י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"לצמצם את הפיקוח"

בשורה לאפוטרופסים: זה הפטור שתקבלו אם אתם בני משפחה

הורה או בן זוג שמשמש אפוטרופוס לא יצטרך להגיש דיווח שנתי לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, זאת במסגרת רפורמה כוללת בתחום הפיקוח על אפוטרופסים וביטול תשלום אגרה, ושינוי תפיסה באופן יישום תפקידו של האפוטרופוס הכללי בנוגע לפיקוח על אפוטרופסים

בשורה לאפוטרופסים: זה הפטור שתקבלו אם אתם בני משפחה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ישנם כיום כ-42,000 איש במדינת ישראל, שבית המשפט מינה להם אפוטרופוס משום שאינם יכולים לנהל את ענייניהם. כולם או חלקם, בשל מוגבלות קוגנטיבית, לרבות כזו הנגרמת ממחלות זקנה, כדוגמת דמנציה או אלצהיימר.

שר המשפטים, גדעון סער, פרסם השבוע, יחד עם האפוטרופוס הכללי, עו"ד סיגל יעקובי, את נוהל הפיקוח הדיפרנציאלי, שלפיו יינתן לאפוטרופוס שהוא בן משפחה פטור מהחובה להגיש דיווחים שנתיים, אם מדובר באפוטרופוס שהוא הורה של האדם או בן זוגו בקשר ממושך; כמו כן, אם לאדם אשר מונה לו אפוטרופוס יש רכוש מועט, או אם כל יתר בני המשפחה נתנו הסכמתם כי אין צורך בפיקוח (עד היקף רכוש מסוים). זאת, אחרי בדיקת הדיווח הראשוני של האפוטרופוס ויתר נסיבות התיק.

במשרד המשפטים הסבירו כי מדיניות זו נשענת על תפיסה ערכית, לפיה נכון לצמצם את הפיקוח על בני משפחה קרובה וכן על תפיסה רגולטורית - למיקוד משאבי הפיקוח למקרים בהם קיים סיכון רב יותר להתנהלות לא תקינה או לניצול לרעה.

עוד ציינו כי אדם כשיר יכול להימנע מכך שימונה לו אפוטרופוס במידת הצורך ולתכנן מראש למצב עתידי, שבו עשויה להיפגע כשירותו, בדרך של הפקדת מסמך ייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי. במסמך זה קובע הממנה – עורך המסמך, מי ינהל את ענייניו כשלא יוכל לעשות כן ואיך יעשה זאת. למעלה מ-70,000 ייפויי כוח כאלה הופקדו בשנים האחרונות. ייפוי הכוח נכנס לתוקף רק כאשר הממנה הפך למי שאינו מבין בדבר, ולאחר שמיופה הכוח מסר על כך הודעה לאפוטרופוס הכללי, בדרך כלל בצירוף חוות דעת רפואית. עד היום נכנסו לתוקף כ2400 ייפויי כוח. במובחן ממיופה הכוח, שאינו נתון לפיקוח שוטף של האפוטרופוס הכללי, אפוטרופוס שמינה בית המשפט נתון לפיקוחו של האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס מחויב בדיווח על נכסי האדם - בסמוך למינוי ומדי שנה. כ- 85% מהאפוטרופסים המתמנים הינם בני משפחה של האדם.

בנוסף, פרסם שר המשפטים להערות הציבור את טיוטת תקנות האפוטרופוס הכללי (שכר), התשפ"ב – 2022, שמבטלת את חובת תשלום האגרה בגין הגשת דיווחים של האפוטרופוס לאפוטרופוס הכללי (למי שעדיין יהיה מחויב בהגשתם). במקרים בהם לאדם רכוש משמעותי יכול שהאפוטרופוס יידרש להסתייע בבעל מקצוע לעריכת הדיווח לאפוטרופוס הכללי.

אפוטרופוס גדעון סער משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד