י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"תקדים מסוכן"

פניה לנשיא לטביה לבטל פיצויים ליהודים

הפרלמנט בלטביה קבע בשבוע שעבר בקריאה סופית. כי בתוך עשר שנים, המדינה תשלם 40 מיליון יורו לקהילה היהודית בגין הרכוש שאבד במהלך השואה ובתקופה הסובייטית | חברי פרלמנט ממפלגת הימין הלאומי קוראים לבטל את התהליך

פניה לנשיא לטביה לבטל פיצויים ליהודים
ריגה, לטביה צילום: Pixabay

חברים ממפלגת הימין הלאומי של 'האגודה הלאומית' בפרלמנט הלטבי פנו לנשיא הרפובליקה, אגילס לויטס, בבקשה שלא לחתום על החוק לפיצוי של 40 מיליון יורו לקהילה היהודית.

האגודה הלאומית קבעה כי חוק זה מעמיד את "סבלו של עם אחד מעל סבלם של עמים אחרים" ולמעשה אומר שלטביה "לוקחת אחריות על הפשעים שבוצעו על ידי שני משטרים פליליים" (נאצים וקומניסטים). חברי הפרלמנט כינו את חוק הפיצויים לקהילה היהודית "תקדים מסוכן".

בגין הרכוש שאבד במהלך השואה ובתקופה הסובייטית קבע הפרלמנט בשבוע שעבר בקריאה סופית. כי בתוך עשר שנים, מ-2023 עד 2032, התחייבה המדינה לשלם 40 מיליון יורו לקהילה היהודית. סכום זה מבוסס על הערכת שווי מקרקעין בבעלות הקהילה היהודית של לטביה נכון לדצמבר 1940. החוק שאומץ על ידי הפרלמנט מדגיש כי לטביה אינה אשמה ואינה אחראית לאירועי השואה, כמו גם למעשיו של "משטר הכיבוש הסובייטי".

ארצות הברית לוחצת במשך שנים לקדם חוק לפיצוי הקהילה היהודית. מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן , בירך על העברת החוק בשבוע שעבר.

פיצוי של 40 מיליון יורו שהוקצו לקהילה היהודית של לטביה על פי החלטת הפרלמנט, יכול לשמש רק למטרות המוגדרות בקפדנות בחוק. ביניהם שיקום ושימור המורשת התרבותית וההיסטורית של יהודי לטביה, תמיכה בארגונים יהודיים, אחזקת מבנים יהודיים, מימון אירועים הקשורים לדת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, היסטוריה, ספורט, צדקה וכן קידום חברתי ופיתוח החברה האזרחית. כמו כן, הכספים יכולים לשמש לתחזוקה ושיפור של אנדרטאות לזכר קורבנות השואה בלטביה. הפיצויים ישולמו לקרן ההחזרים של הקהילה היהודית בלטביה.

מתוך 70,000 היהודים שחיו בלטביה כאשר הגרמנים פלשו בשנת 1941, שרדו רק 200, על כך על פי נתוני יד ושם, אזרחים מקומיים כולל המשטרה הלטבית מילאו תפקיד מרכזי ברצח העם, כך על פי יד ושם, הם הקימו קבוצות חמושות שתקפו יהודים מקומיים.

כמו במדינות מזרח אירופה אחרות, ממשלת לטביה מחתה על הטענות שהממשלות הקדומות והאוכלוסייה לפני השואה היו אחראים חלקית על "טיהור יהודים".

אזרחים לטביים רבים רואים במדינתן קרבן שנפל לכיבוש של היטלר למרות תמיכתה החלקית של ממשלת לטביה בהיטלר, ושירותם של מאות לטביים בגדודים מיוחדים של הנאצים במהלך שנות המלחמה.

פיצויים ניצולי שואה לטביה נשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד