כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
האפגנים זועמים

זעם על ביידן: 3.5 מיליארד דולר לקורבנות ה-11 בספטמבר

אזרחים אפגנים זועמים על תוכניתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לתת 3.5 מיליארד דולר אפגני למשפחות קורבנות ה-11 בספטמבר

זעם על ביידן: 3.5 מיליארד דולר לקורבנות ה-11 בספטמבר
כבאים באסון התאומים צילום: צילום מסך

מפגינים אפגנים זעמו ביום שבת בבירה קאבול נגד החלטתו של הנשיא ג'ו ביידן לשחרר 3.5 מיליארד דולר ששייכים לאפגניסטן, ומוקפאים בארצות הברית כדי לתת לקרוביהם של קורבנות ה-11 בספטמבר 2011 במנהטן.

המפגינים מחוץ למסגד בקאבול אמרו שהכסף צריך ללכת לאפגנים כפיצוי לעשרות אלפי האפגנים שנהרגו במהלך 20 שנות המלחמה, ולא למשפחות הקורבנות של פיגועי התאומים מ-2001 אז נהרגו 3000 אמריקאים על ידי טרוריסטים סעודים שהתאמנו באפגניסטן על ידי ארגון אל קאעידה שהיה באותן שנים באפגניסטן.

ביידן חתם ביום שישי האחרון על צו המקצה עוד 3.5 מיליארד דולר מנכסים אפגניים כדי להיכנס לקרן נאמנות של האו"ם שתספק סיוע הומניטרי לאפגניסטן.

כלכלת אפגניסטן נמצאת על סף אסון מאז כיבוש המדינה מחדש על ידי הטליבאן באוגוסט 2021. מתנגדי התוכנית של ביידן ספקנים לגבי האופן שבו האו"ם יטפל בכסף הזה.

כל הכספים הוקפאו במערכת הבנקאות של ארה"ב מאז חזרת הטליבאן לשלטון. לפני כן, הם שימשו לסיוע לבתי חולים, בתי ספר, מפעלים ומשרדי ממשלה.

טורק פרהאדי, יועץ פיננסי לממשלת אפגניסטן לשעבר, הטיל ספק בשליטת האו"ם על עתודות הכסף של אפגניסטן.

הכסף הזה, לדבריו, לא נועד לסיוע הומניטרי אלא "לגיבוי המטבע של המדינה, לסייע במדיניות המוניטרית ולנהל את מאזן התשלומים של המדינה". פרהאדי גם אמר שהוא לא בטוח אם הצו של ביידן חוקי. כך מדווח ה'ניו יורק פוסט'.

"הכספים הללו שייכים לתושבי אפגניסטן, לא לטליבאן, ההחלטה של ​​ביידן היא חד צדדית ואינה תואמת את החוק הבינלאומי", אמר פרהאדי. "אף מדינה אחרת על פני כדור הארץ לא מקבלת החלטות החרמה כאלה לגבי עתודות של מדינה אחרת".

לאפגניסטן יש כ-9 מיליארד דולר בנכסים מעבר לים, כולל 7 מיליארד דולר בארצות הברית. השאר נמצאים בעיקר בגרמניה, איחוד האמירויות הערביות ושוויץ. שלטים באנגלית נראו בהפגנה ביום שבת והאשימו את ארצות הברית באכזריות ובגניבת כספים של אפגנים.

הדובר המדיני של הטליבאן, מוחמד נאים, האשים את ממשל ביידן: "הרמה הנמוכה ביותר של אנושיות של מדינה ואומה, אני לא זוכר את הפעם האחרונה שכל כך הרבה אנשים בעלי השקפות עולם שונות כל כך היו מאוחדים על החלטת מדיניות ארה"ב לגבי אפגניסטן", כתב בטוויטר.

אסון התאומים 11 בספטמבר ג'ו ביידן פיצוי לנפגעים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד