י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
איחוד מספרי חירום

"בהיימליך פשוט הילד היה ניצל": כך מד"א ממדר כוננים מלהציל חיים

חברת הכנסת סילמן קיימה היום דיון בוועדת הבריאות בנוגע לחוק איחוד מספרי הצלה שעדיין ממתין לאישור הממשלה והכנסת. במהלך הדיון נחשפו עדויות של גורמי הצלה שהראו כמה המצב כיום מפריע במלאכתם החשובה

"בהיימליך פשוט הילד היה ניצל": כך מד"א ממדר כוננים מלהציל חיים
כוחות הצלה, ארכיון צילום: דוברות ארגון הצלה

חוק איחוד מספרי החירום עדיין ממתין לאישור ועדת השרים ולקבלת אישור הכנסת, אך חברת הכנסת עידית סילמן, מיוזמות החוק לא ממתינה, וקיימה היום (רביעי) דיון בוועדת הבריאות בראשותה בו נחשפו עדויות של כוננים שסיפרו איך נמנע מהם להציל חיים בשל ההתעמרות של מקוד מד"א.

בדיון אמרה חברת הכנסת עידית סילמן כי "החלק המרכזי בהצלת חיים זה בעת המצוקה כשקורה מקרה חירום תוך כמה זמן מגיעים לתת טיפול. הזמן הוא הקריטי. כשמגיעים לקחת חולה רוצים לפנות אותו למקום הקרוב ביותר. גם בקריאה לחרום, צריך להיות שמזניקים את האנשים הקרובים ביותר ולא משנה איזה ארגון הם. גם אם זה נראה קשה לאחרים, אבל המהות שלי בוועדה זה לשנות הרגלים שפוגעים בהצלת חיים, גם אם זה אומר לשנות ולהזיז את המערכת. ״.

סילמן מתעקשת להזדרז עם העברת החוק, לדבריה, "לא מצליחה להבין כל מניעה והתנגדות לחוק איחוד המוקדים שתומכים בו כל חברי סיעות הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה. עם שמיעת כל התלונות הרבות כאן בדיון על חוסר שיתוף פעולה של מוקד מד"א אחרי שיש חוזר מנכ"ל המחייב זאת, נמשיך לקדם את החקיקה לאיחוד המוקדים. כל יום שמתעכב בחקיקת איחוד מוקדי החירום - נמנע הצלת חיים בישראל".

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון: "יש פה שיתוף פעולה נחוץ בין הקואליציה לאופוזיציה רק בגלל שיש דברים שהם מעבר לפוליטיקה. במקום שקנאת הסופרים תרבה חכמה היא מרבה מלחמה, אנשים מוסרים את הנפש, עוזבים את שולחן השבת והמשפחה שלהם כדי לסייע לאחרים ולהציל חיים, ורק בגלל מאבק על יוקרה וסמכות לא מאפשרים להם לבצע את מלאכתם, שיתו"פ רק יעזור וייתן מענה טוב יותר. קרו שינויים במדינה, בתחבורה בתקשורת כולם התאימו עצמם למה שקורה כעת בארץ, תנו את המענה ומד"א יוביל את זה".

במהלך הדיון הושמעו הצדדים, נציג מד"א רונן בשארי, הסביר את התנגדותם לחוק ״יש מותג במדינת ישראל - מספר חירום שהוא 101 והוא עם ניסיון מקצועי ופועל לפי חוק והוראות המשרד. העובדות והנתונים הם של מערכת שמאושרת ע"י משרד הבריאות של כל הקריאות ואנחנו משדרים לכל כונן שאושר ע"י משרד הבריאות. גם של איחוד הצלה״.

מהר מאוד התברר כי דבריו אינם מדויקים. זוהר אלי, מנהל אגף מוקדים של איחוד הצלה סיפר בדיון: ״ניהלתי את המוקד של מד"א. בושה וחרפה מה שקורה כיום. כוננים מתחננים למידע, רוצים ודופקים בדלתות כאשר יש את המידע והם מסורבים לקבל אותו. מעל 3000 כוננים לא מחוברים. מד"א ממדר כוננים מלהציל חיים".

יהודה פחימה, מתנדב איחוד הצלה מירושלים סיפר בדיון על מקרה שילד נחנק ואיבד את ההכרה עד כדי פגיעה בלתי הפיכה בשכונת מקור ברוך, "הכתובת רש"י 40 ואני הייתי ברש"י 46. במשך עשר דקות התחננתי לפרטים ולא קיבלתי. בהיימליך פשוט הילד היה ניצל ואפילו לא מפונה לבית חולים".

ויקי תפארת מתנדבת ב"איחוד הצלה" מכפר יובל, אמרה בדיון "אני יוצאת לכל קריאה שיש ורוצה להציל חיים. אני עושה ועידה עם מוקד הכוננים, לוקחים ממני את המספר זהות והטל' פעמיים ואז מתנתקת השיחה. אני מתחננת שיהיה מוקד אחוד. אני לא רוצה להתחנן למספר בית. אני רוצה להציל חיים. זה יכול להיות לכל אחד מאיתנו שלא יבואו אליו. תנו לי להציל לחיים".

חגי מנדלוביץ משה מזרחי ואלן מלכה מ"איחוד הצלה", סיפרו גם הם בדיון על מקרים רבים של קריאות לעזרה שהם כבר בשטח ולמרות זאת הם לא משותפים במידע. בדיון, עלתה בזום בעילום שם ובפנים מוסתרות מוקדנית מד"א שסיפרה: "כשאני בקו מול כוננים של איחוד הצלה שהיו במד"א במשך שנים ועכשיו כבר לא, אני לא משתפת מידע ומנתקת להם את הטלפון. מד"א מסרב להעביר. אני יודעת שיש החייאה על ילד שטבע בבריכה ויש כונן באזור ואני לא יכולה לתת את המידע כי יפטרו אותי".

להלן תגובת מד"א: "בניגוד לנטען על ידי נציגי איחוד הצלה, מד"א פועל בתיאום ועל פי נהלי משרד הבריאות. בהתאם לכך מוזנקים הכוננים הקרובים ביותר למקום האירוע באמצעות מערכת הזנקה אוטומטית. כל שמות הכוננים ופרטיהם שהועברו על ידי משרד הבריאות חוברו למערכת ההזנקה. עד ליישום נוהל זה, פרטי הפונים למוקד היו חשופים לכל ונפגע חסיונם הרפואי. גורמים שהצלת חיים כנראה לא בראש מעייניהם ממשיכים לבקש להפר את חסיונם של הפונים למוקד ואשר זקוקים לטיפול רפואי דחוף ופועלים לקבל את המידע שאסור להם. מד"א פועל כאמור אך ורק בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולא מעביר שום מידע על חולים או על פצועים או על נפגעים ללא אישורו. הופעת אנשי איחוד הצלה בכנסת הייתה הפקה מביכה, מתוזמרת ומתוכננת והיא יישום חלק מתוכנית אסטרטגית שגובשה על ידם במטרה לפגוע במד"א ובפעילותו ותוך כדי הפרה בוטה של חסיון ושמירה על פרטיות הפונים. מצער שאנשי איחוד הצלה עוסקים כל העת ברפש ובנסיון להשחיר את פניו של מד"א, ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל. רק לפני מספר חודשים פסק בית המשפט המחוזי כנגד איחוד הצלה בשל טענות דומות נגד מד"א וחייב אותם בתשלום כבד בגין הוצאת דיבה ונראה כי כך יקרה גם בשנית".

חירום הצלה מד"א עידית סילמן אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד