כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פרשת שבוע

מה יותר קשה מיהלום? התשובה שענה האב לבנו

הרב יצחק פנגר עם דבר תורה נפלא לפרשת השבוע 'פרשת תצוה'. מדוע קיבלו שבט זבולון את אבן היהלום? ומה ענה האב לבנו ששאלו מה יותר קשה מיהלום?

מה יותר קשה מיהלום? התשובה שענה האב לבנו
חרדי בוחן יהלומים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפרשת השבוע מסופר על בגדי הכהן הגדול. על לבו של הכהן הגדול היה חושן המשפט, שעליו היו משובצות שתיים עשרה אבנים, כל אבן כנגד אחד מן השבטים.

האבנים היו מסודרות בארבעה טורים, כשבכל אחד – שלוש אבנים. בטור השני היו האבנים נופך ספיר ויהלום. האבן יהלום הייתה כנגד שבט זבולון.

יהלום הינו המינרל שנחשב כחומר הקשיח ביותר בעולם. יהלומים לא נוצרים על חוף ים חמים ונעים. הם נוצרים בתנאים הקשים בעולם. יהלום נוצר בעומק האדמה – כ-250 ק"מ מתחת לפני מעטפת כדור הארץ, בלחץ אדיר של כ-60 אלף אטמוספירות, ובחום שנע בין 1200-1600 מעלות צלזיוס.

כמו שאי אפשר שיתקבל יהלום בלי כל הלחץ, הקושי, החום, ובסופו של דבר הליטוש, כמו שאי אפשר שיהיו ורדים ללא קוצים - כך אי אפשר להצליח בלי קושי, מאמץ וליטוש.

אבל נקודה אחת יכולה לעזור. שבט זבולון התעסק במסחר, עסקים, חומריות, ולכן ניתנה לו אבן היהלום. אומר הרב הקדוש מאיזביצא (מי השילוח), שיהלום הוא אותיות י"ה הלום. כלומר שם השם (י"ה), שנמצא - כאן (הלום). גם בעסקים, גם בקשיים, גם בחומריות - בורא העולם נמצא איתך. אתה לא לבד.

כששאל פעם ילד את אביו מה קשה יותר מיהלום, ענה האב לאחר חשיבה – לשלם עליו. כל דבר יקר, צריך לשלם עליו. אבל תזכרו שהדברים שאתם עושים, שקשים לכם – יהדהדו לדורות.

שבת שלום.

שלכם, יצחק פנגר.

פרשת שבוע סיפור לשבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד