ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
פרשת NSO

המשטרה מודה לראשונה בחריגות: "ממצאים נוספים המשנים את מצב הדברים"

ביממה האחרונה לתפקידו מינה מנדלבליט צוות שיבדוק את הטענות נגד המשטרה | במקביל, המשטרה מודה לראשונה כי בוצעו פעולות שלא כדין נגד אזרחים במסגרת השימוש בתוכנת הריגול של "פגסוס" | מנדלבליט: אם מהבדיקה תעלה התנהלות פסולה הממצאים יועברו לרשויות

המשטרה מודה לראשונה בחריגות: "ממצאים נוספים המשנים את מצב הדברים"
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

המשטרה מודה היום (שלישי) בפעם הראשונה כי בוצעו פעולות שלא כדין נגד אזרחים במסגרת השימוש בתוכנת הריגול של חברת "פגסוס". במקביל, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום כי מינה צוות לבדיקת הטענות נגד המשטרה. "בבדיקה שנעשתה, התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים", מסרה המשטרה.

מנדלבליט, ביומו האחרון לתפקיד, הודיע כי מינה צוות לבדיקת הטענות להאזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים. בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי, וחבריו יהיו צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ; ואיל דגן, לשעבר ראש אגף החקירות בשב"כ.

במשטרה הבהירו כי בוצעו בדיקות בנוגע למקרים בהם נטען כי משטרת ישראל ביצעה פעולות החורגות מסמכויותיה, בעת הפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגים המאפשרים קליטת תקשורת בין מחשבים. "לאחר בדיקה ראשונית העברנו ממצאים אלה אל היועץ המשפטי לממשלה", אמרו במשטרה.

אלא, שבבדיקה נוספת מאוחרת יותר שנעשתה עוד טרם הקמת צוות הבדיקה, עדכנה המשטרה, התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים. "נוכח האמור ולנוכח הקמת צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הנחה היועץ המשפטי לממשלה על נקיטת מהלכים מיידיים על מנת למנוע אפשרות לחריגה מסמכות ומשטרת ישראל תפעל בהתאם"

ראש אגף חקירות ומודיעין, על דעת מפכ"ל המשטרה, ינחה את כלל שוטרי משטרת ישראל לשתף פעולה באופן מלא, כמצופה וכנדרש, עם עבודת צוות הבדיקה, להתייצב בפני הצוות, להשיב על שאלותיו, למסור כל מסמך או מידע שיידרשו, לאפשר גישה למערכות המידע ולספק מידע טכני על האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל, ובכלל זה מידע המצוי בידי גורמים שלישיים.

בהודעת היועץ המשפטי לממשלה נאמר כי הצוות מונה נוכח טענות שעלו אודות שימוש לא חוקי לכאורה, באופן בו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, ומכוח הסמכות הנתונה ליועץ המשפטי לממשלה לפיקוח על האזנות סתר שמבצעת משטרת ישראל.

הצוות יחל בעבודתו באופן מיידי ומתבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי 2022. "מאז הבדיקה הראשונית", נמסר מטעמו של היועמ"ש, "שעל בסיסה נשלח מכתבו של היועמ"ש אל מפכ"ל המשטרה בעניין זה, ביצעה משטרת ישראל בדיקה נוספת אשר העלתה ממצאים נוספים. בעקבות זאת, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את משטרת ישראל לנקוט במהלכים מיידיים, על מנת למנוע חריגה מסמכות".

הצוות יבחן את הכלים המצויים בידי משטרת ישראל לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין.

מטעמו של מנדלבליט הובהר "כי ככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך".

 

 

ריגול היועץ המשפטי לממשלה משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד