י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
זינוק עסקי

"המזומן הוא המלך": הסוד לפריצת דרך עסקית בעת משבר

המאמצים להאט את התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם, הביאו לפגיעה כלכלית וחברתית עצומה • בכתבה הבאה ננסה לתת זרקור על מושגים חשובים כמו "קניין רוחני" ועל חשיבות בניית אסטרטגיה נכונה לעסק, על מנת ליצור את הדרך הבטוחה לזינוק עסקי, גם בתקופת משבר

"המזומן הוא המלך": הסוד לפריצת דרך עסקית בעת משבר
כסף מזומן צילום: פיקסביי

"פסימי רואה את הקושי בכל הזדמנות; אופטימיסט רואה את ההזדמנות בכל קושי", אמר ג'ון רוקפלר. אכן, ההיסטוריה לימדה אותנו שבגישה הנכונה ניתן למנף גם קשיים ומשברים לצמיחה ושגשוג. אבל האם גישה זו ישימה אפילו במהלך המשבר הכלכלי שפוקד את העולם בעקבות הקורונה? ואם כן, האם קניין רוחני יכול לשמש ככלי עסקי שימושי כדי לעזור לחברות וארגונים לצמוח אסטרטגית ביום שאחרי המשבר.

המציאות הדרמטית שנכפתה על כולנו חידדה את הצורך במדיניות פיננסית נבונה יותר בחברות רבות; כזו שתצמצם את הפגיעה בטווח הקצר, ובמקביל תגבש תוכנית אסטרטגית חדשה ארוכת טווח לחברה שתבטיח את מעמדה של החברה בכלכלה שלאחר הקורונה.

עובדה כלכלית ידועה היא שבעתות משבר, "המזומן הוא המלך". ואכן, בתקופות של משבר כלכלי נרחב כמו זו שאנו מתמודדים איתה היום, המחסור בהון נזיל משנה לחלוטין את ההתנהלות השוטפת של המשק. אין ספק שהמחסור בהון יאלץ חברות רבות לנטוש חלק מרעיונות הצמיחה שלהן אשר הוצגו בתקופה שלפני התפרצות הקורונה. בנוסף, האפקטיביות והנחיצות של חלק מהמרכיבים בתוכנית העסקית של החברה יתבררו פתאום כלא רלוונטיים או בלתי נתפסים, שכן לרוב המרכיבים בתוכנית האסטרטגית של החברה יש גם תג מחיר. וכאמור, המחסור במימון יוביל מנכ"לים רבים לנסות לעשות יותר בפחות - וכאן נכנס לתמונה הקניין הרוחני.

אם קבענו שמזומן הוא המלך בזמן משבר כלכלי, אז קניין רוחני הוא המשרת החיוני ביותר בממלכה כולה. למה, אתה שואלים? כי המהות של קניין רוחני היא יצירת תשתית להגדלת הרווח והיכולת לנצל הזדמנויות חדשות. מכיוון שקניין רוחני הוא כלי אסטרטגי המכוון לעתיד ולא להווה, ניתן וצריך למנף אותו כחלק מאסטרטגיה זולה ויעילה שתאפשר לכל חברה או ארגון לשמור על מעמדם וכדי ליצור חוסן בשוק תחרותי. חברות שישרדו את המיתון יגלו שהמציאות שלאחר המשבר תהיה עם הרבה פחות מתחרים בולטים והרבה יותר הזדמנויות. הערכה מחודשת היא חובה, ולאחריה בניית אסטרטגיית צמיחה מדויקת שמטרתה לנהל את המשבר באמצעות קניין רוחני תביא את החברה או הארגון לשם, שכן כל מי שמזהה הזדמנויות פוטנציאליות ומגן עליהן בקניין רוחני זוכה ליתרון אדיר על פני המתחרים.

היכולת של חברה לנסות לקבל נתח מהזדמנויות עתידיות תלויה במידה רבה בעלות מימוש ההזדמנויות הללו. חשיבה אסטרטגית באמצעות פטנטים מאפשרת לחברה לשמור על מעמדה בשוק העתידי בעלויות נמוכות וביעילות מרבית, אך על אחת כמה וכמה, היא מאפשרת לחברה לרכוש אפשרויות עסקיות ארוכות טווח עם הגנה על קניין רוחני. לדוגמה, אם מנכ"ל של חברה מזהה הזדמנות עסקית שעשויה לפתוח שווקים חדשים עבור החברה אך לחברה אין כסף "לבזבז" על מימוש הזדמנות זו כרגע, כדאי להשקיע עלויות נמוכות בהרבה בהגנה את הקניין הרוחני על אפשרות זו, אלא לממש אותה בפועל כרגע, כך שהיא תישאר זמינה עבור החברה בעתיד, עד למועד בו תוכל החברה לממן אותה.

וכך, אם בעבר חברה הייתה מגישה בקשת פטנט על המצאה שפיתחה כדי לקבל זכויות שימוש בלעדיות בהמצאה לפרק זמן מסוים כדי להחזיר השקעה במו"פ ולהרוויח, אז בתקופות הקורונה הללו, חשיבה אסטרטגית מחייבת את החברה לפעול הפוך: לחשוב מחדש על השוק, לזהות את המרכיב הקריטי של ההזדמנויות העסקיות עבורה, ולחזק משמעותית את מיצוב החברה ביחס לאותן הזדמנויות בצורה הזולה והיעילה ביותר – באמצעות קניין רוחני. אז אם אתם רוצים לכבוש יעדים חדשים ולצמוח בצורה בטוחה ויעילה, כדאי שתתחילו להשקיע בפיתוח הקניין הרוחני של החברה שלכם.

מי שמנהלת כיום את משרד עורכי הפטנטים המוביל בישראל הינה קבוצת ארליך, עם תוכנית אסטרטגית אשר תלווה את החברה ועובדיה תוך כדי פיתוח המוצר או השירות באופן שימקסם את היקף ההגנה על נכסי החברה ויגדיל את נתח השוק שלה תוך צמצום סיכונים.

השאירו פרטים ליצירת קשר, בדרך שלכם לפיתוח סטארט-אפ>>

קורונה משבר כלכלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד