א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
"בושה, בושה"

שבועיים לאחר המבוכה: חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה • צפו

מליאת הכנסת אישרה הערב, בקריאה ראשונה את חוק הגיוס, ברוב של 51 מול 49 שהצביעו נגד. זאת, כשבועיים בלבד לאחר שהחוק נפל בהצבעה בשל היעדר רוב | רגע חריג נרשם בעת לחיצת היד בין רה"מ בנט לחליפי - לפיד, כאשר יו"ר יהדות התורה התפרץ לעברם בצעקות | צפו

שבועיים לאחר המבוכה: חוק הגיוס אושר בקריאה ראשונה • צפו
המליאה הערב צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'/ דני שם טוב

שבועיים לאחר שנפלה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הגיוס. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 51 חברי כנסת, לעומת 48 שהתנגדו.

סגן שר הביטחון אלון שוסטר הציג את ההצעה ואמר: "הצעת החוק המובאת בפניכם, מטרתה לקדם את השוויון בשירות באמצעות הגדלת מספר המשרתים החרדים בצה"ל ובאמצעות הרחבת שורות המשרתים בשירות הלאומי-אזרחי. הצעת חוק זו היא חלק מתהליך רחב שמקדם שר הביטחון מכניסתו לתפקיד ליצירת מתווה שירות חדש, במסגרתו יגובשו מסלולים שיאפשרו לכל אחד לשרת. זאת מתוך צורך ומתוך תפיסה ממשיים שרוב מוחלט חייב לשרת, אך לא כולם יכולים או חייבים לשרת בצה"ל. עם זאת לכולם יש מה לתרום, והחברה כולה תצא נשכרת מכך."

ח"כ משה גפני אמר בנאומו: "אחד החוקים המבזים ביותר של העם היהודי זה החוק שמוגש היום למליאת הכנסת. אני מוכן שלומדי התורה ילכו לצבא. אבל נראה את הנוער שהוא איננו נוער דתי, נראה אותו מגיע ללמוד תורה. ואז התברר לי ולביזיונכם, לפני 20 שנה ילד, נער, בחינוך החילוני הממלכתי, למד גמרא, למד תנ"ך, למד יהדות.

לאחר ההצבעה, בעוד ראשי בקואליציה חוגגים את הניצחון, חבר הכנסת משה גפני התפרץ לעברו של ראש הממשלה נפתלי בנט וקרא לעברו "בושה בושה". צפו:

דיברו איתי פה חברים, חברים במפלגות אנטי דתיות: אני למדתי גמרא לפני 20 שנה, 30 שנה. הבן שלי לא לומד, לא יודע. אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר, שאנחנו מתנדבים ללמוד תורה? אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר, שאתם משתמטים מלימוד תורה? שאתם משתמטים מלימוד של יהדות? איך אתם לא מתביישים? ביזיון.", הוסיף

ח"כ אחמד טיבי תקף את חבריו לסיעת רע״מ: "אין הסכמה בעניינים מדיניים בינינו לבין החרדים, יש תהום אפילו. אבל, במשך השנים, היה דבר שקראו לו ציפור הנפש, מן הבנה לא כתובה, שאנחנו לא יוצאים כנגד דברים אמוניים, דתיים שלכם ואתם, בנושאים האלה, האמוניים, גם לא יוצאים נגדנו. ולכן אסור לח"כים ערבים להצביע בעד חוק הגיוס מהבחינה הזאת של דברים.

הבחינה השנייה שזה יכול להביא, כאשר אלה יעלו לשלטון והסבירות שבעוד כמה חודשים הממשלה תתחלף, לקבוצה הזאת מימין, הם מחכים לקפוץ על המציאה. כבר היו כמה עתירות לבג"ץ של גופים פרטיים ועמותות שדרשו את גיוס הערבים ונענו כי עדיין לא גייסו את החרדים וכשהחוק יעבור יש על מה לדבר."

ח"כ חיים ביטון אמר: "המטרה האמיתית היא לא לגייס יותר חרדים. הפחד הגדול ביותר של אלה שמביאים את החוק הזה בצורה הזאת הוא שיהיה פתרון, פתרון קביל שבעצם יפתור את הנושא הרגיש הזה כל כך בתוך הציבור, בעם ישראל. הפחד הגדול שלהם הוא שכבר לא יהיה להם את השוט הזה שהם כבר שנים רבות טוענים לשוויון בנטל. כי אנחנו אומרים את זה בקול גדול: יש חוק שיכול לבוא ולפתור את הבעיה הזאת, אבל לא החוק הזה שמושתת על נתונים שאינם נכונים."

ח"כ ישראל אייכלר: "בימינו ידוע לעולם כולו ששירות צבאי הוא מקצוע כמו שירות רפואי ושירות כלכלי. כל הרעיון של גיוס החובה שכופה בג"צ על עם ישראל יש לו מטרה אחת: להשתמש בצבא לכור היתוך, "הנדסת אנוש". אבל זה לא שייך לחברה במאה העשרים ואחת.

בחוק הגיוס הטענה שעולה היא טענת השוויון. בכל פעם שמדברים על זה אני מציע: תבטלו את חובת הגיוס בכפייה. אין היום עובדי כפייה, ואין חיילי כפייה. כל מי שרוצה, מתאים ומקצועי, והצבא רוצה אותו, צריך לקבל את השכר המתאים לפי תרומתו והקרבתו."

חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד