י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"כשל ערכי"

מות הקשיש הפלסטיני: מפקד הגדוד החרדי יינזף

מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף, בשל התקרית בו מצא את מותו הקשיש הפלסטיני עומר עבד אל-מג'יד אסעד בכפר ג'ילג'יליא | שני מפקדים נוספים יודחו מתפקידם | התחקיר הפיקודי קבע: "האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם"

מות הקשיש הפלסטיני: מפקד הגדוד החרדי יינזף
חיילים, ארכיון צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם": מפקד גדוד "נצח יהודה" יינזף ושני מפקדים יודחו בשל התקרית בו מצא את מותו הקשיש הפלסטיני בן ה-80, עומר עבד אל-מג'יד אסעד.

תחקיר פיקודי שנערך בראשות מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הוצג היום (שני) לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי. עומר עבד אל-מג'יד אסעד מצא את מותו בעקבות פעילות כוח צה"ל בליל ה-12 בינואר 2022, י' בשבט תשפ"ב, בכפר ג'ילג'יליא שבמרחב החטיבה המרחבית בנימין.  התחקיר התנהל במהלך השבוע האחרון ורק לאחר חקירת הלוחמים המעורבים במשטרה הצבאית החוקרת וזאת על מנת למנוע פגיעה בחקירה.

מהתחקיר עולה, כי במהלך הלילה נערכה בכפר פעילות מבצעית לסיכול פעילות טרור ולאיתור אמצעי לחימה. במסגרת הפעילות עצר כוח צה"ל כלי רכב לבידוק. באחד מכלי הרכב נהג אסעד, אשר לא נשא עימו תעודה מזהה וסרב לבדיקה. על מנת לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשים לב לחוסר שיתוף הפעולה מצידו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו.

אסעד נלקח לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו אף הם על ידי הכוח הצבאי. בתום הפעילות, בחלוף כמחצית השעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה. מהתחקיר עולה, כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן ולא ניסו להעירו.

מספר שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב.

מהתחקיר עולה כי "האירוע הינו חמור ומצער". עוד נכתב כי "האירוע הצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם. עוד עולה כי לא היה שימוש באלימות מעבר להתגברות על התנגדותו של אסעד. הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו. כמו כן, עלו פערים מקצועיים בתכנון ובביצוע המשימה".

הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר וקבע כי מדובר באירוע ערכי חמור ביותר ואמר: "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

הרמטכ"ל הורה כי מסקנות התחקיר הפיקודי ולקחיו יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות, על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים.

נוכח מסקנות התחקיר, יינזף מפקד גדוד "נצח יהודה" על-ידי מפקד פיקוד המרכז. בעניינם של מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה יינקטו הליכי הדחה מידיים והם לא ישרתו בתפקידי פיקוד משך שנתיים. כאמור, לאחר האירוע נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית במסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. גורמי החקירה פועלים לאיסוף ראיות רלוונטיות, תוך ניסיונות מאומצים לתיאום עם עדים פלסטיניים.

עם סיום החקירה, יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית ותתקבלנה החלטות במישור המשפטי ביחס למעורבים באירוע. צה"ל מסר כי מצר על מותו של עמאר עבד אלמג׳ד אסעד.

נצח יהודה הכאת פלסטינים פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד