כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
זעם על ציר גפני - סילמן

הפגישות של השר כהנא עם שליחו של האדמו"ר מגור והדילמה של ליצמן

כהנא בונה ציר חדש עם נאמנו של הרבי מגור. מה ביקש ומה כהנא יבקש בתמורה? • אחרי עסקת הטיעון, מתי ליצמן יתפטר מהכנסת ומה הסיכוי שבכל זאת יחזור לכהונה נוספת? • החרדים מתלבטים איך לנהוג בדיוני הגיוס וגפני נתקל בזעם מהליכוד על שת"פ עם היו"ר סילמן | הטור השבועי

הפגישות של השר כהנא עם שליחו של האדמו"ר מגור והדילמה של ליצמן
מתן כהנא צילום: David Cohen/Flash90

1.
בפעם השנייה בתוך מספר שבועות נועד השבוע השר לשירותי דת מתן כהנא למפגש, לא בלתי מעניין, עם עסקן חסידות גור יצחק שפירא, מי שסומן כאחד היורשים הפוטנציאלים לאייש את מקומה הפוליטי של החסידות בכנסת, לאחר פרישתו של ח"כ יעקב ליצמן שהודיע כי זוהי הקדנציה האחרונה שלו במשכן.

יומנו של השר מתן כהנא שהגיע לידנו, חושף את הפגישות בין השניים שנועדו השבוע, בפעם השנייה, לארוחת ערב בביתו של שפירא. פגישה ממושכת בארבע עיניים בין השר שקיבל את הטייטל של רדיפת החרדים בממשלה לבין עסקן מטעם החסידות אולי הכי קיצונית בעמדותיה כלפי הממשלה.

כמה משמעות יש לפגישה כזאת תשאלו?, אז הצצה ביומן מלמדת כי השר כהנא לוקח את הפגישות ברצינות רבה, שעות קודם המפגש כינס כהנא את ראש לשכתו ואת יועצו לדיון שכותרתו היה "הכנה למפגש עם הרב יצחק שפירא", מה שמלמד על כוונותיו הרציניות מצידו של כהנא למפגש האמור עם שפירא.

יצחק שפירא\\צילום: yaakov Naumi/Flash90

בלשכת כהנא יסרבו לנמק מהי מטרת הפגישה, יש שיעדיפו להציג אתה כמפגש חברי בלבד, בפרט שאחרי הכל השניים הם גם קרובי משפחה רחוקים. אך הדרך בו כהנא התייחס למפגש מלמדת שלא מדובר ב'מפגש משפחתי' בלבד, אלא דיון מקצועי שמתנהל בין השניים שהופך כעת לגלוי.

בדיקה קלה שלנו גילתה כי אמנם המטרה של שפירא הייתה לגייס את עזרתו של השר בנושא המועצה הדתית בעיר ערד. בקשה שבאה אחרי שמזה מספר חודשים מונה שפירא על ידי האדמו"ר מגור לטפל בנושאי העיר ואכן מצליח להביא לתוצאות משמעותיות ולרגיעה, באזור שנהפך למוקד עימותים בין ראש העיר מטעם 'יש עתיד' לבין קהילת חסידי גור המתגוררים במקום.

אך בחזרה לכהנא, הכלל הידוע כי 'אין מתנות חינם בפוליטיקה' תדליק אורות אדומים בקרב הבכירים הפוליטיים החרדים, בעיקר בהתחשב בכך ששפירא הוא שליחו של האדמו"ר מגור בנושא, וגם שמו נישא כאחד הבולטים לתפוס את מקומו של ליצמן אם אכן יפרוש מתפקידו בסוף הקדנציה. מה מניע את כהנא לסייע באדיבות רבה לשפירא ומה הוא מבקש בתמורה? כנראה שניאלץ להמתין בסבלנות.

2.

בינתיים, ליצמן עדיין מתמודד עם הזירה הפוליטית, השבוע הוא הפתיע את כולם ובמו"מ מהיר חתם על עסקת טיעון מקילה במיוחד. זאת אחרי שכידוע לפני כחודש וחצי, הכחיש בשיחה עם 'בחדרי' כי הודיע על פרישה מהכנסת בתום הכהונה הנוכחית במטרה לאותת ליועמ"ש שהוא נכון לעסקה, מסתבר שאכן מנדלבליט קיבל את האיתות והביא לליצמן את מבוקשו על מגש של כסף.

השבוע כשנשאל ליצמן האם יפרוש מהכנסת הוא השיב תשובות עמומות. בשטיב'ל של גור הביעו דאגה בימים האחרונים בפני ליצמן, "מי ייצג את גור?", והוא מצידו מיהר להרגיע כי במקומו בכל מקרה יכנס נציג חסידות ויז'ניץ יעקב טסלר, שצמח ויצא לאור בלשכתו של ליצמן בעת כהונתו במשרד הבריאות.

ההתלבטות של ליצמן האם ומתי לפרוש היא סבוכה, בניגוד להסדר הטיעון שנחתם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי שם סוכם על פרישה מהכנסת והסכמתו אף נכתבה בהודעת היועמ"ש, ליצמן לא השקיע במו"מ זמן רב כדי לדון בשאלת הקלון, בעיקר כיוון שכוונתו האמיתית היא לסיים את תפקידו הציבורי בכל מקרה בתום הקדנציה הנוכחית בכנסת.

יעקב ליצמן במליאה\\צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מנגד, אף אחד לא רוצה להסתובב ברחוב כשיש עליו קלון, מלבד ההגבלות שיווצרו מחמתו, כך לדוגמא, ארצות הברית שמקשה על נושאי עבירה עם קלון לקבל ויזה למדינה. השבוע העיד ליצמן כי הוצאות הפרטיות שלו על התיק עמדו על כ- 300.000 שקל שהוציא מכיסו למימון עורכי דין בתיק המשפטי ובניגוד לחבריו, לליצמן אין נכסים, ממון רב או אנשי תקשורת שמרימים קמפיינים לכיסוי הנזקים.

ליצמן יודע כי בכל מקרה אם בית המשפט יקבל את הסדר הטיעון שכולל הרשעה, ואם יוטל עליו עונש קלון כהונתו בכנסת תופסק מיידית, ליצמן לא רוצה לסיים כך את הקריירה הפוליטית, והערכה הזעירה היא שליצמן אכן יפרוש כפי שעשה דרעי 45 שעות קודם תחילת הדיון כדי לייתר את שאלת הקלון.

נוסיף לכך את החיידק הפוליטי שלעולם לא נעלם, ולמרות הודעות ליצמן לפני כחודש כי זוהי הקדנציה האחרונה שלו, איש לא יופתע אם ברגע האמת, רגע לפני הגשת הרשימות לכנסת ה-25 הוא יחליט להישאר רק עוד קדנציה נוספת, כך שבכל אופן עדיף לליצמן להשאיר את האופציה הזאת פתוחה ולחמוק משאלת הקלון.

3.

בסיעות החרדיות עדיין מתחבטים בשאלת חוק הגיוס, האם לתת לו לעבור בשתיקה, או שמא להציג מלחמה על כל סעיף ולנסות להשפיע על מהות החוק שדיוניה יחלו כבר ביום שלישי הקרוב, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. מאחורי הקלעים, השיחות עם לשכת שר הביטחון נמשכות כל העת, אך בגלוי יודעים החרדים שהחוק יעבור בין כה וכה למרות ועל אף מאמציהם.

מקלב ופרוש בדיוני וועדת חוץ וביטחון\\צילום: Miriam Alster/FLASH90

באם יחליטו בכל הסיעות החרדיות לגבש חזית ולנסות להילחם ולתקוע את החוק בכל דרך, המאבק על מיקומים בוועדות יחזור במלוא העוצמה, נכון לעכשיו נציג האופוזיציה היחיד בוועדה הוא חבר הכנסת מאיר פרוש, כדי להילחם בחוק ידרשו כל סיעות האופוזיציה לאייש את נציגיהם בוועדה כדי להקשות על הקואליציה בדיונים, שנכון לעכשיו יעברו בשקט תעשייתי ועם רוב מובטח בוועדה.

אפרופו מאיר פרוש והחברות בוועדת חוץ וביטחון, הנה דוגמא קטנה לאיך הגלגל במערכת הפוליטית תמיד מסתובב, אם לפני כשנתיים ביקש ליצמן לקחת על עצמו את האחריות לטיפול בחוק הגיוס מטעם המועצת ולהעביר אותו לידי המזכיר יעקב ולצר, בשבועות הקרובים ליצמן ייאלץ להתעדכן על ידי פרוש מהנעשה בדיונים בעניין חוק הגיוס, כדי להעביר את הדברים ולעדכן את רבו.

4.

משכן הכנסת ביום רביעי האחרון היה נראה כמו זירת פיגוע, עשרות בעלי תפקידים מארגוני ההצלה, 'מגן דוד אדום' ו'איחוד הצלה', מילאו את הכנסת במטרה להשפיע את חברי הכנסת לקראת הצבעה על חוק שמבקש לחייב את מגן דוד אדום לעדכן את איחוד הצלה ושאר הארגונים במקרי חרום וככה למנוע מקרים בו חולים במקרי חירום לא מקבלים את הטיפול המהיר ביותר.

מקורה של הצעת החוק הגיעה מביתו של חבר הכנסת משה גפני, שנים הוא ניסה לקדם את ההצעה אך היא נבלמה פעם אחר פעם, בין היתר על ידי חבר סיעתו שכיהן בתפקידים של סגן שר ושר במשרד הבריאות, אך לא הפעם, גפני הצטרף ליו"ר הקואליציה עידית סילמן שהחליטה להילחם גם היא בכל הכוח על הצעת החוק.

ח"כ גפני נואם במליאה\\צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בליכוד זעמו על שיתוף הפעולה של גפני עם הקואליציה, ובפרט עם אחד הסמלים שבה, יושבת הראש בכבודה ובעצמה, כאשר לצד ההשפעה של ארגון 'מגן דוד אדום' על הליכוד, שאמנם הביא לרוב חברי הליכוד (מלבד 3) לחמוק מההצבעה, גפני בשלו התעלם מהאינטרס האופוזיציוני בכדי להשיג את המטרה החשובה שנכנסת עכשיו לישורת חקיקה ומבחן אחד גדול מי יצליח לכפוף את מי בהורדת הידיים בין ארגוני החירום.

מתן כהנא יצחק שפירא יעקב ליצמן משה גפני עידית סילמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד