א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
"בחורים ישלחו לכלא"

ח"כ בן ברק ל'בחדרי': מוכן לבחון פשרות בחוק הגיוס

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' קורא יו"ר ועדת חוץ וביטחון והמשנה לראש המוסד בדימוס לחברי הכנסת החרדים לפתוח בשיח מולו בנוגע לחוק הגיוס. לדבריו הוא מוכן גם לבחון שינויים ופשרות בחוק - כולל בנושא המהותי של המכסות

ח"כ בן ברק ל'בחדרי': מוכן לבחון פשרות בחוק הגיוס
רם בן ברק צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (שני) דיון ראשון לקראת אישור חוק הגיוס באופן מואץ, כאשר במרכז הדיון קרא יו"ר הוועדה חה"כ רם בן ברק לחוקק את החוק בהסכמה. הח"כ מיש עתיד קורא לחברי הכנסת החרדים לפתוח בשיח מולו ולדבריו הוא מוכן גם לבחון שינויים ופשרות בחוק.

בקואליציה מבקשים לחוקק את החוק תוך פרק זמן קצר, בין שבועיים לחודש במקסימום, ולהביא לאישור החוק עוד קודם היציאה לפגרה בעוד כחודש. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' קרא יו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק לנציגים החרדים לפתוח בשיחות עמו עתו בניסיון להגיע להסכמה. בן ברק לא שלל כאמור אפשרות לשינויים בחוק בדברים שאינם מהותיים.

'דגל' ינסו לשנות את חוק הגיוס; לפיד ל'בחדרי': "לא נסכים לשום פשרות"

היו"ר בן ברק לא שלל גם שינוי בסעיף המהותי בעניין המכסות שהוא עיקר התנגדות החרדים, ולאפשר שהמכסות יקבעו על ידי הממשלה ולא בבסיס החוק, כך שיהיה הרבה יותר קל לשחק עם המספרים. זאת בניגוד למצב שהמכסות נקבעות בחוק ואי-עמידה בהן עלולה להוביל לסנקציות כלכליות ואף פליליות.

בטרם הדיון, נדרשו חברי הכנסת לקבל מצה"ל את נציג המתגייסים הכללי, שהציג את הנתונים מבלי להתייחס לאי-ההשתתפות במגזר הערבי מה שהוביל דיון בוועדה מדוע הערבים לא מתגייסים, ואף עלו קריאות מכמה חברי כנסת לבחון גם את נושא גיוס הערבים.

חבר הכנסת משה ארבל אמר בדיון: "אין שום סיבה שתומכי רע"מ שתמכו בחוק הגיוס לא ייקחו חלק מההליך הזה ובכך למלא את ערך השיוון. המגזר הערבי צריך להיות מגויס לצה״ל", שהוא תקף את יוזמי החוק מצה״ל והקואליציה, "השיוון לא חשוב לכם (צה"ל / משרד הביטחון) אלא ניסיון לחנך את החרדים".

חבר הכנסת יואב בן צור תקף את הממשלה ואמר, "רוצים לפגוע בציפור הנפש של העם היהודי ולכפות על הבחורים להפסיק מלימודם ע"י עיצומים וגזירות". הוא טען כי "כולם יודעים שכרגע יש בצה"ל עודף בכוח אדם ואין שום היתכנות לגייס את בני הישיבות".

בדבריו הציג בן צור את מהות התנגדות החרדים לחוק, ״שמורידים את גיל הפטור לגיל 21 ומשאירים את היעדים כמות שהוא, אנחנו יודעים מראש שלא נעמוד ביעדים. כשמים יעדים בחוק ולא בהחלטת ממשלה. ההצגה של החוק במציאות שבה הוא נמצא - הוא לא ריאלי, לא רלוונטי ולא יתקיים״, אמר.

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בדיון: "זה חוק שהוא גזירה על לומדי התורה הוא קו השבר בין עם ישראל לתורת ישראל", כשהוא מציג ליו"ר הוועדה כי "יש כאן פגיעה אישית בלומד התורה עד כדי הפללתו והשלכתו לכלא בעוון לימוד תורה בארץ ישראל. כור ההיתוך צריך להיות על נשמת אפינו שהיא תורת ישראל. לימוד התורה מחזק ונותן חוסן למדינת ישראל".

עוד ציין מקלב כי "המציאות היא שאין צורך בגיוס בני הישיבות יש עודף כוח אדם בצבא. איזה תועלת יש מלקרוע בחורים מהסטנדר מספסל הלימוד לשום צורך מעשי. סיירת החסד והנתינה קיימת בציבור החרדי, אנחנו יכולים ללמד אחרים מהו חסד".

חבר הכנסת יעקב אשר אמר בדבריו בדיון: "החוק הזה הוא סיבוב פוליטי מספר 10 בסדרה, לפיד ואחרים מתפרנסים ממנו כבר 20 שנה, אבל גם הם יודע שכל מי שלומד תורה ימשיך ללמוד ולא יעזור כלום", שהוא תקף את "לפיד וככה כל מי שניסה לעשות הון פוליטי מחוקי הגיוס לגלגוליהם השונים. כולם משחקים פה בנדמה לי. החוק הזה, כמו קודמיו, לא ישנה שום דבר ועולם התורה ימשיך לפרוח"".

רם בן ברק חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד