כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ביקורת

עו"ד רימון: הרפורמה עלולה להזיק לקומה הכשרה

בראיון ל'בחדרי חרדים' יוצא עו"ד רימון, מיוזמי ומתכנני רפורמת הסלולר של השר כחלון, ומי שהקים את הקומה הכשרה בפן המשפטי, בביקורת נגד התכנית של שר התקשורת יועז הנדל. לדבריו, התכנית של הנדל עלולה להזיק למחזיקי הטלפון הכשר, ברמה הטכנית ולא תשפר את מחירי החבילות. בבתי גדו"י אמרו לנוכח דבריו, כי הנדל מבטל לחלוטין ומעקר את הקומה הכשרה מיסודה

עו"ד רימון: הרפורמה עלולה להזיק לקומה הכשרה
עו"ד אבי רימון צילום: ורדי כהנא

אז מה טומנת בחובה רפורמת הקומה הכשרה של שר התקשורת יועז הנדל, האם היא מביאה תועלת לקומה הכשרה, האם היא מסייעת לתחרות בשוק הכשר, כפי שמציג אותה השר. על השאלות הללו ועוד, פנינו לעו"ד אבי רימון, מומחה לדיני תקשורת, שהיה בין מעצבי מסלול הטלפונים הכשרים בהנחיית גדולי ישראל בשנת 2005, וכן יזם ותכנן את הרפורמה בשוק הסלולר של השר משה כחלון, שיעשה סדר בדברים.

מה המשמעות הרגולטורית של רפורמת השר הנדל בקומה הכשרה?

עו"ד רימון: "הרפורמה של הנדל תבוא לידי ביטוי ב-2 נקודות. 1. כל אחד יוכל לנייד את המספר הכשר לכל מקום שהוא, כולל לתכניות ולמסלולים שאינם מוגדרים 'כשרים', ויוכלו לעשות בפועל ניוד רגיל. כמו כן, ניתן יהיה לנייד מספר שלא מתוך הקומה הכשרה על מנת שיפעל במסגרת המסלול הכשר. כתוצאה מכך, אם עד היום ידעת לפי המספר אם האיש שלפניך משתמש במסלול כשר, מעתה לא תוכל לדעת זאת. וממילא כל ענין הזיהוי המספרי של כשר או לא ייפגע באופן משמעותי.

"נקודה נוספת: השר מבקש להורות, שחברות הסלולר לא תמנענה שירות לא כשר למי שמחזיק מכשיר כשר. כלומר, שאם עד כה מי שמחזיק ברשותו מכשיר כשר, במידה ויחבר במכשירו סים של מסלול שאינו כשר, בחברות הסלולר מופעל מנגנון שמונע את השימוש במכשיר. ומשרד התקשורת יאמר מעתה לחברות – אל תפעילו יותר את המנגנון.

"מבחינה מעשית זה אומר, שככל שהרפורמה הזו תעבור, גם מי שמחזיק במכשיר שיש עליו חותמת כשרות, יוכל לעשות שימושים שאינם מוגדרים 'כשרים' במסגרת התוכניות שמוגדרות 'מאושר' – באותו מכשיר.

"אלה שני הדברים שמשרד התקשורת העלה לשימוע, ואת המשמעויות כל אחד שנמנה על המגזר החרדי (שאיני נמנה עליו) בוודאי מבין אותן יותר ממני".

בנושא הטכני, אם אני לא יכול לזהות 'כשר' לפי מספר, באיזו רמה החברה יודעת לזהות לקוח כ'כשר'? ואני לא מדבר על מתן שירות ללקוח ספציפי

עו"ד רימון: "יש בהחלט משמעויות טכניות נוספות למהלך. יש בכלל ספק אם ניתן להפעיל בצורה יעילה ובטוחה את המסלול הכשר בלי שיש זיהוי בין המספר לתכנית. אני מדבר מהבחינה הטכנולוגית – מבחינת המטלות הטכנולוגיות שמוטלות על חברות הסלולר שמספקות את השירות הזה. כי מדובר על שירות ייחודי שיכול להעמיס מאוד על הרשת של חברות הסלולר, ככל שהזיהוי המדובר לא מתקיים.

לדברי עו"ד רימון, "אם כיום החברות משתמשות בזיהוי שבין התכנית לקידומת של המסלולים הכשרים, על מנת להקל על המערכות שלהם, אז כשלמספר ולקידומת לא תהיה כל משמעות, עולה שאלה טכנולוגית מהותית שצריך לבדוק אותה, אם בכלל יהיה אפשרי מבחינת החברות להמשיך להפעיל מסלולים כשרים באותה היעילות והאיכות כפי שהם מספקים אותם כיום, בלי שהדבר יגרום לעומס עצום על הרשת שלהן.

"פגיעה נוספת שצפויה להיגרם מאי זיהוי המספר כ'כשר', זו העובדה שלא תפעל יותר 'קומה כשרה' כקולקטיב של מספרים בעלי מסלולים ספציפיים בחברות הסלולר. הדבר הזה צפוי להביא לכך שכל פרצה אפשרית או תקלה שתוצב בפני המכשירים והקווים הכשרים, לא ניתן יהיה לערוב להם שאכן יתוקנו באופן כוללני, כי בחברות הסלולר לא ניתן יהיה לזהות את ה'כשרים' לפי מספר וכקולקטיב אחיד.

"ולא מדובר על דברים שקורים פעם ב... אלא על פעולות יומיומיות שחברות הסלולר מבצעות. להערכתי, זה יביא את הלקוח הכשר לקבל רמה פחות טובה של השירות מבחינה טכנולוגית, הן במכשיר והן בקו שלו. אלה הן המשמעויות הטכניות לגבי המשתמשים".

באיזו מידה ככל שתתקבל החלטה כאמור, תשתנה התחרות בענף הסלולר הכשר?

עו"ד רימון: "המחירים בתחום הכשר הם ברף המחירים הנמוך ביותר ביחס לכל יתר החבילות בשוק הכללי, לכן איני צופה שינוי בהיבט זה. שר התקשורת טועה כאשר מציג שהוא מביא את רפורמת כחלון לציבור החרדי, משום שירידת המחירים אצל הציבור החרדי אירעה עוד לפני כחלון ברגע שמירס התחילה לשווק את השירות הכשר, וכיום יש למעלה מ -7 חברות שמציעות את השירות. שאחד ממסלוליו עולה 9.90 ₪ לחודש.

בבתי גדולי ישראל סבורים: הנדל עיקר את הקומה הכשרה

לאחר הראיון, פנינו לבכיר בבתי גדולי ישראל, שאמר כי העולה מדבריו של עו"ד רימון - שידוע כמי שמתמחה מאוד בתחום, שגם אם יקומו ועדות כשרות נוספות, לא תהיה בהם תועלת יותר בגלל הרפורמות שמוביל השר הנדל. וזה לדבריו בגלל ריקון התועלת במסלולים הכשרים.

לדבריו, בבתי גדולי ישראל מבינים שהרפורמה של השר מעקרת למעשה את כל התועלת בקומה הכשרה, כיוון שאם ניתן להתנייד בחופשיות לסמארטפון ולמסלול לא כשר, מה מועיל הפיקוח על הקווים ועל המכשירים הכשרים?! דומה הדבר למי שקנה בשר פרה בכשרות מהודרת, אך הבשר יכול להפוך לבשר של חיה אחרת בלחיצת כפתור. שאז החותמת אולי קיימת, אך לא על הבשר לו ניתן הכשרות".

הקומה הכשרה יועז הנדל סלולר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד