביציבותה. ביום ראשון הזהיר שר המשפטים גדעון סער את שרי 'מרצ': "כמה גבוה שתטפסו על העץ, ככה תיפלו בסוף", וזה כבר היה באשר לחוק האזרחות ש'מרצ' ורע"מ מתנגדים לו נחרצות, למחרת ביום שני הפילה ח"כית של 'מרצ' את חוק הגיוס.

מי שמסיקה מכך תובנה מעניינת היא סימה קדמון בטורה השבועי באותו העיתון והיא סבורה כי מה שיפיל את הממשלה הנוכחית זה רק היא עצמה. כשחברת הכנסת מ'מרצ' מפילה את חוק הגיוס, כשרע"מ מפגינים כל שבוע על משהו אחר וכשההתנהגות בכללותה היא שאין ממשלה וכל אחד עושה מה שבא לו - זה מפיל ממשלות, לא עסקת הטיעון של נתניהו. כך סבורה קדמון.

ונשוב לעסקת הטיעון האפשרית בכל זאת, לפי עמית סגל, תוחלת החיים המעודכנת שצופים שרים בכירים במקרה של עסקה היא בין ארבעה לעשרה חודשים. ארבעה, כי זה פרק הזמן שייקח לליכוד לבחור יושב ראש שאפשר יהיה לעשות איתו עסקים. עשרה, כי זה המועד שבו אמור לעבור תקציב מדינה.

עוד מוסיף עמית סגל ומעריך כי ההנחה היא שאם יבחר יו"ר ליכוד שאינו פסול חיתון, חברי האגף הימני בקואליציה לא יוכלו להמליך את לפיד לראש ממשלה ולהשמיד את עצמם סופית. אישור התקציב מבטיח את הרוטציה, ולכן, אם תהיה עסקה, גם תקציב לא יהיה. זה גם עשוי להיות מהיר יותר, כי גם מי שרוצה בקיום הממשלה לא יוכל להרשות לעצמו להתפשר על עקרונות, מחשש שהבחירות בפתח.

האמירה המפתיעה של שני חברי קואליציה בשיחות סגורות

בתוך כך, נדב איל מספר בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות' כי לפחות שני חברי כנסת בקואליציה הזו אמרו השבוע בשיחות סגורות שאין מה לספור את האצבעות שלהם, אם יו"ר הליכוד הנוכחי מתפטר. להערכת איל, "יותר ממה שזו הייתה הצהרות כוונות פוליטית, אלה חיוויים של מרירות ודם רע ההולכים ומתקרשים בקואליציה".

בקואליציה מסתחררים מהדיווחים השונים על עסקה מתקרבת או מתרחקת ועוקבים בדריכות אחרי כל פגישה ודיון. בכיר בקואליציה אמר השבוע לנדב איל: "אנחנו מחכים לשמוע מה יקרה עם העסקה, פעם דיון אצל מנדלבליט ופעם אצל בן צור, עוקבים כל הזמן". ככל שהסיכוי לחתימה מהירה התפוגג, כך צנח לחץ הדם והדופק של השרים. הם כולם חוששים מהחרב הגדולה של ליכוד גדול כשהוא משוחרר מנתניהו.

הסדר טיעון בנימין נתניהו ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד