י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"לא צריכים לחפור - זלזול שלא מקובל"

"הרב קנייבסקי צדק": תקציבי פרסום בקורונה - קושניר נזף בנציג הלפ"מ

דיון על תקציבי לשכת הפרסום הממשלתית - יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר לנציג הלפ"מ: "התקציב שאתה מנהל אותו הוא של משלם המיסים. לא צריכים לחפור בשוחות כדי לקבל נתונים" | גפני: הייתה התקפה נגד הרב קנייבסקי, מסתבר שהוא צדק. יושבים אנשים בלפ"מ וכשמדובר בפיקוח נפש - חלק גדול מהציבור החרדי בכלל לא ידע מהדברים האלה"

"הרב קנייבסקי צדק": תקציבי פרסום בקורונה - קושניר נזף בנציג הלפ"מ
לימודים מסכות בת"ת החדש בבני ברק צילום: שוקי לרר

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, קיימה היום (שלישי) דיון בנושא פעילות לשכת הפרסום הממשלתית בשנים 2020-2021. במרכז הדיון עמדה שאלת החשיפה והפרסום מצד משרדי הממשלה כלפי המגזרים השונים, בדגש על חלקם באוכלוסייה והתקציב המושקע בפרסום מנגד, בחלוקה לאמצעי המדיה השונים.

במסגרת הדיון הוצג מסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, ומוצגים בו נתונים על הוצאות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) על פרסומים בשנים 2015-2021 בפילוח לפי קבוצות אוכלוסייה ואמצעי תקשורת.

במסגרת המסמך צוין כי תפקיד לפ"מ הוא מתן שירותי פרסום והפקה (כגון פיתוח אסטרטגיית פרסום, מחקר, שירותי דפוס וגרפיקה, רכש ומדיה) למשרדי ממשלה וגופים ציבוריים. ללפ"מ אין תקציב פרסום משלה, והפרסום ממומן מתשלומי הלקוחות (דהיינו משרדי הממשלה והגופים הציבוריים) שהיא נותנת להם שירותים.

לעניין הוצאות משרד הבריאות על קמפיינים בנושא הקורונה, פברואר–אוקטובר 2020, הובאו במסמך נתוני דו"ח מבקר המדינה, לפיהם בחודשים פברואר–אוקטובר 2020 הפיק משרד הבריאות 47 קמפיינים בעלות כוללת של כ-93 מיליון ש"ח. הרוב הגדול של הוצאות הפרסום, 76.2 מיליון ש"ח (82% מכלל ההוצאות), הוקצו לפרסומים בעבור החברה הכללית. כ-9.3 מיליון ש"ח (10% מההוצאות) הוקצו לחברה הערבית ו-5% מההוצאות (כ-5 מיליון ש"ח) הוקצו לחברה החרדית. יתר ההוצאות, בסך 2.7 מיליון ש"ח (3% מסך תקציב הפרסום), יועדו לדוברי רוסית, לדוברי אמהרית ולציבור הדתי-לאומי.

נתוני לפ"מ לסוף שנת 2020

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר במהלך דיון: "כשהיה את הסיפור של הקורונה חלק גדול מהבעיה היה בהסברה. לא הגיעו למגזר החרדי כי יש סוג מדיה מסוים שהמגזר הזה משתמש בו ולכן היה חוסר גדול בציבור החרדי בהסבר גם על הקורונה עצמה וגם על החיסונים עצמם, נוצרה בעיה חברתית מאוד קשה ואנו מרגישים רע מאוד. הייתה התקפה נגד הרב קנייבסקי, מסתבר שהוא צדק. מפריע לי שיושבים אנשים בלפ"מ וכשמדובר בפיקוח נפש, פרסמו בטלוויזיה או ברדיו וחלק גדול מהציבור החרדי בכלל לא ידע מהדברים האלה. זה חמור כי צריך להעביר לעולים החדשים, לערבים ולכולם את המידע. יש להגיע עם המידע עצמו גם בעברית לתקשורת אותה הציבור החרדי צורך. מי שעוסק במקצוע הזה צריך לדעת את הניואנסים כדי להגיע לכולם. אסור שהנושא ירד מסדר היום עד שימצא פתרון".

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר מ'ישראל ביתנו' אמר לבועז סטמבלר, מנהל לפ"מ, משרד רה"מ: "למה מרכז המידע והמחקר של הכנסת מסוגל להעמיד נתונים אותם גוף שאמון על זה לא מסוגל להעמיד? לא ראיתי השוואה למגזרים השונים במה שהעברתם לנו".

בועז סטמבלר, מנהל לפ"מ, השיב: "ישנם אי דיוקים של הח"כים בנוגע להסברה במגזר החרדי, פרסמנו בכל פלטפורמה שבה החרדים צורכים את המדיה: תחנות רדיו, מכוניות כריזה, הודעות לטלפונים כשרים".

סטמבלר השיב גם לטענות שהושמעו על החרמת 'ערוץ 14' מתקציב הפרסום: "הערוץ מסרב לקבל את הפרסומות של לפ"מ משום שאנו מסרבים להעלאת מחירים חד צדדית שלהם. אנו מקיימים איתם מו"מ מתוך כוונה לסדר ולסיים את המחלוקת, הערוץ טרם הממשלה הנוכחית, ואין שום קשר לממשלה כזו או אחרת, העלה מחירים באופן חד צדדי".

בתגובה, ח"כ קושניר נזף בו: "התקציב שאתה מנהל אותו הוא של משלם המיסים, אנו כח"כים לא צריכים לחפור בשוחות כדי לקבל נתונים. אפילו לא פנית אלינו לבקש עוד זמן, זה זלזול בוועדה, ובכנסת וזה לא מקובל. אתה תשמע את הנתונים שיציגו הממ"מ ואתה תגיע לפה בדיון הבא עם מצגת שתשלח לח"כים יומיים מראש עם כל הנתונים".

טבלה המציגה את נתוני לשכת הפרסום הממשלתית

 

סטמבלר השיב: "העברנו מידע לגבי מה שביקשתם, לא הבנתי שמה שאתה מתאר זה מה שאתם מבקשים. קיבלנו את הזימון רק לפני יומיים".

בהמשך הדיון הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת את הנתונים השונים, וחברי הכנסת הצביעו על פערים שונים לעניין המגזרים השונים הדורשים טיפול. יו"ר הוועדה הצביע על פערים בתקציב הדיגיטל מול גודל האוכלוסייה דוברת הרוסית בישראל, ח"כ זועבי הצביעה על פערים בהוצאות הפרסום במגזר הערבי, וח"כ גפני הצביע על פערים בפניה לאמצעי המדיה המשודרת המרכזית על פני אמצעי מדיה קטנים יותר.

במסגרת הדיון, ארגון "בצלמו" הציג בדיקה שממנה עולה שרובו ככולו של הפרסום הממשלתי מופנה לאתרי החדשות הכלליים בלבד ולא גם לאתרים דתיים וחרדיים. בנוסף עולה כי חלק גדול מהחלוקה איננה פרופורציונלית. כך למשל, היקף הפרסום בעיתון הארץ גבוה לאין ערוך ביחס להיקף החשיפה שלו.

בנייר העמדה טען מנכ"ל הארגון, שי גליק, כי באי פרסום באתרים דתיים וחרדיים יש משום פגיעה חמורה וסיכון חיי אדם שכן מידע חיוני, כמו למשל בנוגע לפרויקט החיסונים, אינו מועבר לקהלים רלוונטיים. באותו נייר עמדה אף צוין שישנה החרמה של לפ"מ את ערוץ 14, שניכר בצביון דתי וימני של צופיו.

בנוסף, הודגש שהציבור הדתי והחרדי וכן זה הערבי, הינם הציבורים שהכי פחות מתחסנים ולכן ישנה חשיבות לאין ערוך דווקא מול ציבורים אלו שיקבלו את המידע החיוני ממשרדי הממשלה ובמיוחד ממשרד הבריאות.

יו"ר הוועדה קושניר סיכם את הדיון וציין כי נוכח אי העמדת הנתונים יתקיים דיון נוסף בשבועות הקרובים.

פרסום קורונה הרב חיים קנייבסקי משה גפני אלכס קושניר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד