י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
יחד עם גוף רבני לכשרות

מקימים בד"צ: הקהילות היהודיות במפרץ חוגגות שנה לאיגודן

הקהילות היהודיות במפרץ חוגגות שנה לאיגודן: בית דין צדק מוקם יחד עם גוף רבני לכשרות | האיגוד מעניק הזדמנות לפגוש את הקהילות היהודיות במדינות שכנות אחרות ולחלוק יחד איתן את החיים היהודיים

מקימים בד"צ: הקהילות היהודיות במפרץ חוגגות שנה לאיגודן
שבת במדינות המפרץ צילום: באדיבות המצלם

בזמן שהחיים היהודיים ממשיכים לפרוח ולצמוח במדינות המפרץ, הקהילות היהודיות המקומיות של בחריין, כווית, עומאן, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות התאחדו כדי להשיק את הארגון באופן רשמי, הארגון הוקם ב-15 בפברואר 2021, ועכשיו חוגגים שנה להיווסדו.

תחת הנהגתם הרוחנית של הרב ד"ר אלי עבאדי, מדובאי, ונשיא האיגוד אברהים דאוד נונו, מבחריין, הקבוצה משתפת פעולה בתוכניות ושירותים קהילתיים שונים כדי שהמשאבים שלהם ישפרו זה את זה. מועצת האגודה מורכבת מחברים מכל שש מדינות המפרץ שפורסים יחד את הדרך קדימה להגדלת החיים היהודיים במפרץ.

לדברי מנהלי האגודה: "בית הדין היהודי נמצא בתהליך הקמה כדי לסייע בסוגיות הנוגעות למעמד אישי, ירושה ויישוב סכסוכים עסקיים מרצון באזור. יוקם גם איגוד כשרות כדי לפקח על הכשרות האזורית (רבנות) תוך שימוש באותה מערכת של תקנים בכל שש מדינות המפרץ, ובכך להקל על אנשים יהודים לחיות במפרץ או לטייל בו.

מדינות המפרץ תמכו מאוד בצמיחת החיים היהודיים, אך ככל שיותר אנשים נכנסים לגור ומגיעים לבקר, עלינו לטפל בצרכיהם החינוכיים, התרבותיים, הרוחניים והדתיים על ידי הקמת תוכניות ומוסדות למתן שירות לצרכים המוגברים הללו.

לכל אחת מהקהילות שלנו יש כל כך הרבה מה להציע לשנייה. תוך שמירה על עצמאותנו, האגודה החדשה הזו מאפשרת לנו לאסוף את המשאבים שלנו לטובת שיפורם של כל היהודים במפרץ".

הודה נונו חברת מועצת המנהלים של בחריין ושגרירת בחריין בארה"ב לשעבר אמרה: "צמיחת החיים היהודיים במדינות המפרץ בשנה האחרונה היא לא פחות מנס. כשאנו מציינים את יום השנה הראשון לאיגוד, אנו חוגגים שותפות חסרת תקדים בין יהודי המפרץ. חגגנו אירועים רבים, כולל בר מצווה וחתונה בבחריין. כתוצאה ממעבר של יותר משפחות יהודיות לאזור, אנו חוגגים יחד את חגי ישראל, מתכנסים בכל יום שישי לפני כניסת השבת לזום מיוחד בו אנו מתפללים יחד, שומעים דבר תורה מהרב עבאדי. אנו יוצרים תשתית מסויימת לקהילה כעת אך גם בטווח הארוך, כגון בית דין ארגון כשרות כללי. תקוותי היא שבחמש השנים הקרובות נראה עוד אנשי מקצוע צעירים יהודים עוברים לכאן ומקימים כאן את משפחותיהם".

רפאל שוורץ, חבר מועצת המנהלים של כווית סיפר: "האיגוד עזר לי להכיר אנשים יהודים חדשים באזור, בעיקר במדינות המפרץ ה"חמות" האחרות, בחריין ואיחוד האמירויות, אבל גם כאן בכווית, שם הכי פחות הייתי מצפה לפגוש אנשים יהודים".

מנחם כהן, חבר מועצת המנהלים בעומאן ריגש: "השנה חגגנו את בת המצווה של נערה יהודייה כאן בעומאן, עם סיוע של הרב עבאדי הילדה קיבלה מתנה מרגשת מהאיגוד".

ג'ייקוב סמואלס, חבר מועצת המנהלים של קטאר שיתף: "האיגוד העניק לנו את ההזדמנות לפגוש את הקהילות היהודיות במדינות שכנות אחרות ולחלוק עמן את החגים היהודיים. למרות שהקהילה שלנו קטנה מאוד, מאז שהצטרפה לאיגוד בפברואר האחרון, זה מרגיש כאילו הקהילה שלנו גדלה".

סם רובין, חבר מועצת המנהלים של ערב הסעודית סיפר: "כאחת הקהילות היהודיות הקטנות ביותר באיגוד, ההצטרפות פירושה גישה למשאבים יהודיים שלא הייתה לקהילה שלנו גישה אליהם מראש בגלל גודלנו. למשל, בעבר, היה קשה לקבל מצות מכיוון שלא היינו צריכים כמות גדולה. בפסח האחרון, היינו חלק ממשלוח גדול יותר של מצות שהגיע לדובאי ואז הם נשלחו אלינו לסעודיה".

אלכס פטרפרוינד, חבר מועצת המנהלים של איחוד האמירויות הערביות: "השנה האחרונה, בעקבות הקמת האיגוד, הייתה מרהיבה ככל שהחיים היהודיים באזור גדלים. עבור הקהילה שלנו בדובאי יש לנו כעת מיקום חדש ומניין יומי. עשרות אנשים מצטרפים אלינו לסעודות שבת בכל שבוע. חברי ההנהלה שלנו בבחריין עזרו לנו עם הדרכה כיצד לבנות תשתית קהילתית יהודית בת קיימא במשך עשרות שנים - כמו בית דין - אנחנו הצלחנו לספק להם משאבים כמו הרב עבאדי שמנהל חתונות או כשבאתי לארגן עבורם מניין תפילה בשבת".

שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה אמר: "מזל טוב, זו הייתה שנה ראשונה יוצאת דופן עבור הקהילות היהודיות, האיגוד תוסס וצומח, איחוד האמירויות קיבל בברכה ובחום את היחסים הטובים, ואת פתיחת בית 'משפחת אברהם' באבו דאבי בהמשך השנה, זה יעזור להעמיק את הדיאלוג הבין-דתי ודו קיום דתי באיחוד האמירויות וברחבי העולם".

שגריר בחריין בישראל, ח'אלד יוסף אל-ג'לאהמה, אמר: "במהלך השנה האחרונה, האיגוד הראו את מחויבותם ומסירותם לטפח את החיים היהודיים באזור על ידי אירוח של כמה אירועים לציון חגים יהודיים ושבתות, שמחתי להשתתף איתם בשבת הראשונה שלי אי פעם. האיגוד הפך להיות פלטפורמה המטפחת הבנה וחילופי תרבות בין הקהילות היהודיות במפרץ, לבין הקהילות המקומיות".

כשרות קהילות יהודיות נסיכויות המפרץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד