כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המתיחות זולגת לשטח

ג'ונסון מזהיר: "מלחמה שתהיה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945"

המתיחות בגבול הרוסי-אוקראיני עולה שלב ומנהיגי המעצמות מחריפים את הטון | פיצוצים רבים תועדו באזור קו העימות ושני חיילים אוקראינים נהרגו על ידי הפגזה של בדלנים פרו-רוסים | לטענת האוקראינים, שכירי חרב מייצרים פרובוקציות בגבול במטרה לשמש לרוסיה תירוץ לפלישה

ג'ונסון מזהיר: "מלחמה שתהיה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945"
צבא אוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודיע הלילה (ראשון) כי הכוחות הרוסיים המוצבים בגבול עשויים לפלוש לאוקראינה "בכל רגע", וכי הוא עתיד לכנס את המועצה לביטחון לאומי כבר במהלך היום לדון בכך.

לדברי הנשיא האמריקני רוסיה "מעלה טענות שקריות לפיהן אוקראינה אחראית להפגזת גן ילדים". הנשיא שיבח את הכוחות האוקראינים ואמר כי הם "הראו כושר שיפוט וריסון נהדר". כמו כן, אמר ביידן כי אם רוסיה תמשיך בתוכניותיה היא "בוחרת להיות אחראית למלחמה קטסטרופית"

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, התבטא בצורה דומה, בריאיון לרשת BBC הלילה טען ג'ונסון כי "העדויות מצביעות על כך שרוסיה מתכננת את המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945". לדבריו, "כל הסימנים מעידים על כך שתוכנית הפלישה כבר החלה במובנים מסוימים".

לדברי גורם ביטחוני אמריקני, כפי שדווח בוואלה, הלילה 40% עד 50% מהחיילים הרוסים ליד הגבול עם אוקראינה נמצאים ב"עמדות התקפה". עוד הוסיף הפקיד כי על גבול אוקראינה נמצאים כעת כ-150 אלף חיילים רוסים, הכוללים כ-125 קבוצות טקטיות גדודיות.

ההערכה באוקראינה ובמערב היא שכל האירועים האחרונים הם ניסיון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לייצר "תירוץ" שיצדיק פלישה רוסית לאוקראינה, זאת תחת סיפור כיסוי של הגנה על הבדלנים. בכירים במערב - בראשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - מאמינים שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש למדינה השכנה.

בתוך כך משקיפים אירופים מספרים כי כ-2,000 פיצוצים תועדו. אמש (שבת) הודיעו מנהיגי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה על גיוס כללי של הגברים באזורים שתחת שליטתם. בנוסף טענה רוסיה ש"פגזים אוקראיניים" התפוצצו בשטחה, והצבא האוקראיני טען מנגד שלחבל דונבאס במזרח אוקראינה הגיעו שכירי חרב רוסים – במטרה לבצע מתקפות מבוימות, ובכך להטיל את האחריות על קייב.

בכלי תקשורת ממלכתיים ברוסיה טענו הבוקר שפגז נחת באזור רוסטוב ומאוחר יותר דווח על פגז שני שהתפוצץ בשטחה של רוסיה, סמוך לגבול עם אוקראינה.

במקביל, פיצוצים רבים נשמעו בצפון העיר ומהצבא האוקראיני נמסר כי שני חיילים נהרגו על ידי הפגזה של בדלנים פרו-רוסים. שני החיילים שנהרגו הם ההרוגים הראשונים בלחימה בשבועות האחרונים.

התושבים בחזית, באזור שתחת שליטת הצבא האוקראיני, מתמודדים כאמור עם הפצצות ארטילריות גוברות. פגז שנפל ליד בית הספר בעיירה נובוטושיבסקה גרם נזקים לחלונות, והמורים פינו את כל הילדים והשכיבו אותם על הרצפה. "ככה אנחנו חיים", סיפרה המנהלת אולנה ירינה בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס". "אני לא מבינה למה הם מפגיזים אותנו. הילדים פחדו מאוד וההורים אפילו יותר". "אנחנו מבינים שמשהו מסוכן עומד להתרחש", הוסיפה הסגנית, נטליה דוצנקו.

במערב הזהירו בשבוע האחרון מפעולת "דגל כוזב" של רוסיה - כלומר מתקפה מבוימת נגד הבדלנים במזרח אוקראינה, שתייצר הצדקה לפלישה. אמש הודיע צבא אוקראינה ששכירי חרב רוסים הגיעו לאזורים בשליטת המורדים במטרה לעורר פרובוקציות, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות המיוחדים של רוסיה. "המטרה של הפרובוקציות האלה, כמובן, היא להאשים את אוקראינה בהסלמה נוספת", מסר הצבא.

התקשורת הממלכתית ברוסיה מגבה את מהלכי הממשלה, שם הם מציגים את העמדה הרשמית, שטוענת כי הצבא האוקראיני הוא האחראי להסלמה ונערך לפלוש למחוזות דונבאס‏־דונצק ולוהנסק – אך בכלי תקשורת עצמאיים בודדים שעדיין פועלים במדינה אפשר לשמוע גם קולות אחרים, של התנגדות לכל הסלמה אפשרית. "כל מלחמה היא פשע נגד האנושות. וההיסטוריה מראה שכל מי שהתחיל מלחמה תמיד יצא נפסד", טען המוזיקאי בוריס גרבנשיקוב לאתר אינסיידר. "מלחמה תוקפנית היא פשע שאין לו כל הצדקה", הוסיף הפסנתרן יבגני קיסין. "למרבה הצער, לא כל מי שגרם למלחמות נענשו בתקופת חייהם, אבל אף אחד מהם לא הצליח להימלט מבית המשפט של ההיסטוריה, ובזיכרון של הדורות הבאים הם תמיד יישארו פושעים מגואלים בדם". 

 

אוקראינה רוסיה בוריס ג'ונסון ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד