י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ריאיון מיוחד

לבד במערכה מול ה-BDS: המאבק של בן & ג'ריס ישראל מגיע לנקודת ההכרעה

חצי שנה בדיוק לאחר שהודיעה לאבי זינגר, הבעלים של בן אנד ג'ריס ישראל, על סיום ההתקשרות עמו עקב סירובו להחרים את יו"ש, יצאנו למפעל בבאר טוביה, לשמוע את זעקת העובדים: "החברה שמבקשת להחרים את יו"ש, מוכרת בעצמה את המותגים שלה ביהודה ושומרון"

לבד במערכה מול ה-BDS: המאבק של בן & ג'ריס ישראל מגיע לנקודת ההכרעה
המנכ"ל אבי זינגר וכתב 'בחדרי' צילום: ישי ירושלמי

לפני חצי שנה הטילה חברת יוניליוור העולמית פצצה כשהודיעה לאבי זינגר, הזכיין הישראלי של גלידות בן & ג'ריס העולמית, כי עליו לעצור את מכירת הגלידה הפופולרית ביהודה ושומרון. ההודעה הכניסה להלם את הזכיינית הישראלית ועוררה סערה גדולה בישראל. מי שדחפה לכך היא אנורדהא מיטאל, אנטי ישראלית מוצהרת, בכירה ביוניליוור. בחשבון הטוויטר שלה היא תוקפת באופן עקבי את ישראל.

מי שלמעשה נשאר לבד מול החרם, הוא הבעלים של החברה בישראל, שבסוף השנה הנוכחית, עם תום החוזה, תפסיק לייצר ולמכור גלידות והוא ועובדיו הרבים יעמדו מול שוקת שבורה. אך הזכיין הישראלי אבי זינגר, לא מוכן לקבל זאת.

בסיור מיוחד שקיימנו במפעל שמחזיק 169 עובדים, חלקם עשרות שנים, מהדרום ומהפריפריה, הם נשמעים אופטימיים ואומרים לנו כי הם סומכים על הבעלים שיאבק בשבילם עד הסוף הטוב. "לאן הם רוצים שנלך בגיל 50 או 55? זה לא שהמפעל לא רווחי, המפעל רווחי מאד, פשוט מתנכלים אלינו בגלל נושאים פוליטיים, יש מספיק מדינות בעולם שעושות עוולות בנוגע לזכויות אדם כולל מדינות בארה"ב, לא ראינו שם קריאה לחרם על המדינות הללו", אומר אחד מהם.

המנכ"ל של חברת בן את ג'ריס ישראל אומר לנו: "זה לא הסיפור כאן, אנחנו בסה"כ חוד החנית, בסוף זה כל חברה כאן בישראל שמוכרת מוצרים ביהודה ושומרון הופכת ללא לגיטימית. ראש הממשלה חייג באופן אישי למנכ"ל יוניליוור ודרש ממנו לחזור בו מההחלטה, 90 ח"כים חתמו על עצומה בדרישה מהחברה לחזור בה, והם אפילו לא נענו".

עוד אומר לנו אבי זינגר: "בארה"ב בשונה מישראל, לא חולף שבוע שלא נעשים פעולות אקטיביות כנגד חברת יוניליוור, וכאן בישראל לא רק שלא נעשה דבר, יוניליוור ממשיכה לספק את מוצריה למוסדות הצבאים והממשלתיים, ואף ממשיכה להנות מסל הטבות שהממשלה מעניקה לה, ואף אחד לא רואה צורך לפעול כנגד החברה שמחרימה את מדינת ישראל, ככה לא יוצרים הרתעה".

זינגר מתייחס למדינות שמשכו את ההשקעות שלהן מחברת יוניליוור בגלל החרם, "מושלי המדינות שמנהלים יחד איתי את המאבק בחברה שואלים אותי, איך יתכן שממשלת ישראל דרך משרד החוץ פונה אלינו ומצפה מאיתנו שאנחנו נפעיל לחצים על יוניליוור לחרמות, והם בעצמם לא עושים כלום?".

"אסור שמצב כזה יעבור על סדר היום" אומר זינגר, "זה עלול ליצור מדרון חלקלק שאותו תהליך שאנחנו עוברים יקרה עם עוד חברות בינלאומיות".

מנחם ליאני, חסיד חב"ד אחד העובדים במקום מקרית מלאכי, משתף אותנו עם התחושות, "שמענו את ההצהרה של חברת יוניליוור לפני כחצי שנה, הבנו מייד את המשמעויות, חטפנו הלם מוחלט, הייתה כאן עלייה לרגל של מספר לא מועט של חברי כנסת שנתנו הצהרות והבטיחו לסייע, ובפועל נראה שאבי זינגר מנכ"ל החברה נשאר לבדו להלחם מול ה- bds, לדעתי מגיע לו לאבי על כל המאמצים שהוא עושה להדליק משואה, הוא נלחם בשביל 169 עובדים כמו אריה".

אבי זינגר מציין לטובה את ח"כ משה ארבל מסיעת ש"ס, ואומר כי הוא מהבודדים שממש אכפת לו, "הוא קשוב לנו כל הזמן ומנסה לעזור לנו מאד". ארבל אומר ל'בחדרי חרדים', כי: ביום שבו פרצה לחיינו סוגיית החרם כנגד מפעל הגלידות בן אנד ג'ריס בקריית מלאכי, נסעתי מיד בכדי לפגוש את עובדי המפעל בעיניים. וראיתי מסירות רצינות ואחריות. המאבק של ש"ס למען עובדי חברת הגלידות בן אנד ג'ריס זו ליבת המחוייבות שלנו, שכן אלו עובדים מהפריפריה שזכו למצוא מקום עבודה יציב במשך שנים רבות. תומכי תנועות החרם פוגעים באוכלוסיה המופלאה הזו ואסור לנו לאפשר כל פגיעה בהם. דלתי פתוחה בפניהם ובפני הנהלת החברה לכל סיוע שיידרש".

הלחץ בחו"ל עבד בצורה טובה, חברת יוניליוור הפסידה 26 מיליארד דולר לאחר שמדינות בארה"ב משכו את השקעותיהן, אך כדי להבין את הנתיב המשפטי צריך לחזור 21 שנים אחורה, לשנת 2001 ולהשתלטות של חברת יוניליוור על בן אנד ג'ריס העולמית. 

לצורך אישור העסקה, יוניליוור הייתה זקוקה לאישור הממונה על ההגבלים דאז, דרור שטרום, מפני שהמשמעות הייתה שיוניליוור תחזיק בישראל בשתי חברות בת: גלידות שטראוס ובן אנד ג'ריס ישראל, ועובדה זו עלולה לפגוע בתחרות. התנאי של שטרום לאישור העסקה היה כי אסור ליוניליוור להגביל בשום צורה את נתחי השוק של מי מהחברות בבעלותה.

אלא בעת הכרזת החרם על יהודה ושומרון, יוניליוור הפרה לכאורה את ההסכם בדרישתה לא למכור גלידות בן אנד ג'ריס ביהודה ושומרון, והתערבה בפועל בנתח השוק של החברה בכך שהוציאה את המותג מישראל ופגעה הן בעובדים הישראלים והן בתחרות.

בחודשים האחרונים פנה המנכ"ל אבי זינגר מספר פעמים לממונה על התחרות בישראל כדי שתתערב בנושא ותדרוש תשובות ברורות מיוניליוור. אך עד כה, יותר מחמישה חודשים אחרי, הממונה לא התערבה, וזינגר לא קיבל כל תשובה מספקת.

ב'ישראל היום' דווח, כי בשבועות הקרובים נדע אם הממונה החדשה על התחרות, עו"ד כהן, שטרם כניסתה לתפקיד ביצעה מהלכים דרמטיים בשוק המזון, תתערב גם במקרה הזה ותפעיל את הכלים החוקיים העומדים לרשותה במטרה לא לפגוע בתחרות בשוק הגלידות בישראל. מרשות התחרות נמסר כי "הפנייה נבדקת, המתלוננים נמצאים בשיח שוטף עם רשות התחרות ויודעים שהטיפול בפנייתם מתקדם".

יוש חרם על ישראל יוניליוור גלידות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד