ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
סיפור מלחמה

שלמה נותר באוקראינה, רעייתו נאלצה לעזוב: "הילדים בוכים"

אהובה רוזיליו, שגדלה בקהילה יהודית קטנה בסן אנטוניו, טקסס, מעולם לא דמיינה שתיאלץ להימלט מאוקראינה בגלל חשש מפלישה רוסית. "לקחתי בגדים רטובים מהמכבסה בשקית ניילון ועליתי לטיסה"

שלמה נותר באוקראינה, רעייתו נאלצה לעזוב: "הילדים בוכים"
שלמה והילד שרוצה לחזור לאבא צילום: באדיבות המצלם

אהובה, אורתודוקסית בת ה-26 אם לשלושה ילדים, פונתה במוצאי שבת האחרון מאוקראינה ועלתה לטיסה לישראל לאחר שקיבלה התראה לעלות על מטוס תוך 24 שעות בלבד. היא נאלצה לארוז את חפציהם ולהשאיר מאחור את ביתם באודסה.

בעלה שלמה, בן 36, יו"ר ארגון הצלה אוקראינה, נשאר מאחור כדי לארגן תוכנית פינוי ליותר מ-250 נשים וילדים בעיר אומן, "כמובן שרציתי להישאר, אבל בגלל הילדים שלי זה לא היה אופציה - אני קודם כל אמא וזו האחריות שלי לשמור על בטיחותם", אמרה ל'ניו יורק פוסט'. "אני לא בטוחה מה יהיו ההשלכות אם פוטין אכן ישתלט על אוקראינה. אני גם מודאגת עבור המשפחות האוקראיניות וכמה קורע לב זה חייב להיות עבורן".

כשהילדים נכנסו לבית הספר היסודי לפני כשנה, עברה המשפחה לאודסה בשביל בתי הספר. רוזיליו מתארת את זה כ"קצת הלם". ההשפעה הרוסית הייתה הרבה יותר חזקה בעיר ההיא, אמרה. "אודסה יותר רוסית מאוקראינית. יש אנשים שאפילו נותנים לך מבטים אם אתה מדבר אוקראינית".

במשך שבועות, על רקע הדיווחים שפוטין מתכנן לפלוש, "שום דבר לא באמת השתנה. הכול דיבורים ואף אחד לא יודע מה הולך לקרות", אמרה. "התוכנית הייתה להמתין כל עוד נוכל, אף אחד לא האמין שהמצב עם רוסיה אכן יתפתח כך".

שלמה רזיליו במרכז עם אנשי הצלה אוקראינה

אבל בסוף השבוע הזה הגיעה התראה משגרירות ישראל שאמרה כי כל מי שיכול, צריך לעזוב מיד, וישראל תפתח את גבולה לכל יהודי שיגיע מאוקראינה. "אמרו לנו לעזוב, להתפנות תוך 24 שעות. הכול קרה מהר מאוד ותחת הרבה לחץ", אמרה ל'ניו יורק פוסט'. במוצאי שבת בשעה מאוחרת, רוזיליו וילדיה, כולם אזרחים אמריקאים, אספו את חפציהם. "התחלנו לזרוק הכול לתוך מזוודות. אפילו לקחתי בגדים רטובים מהמכבסה בשקית ניילון כי לא היה לנו זמן".

והיציאה מהמדינה הפכה כמעט בלתי אפשרית, לאחר שארבע מטיסותיה בוטלו עקב בעיות ביטוח. לבסוף היא השיגה טיסת חצות מאודסה לישראל. "נפרדנו מבעלי בדמעות - הוא נתן לילדים נשיקות וניסינו להראות להם שאנחנו לא מודאגים ומתמקדים בעובדה שנזכה לראות את כל בני הדודים שלנו ואת סבא וסבתא, אבל כולם בכו, הילדים לא רצו לעזוב", אמרה רוזיליו והוסיפה כי היא זיהתה אנשים רבים מהקהילה שלה בטיסה. "אפילו המורה של הבת שלי הייתה על המטוס", היא אמרה.

בעלה שלמה איש עסקים, ומייסד ארגון הצלה אוקראינה, עדיין נמצא באוקראינה. רוזיליו לא יודעת מתי היא תראה אותו שוב. "זה יכול להיות שבועיים ושום דבר לא יקרה או שהגרוע מכל יכול לקרות ואני לא אחזור הביתה במשך חודשים", אמרה והוסיפה כי היא מדברת עם בעלה כל יום. "הוא אמר הבוקר שהכול שקט לגמרי - שאף אחד לא מדבר על המצב, שזה מאוד מוזר, אף מילה".

הילדים שלה בוכים ורוצים הביתה כל יום, ורוזיליו מתפללת שתוכל לחזור לאודסה בקרוב. היא אמרה: "אני מקווה שזה לא השקט שלפני הסערה".

אוקראינה רוסיה אודסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד