כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הקצין שירה בחבריו יודח

האסון ביחידה המובחרת: "טעות חמורה, היה צריך למנוע"

תחקיר אירוע הירי הקטלני ביחידת אגוז שאירע בנבי מוסא, מעלה שורת מחדלים בהתנהלות הלוחמים, שהובילו למותם של רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון ז"ל | הרמטכ"ל: "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני הצדדים של אותו המטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם"

האסון ביחידה המובחרת: "טעות חמורה, היה צריך למנוע"
לוחמי צה"ל, ארכיון צילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים הוצגו לרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התחקירים שנערכו בעקבות ירי דו-צדדי ביחידת אגוז בו נהרגו רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל ורב-סרן אופק אהרון ז"ל, ביום רביעי, ה-12 בינואר 2022, י"א בשבט התשפ"ב, במטווחים הסמוכים למחנה נבי מוסא.

הליך התחקור כלל תחקירים פיקודים, שנערכו על-ידי היחידה והוצגו למפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, וכן ועדת מומחים לבחינה מערכתית ולהפקת לקחים בראשות אלוף (במיל') נעם תיבון.

האירוע המצער ביחידת אגוז, כך קובע התחקיר, מקורו ביוזמה פיקודית, כחלק מהגנה מפני גניבות ועל מנת לשמור על אמצעי הלחימה של היחידה, בשעה שעסקה במטווחים בנבי מוסא. מהתחקירים עולה כי רס"ן אלחרר ז"ל ורס"ן אהרון ז"ל נפגעו ונהרגו מאש כוחותינו שנורתה בידי מפקד צוות ביחידה, סגן נ' וכי נורתה גם אש מצדם. יחד עם זאת לא ניתן לקבוע בוודאות מי פתח ראשון בירי. נמצא כי איתמר ואופק ז"ל נהרגו במהלך ההתקלות, ולא ניתן היה להצילם. הגורם הישיר למותם של הקצינים הוא ירי שביצע סגן נ', כתוצאה מטעות בזיהוי ומצבו התודעתי שהובילו אותו לתחושת סכנת חיים.

עוד עולה, כי לאירוע תרמו גורמים נוספים – יציאתו של מפקד הצוות למשימה לבד, ללא אישור, ללא תאום ותוך שהוא חוצה את גבול הגזרה וגם יציאתם של מפקדי הפלגות באופן שאינו מקצועי דיו.

יחידת אגוז, מציינים בצה"ל, הינה יחידה מובחרת ואיכותית, העושה לילות כימים בפעילות מבצעית להגנת המדינה וראויה להערכה רבה על הישגיה. עם זאת, ממצאי התחקירים מלמדים כי לצד רף הלחימה הגבוה ורוח הדבקות במשימה, לא הייתה ביחידה מודעות מספקת לצורך להתייחס לכל משימה, גם כזו המתקיימת בשגרה או בשטח אימונים, כאל משימה צבאית לכל דבר ועניין, ובוודאי כשהמשימה כוללת שימוש בנשק, ותוך עמידה ברף המצופה של תכנון, תאום, פיקוד ושליטה.

בעוד הוועדה מצאה פערים בניהול השגרה בשבוע האימון ביחידת אגוז, בבדיקה שערכה יחידת מבקר צה"ל ביחידות אחרות, לא נמצאו חריגות בשגרת הפעילות. מהתחקירים עולה כי האירוע לא התרחש בשל בעיית אבטחה בשטחי האימונים ולא בשל פערים בהוראות הפתיחה באש. כמו כן, הועדה מצאה כי בשנים האחרונות ובדגש על שנת 2021 נקט צה"ל בפעולות רבות, שנמצאו כיעילות למניעת גניבות אמצעי לחימה בשטחי האימונים, דבר אשר הוביל לירידה משמעותית בגניבות בצה"ל.

הרמטכ"ל הביע הערכתו לוועדה ולעומד בראשה, אלוף (מיל') נעם תיבון, לחטיבת הקומנדו וליחידת אגוז על תחקירים נוקבים ומקצועיים.

הרמטכ"ל קבע כי "מדובר באירוע קשה וחמור ביותר שניתן וצריך היה למנוע אותו. האירוע נבע מליקויים במקצועיות, מאי-קיום פקודות ובראש ובראשונה מטעות חמורה בשיקול הדעת". הרמטכ"ל הוסיף כי "מקצועיות והקפדה על ביצוע הפקודות כלשונן הן שני צדדים של אותו מטבע, והן המאפשרות עמידה במשימה ושמירה על חיי אדם. מקצועיות ומשמעת הן גם הבסיס ליוזמה. אנו מחויבים בכל משימה להקפיד קלה כבחמורה על תכנון זהיר וקפדני של כל שלב וכל פרט במבצע, באימון ובכל פעילות בשגרה, תוך איתור מראש של נקודות כשל ותורפה העלולות להביא לתקלות. אל לנו להתפשר ולו במעט על בטיחותם, בריאותם וחייהם של חיילנו".

בעקבות התחקירים וקבלת דו"ח הוועדה קיים הרמטכ"ל שיחות ודיונים עם קציני המטה הכללי והמפקדים לליבון המשמעויות והממצאים ולגיבוש הצעדים הנדרשים.

לאור ממצאי התחקירים ומסקנותיהם, החליט הרמטכ"ל על ביטול מינויו של מפקד היחידה, סא"ל א', לתפקיד מח"ט 3 (אלכסנדרוני) וקידומו יעוכב בשנתיים. סגן מפקד היחידה, רב-סרן ר', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד פלגה ב', רב-סרן י', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות. מפקד הצוות בפלגה ב', סגן נ', יסיים את תפקידו והוא לא ישרת בתפקיד פיקודי ביחידות לוחמות לצמיתות. סמל-ראשון ג', לוחם ביחידה, יודח מלחימה.

בנוסף לתחקיר הפיקודי ולועדת המומחים, מתנהלת בגין האירוע חקירת המשטרה הצבאית, שבסיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. ממצאי התחקיר הפיקודי ועדת המומחים הוצגו למשפחות אלחרר ואהרון.

תחקיר ירי אגוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד