כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן

תכנית חדשה של משרד התחבורה במטרופולין תל אביב: חשמול כל מערך האוטובוסים של חברת "דן", הוצאת קווי אוטובוסים לתחרות והרחבת השירות

בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית בגוש דן
אוטובוס חשמלי של חברת דן צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המהפכה הירוקה של משרד התחבורה בגוש דן יוצאת לדרך. חברת "דן" תחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, עד סוף העשור ותנקוט בצעדים להגברת ההתייעלות והתחרות בתחבורה הציבורית. זאת, במסגרת הארכת הסכם ההפעלה של חברת "דן" בחמש שנים נוספות.

בתום משא ומתן ממושך בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי, אגף התקציבים במשרד האוצר וחברת דן, הוסכם להאריך את ההסכם להפעלת קווי התחבורה הציבורית, המופעלים כיום על ידי "דן" עד לשנת 2030.

ההסכם הקודם שהיה אמור להסתיים בשנת 2025, הוארך בחמש שנים נוספות, במטרה להבטיח את יציבות השירות במהלך עבודות התשתית הנרחבות, המתבצעות במטרופולין וימשכו עד סוף העשור.

היום (שלישי), נערך טקס חתימה על ההסכם, במסוף רידינג בתל אביב, במעמד השרה מרב מיכאלי, מנכ״לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנכ״ל ׳קבוצת דן׳ אופיר קרני, ויו"ר הקבוצה עופר זילביגר. במהלך האירוע הושקה מפרקית חשמלית, הראשונה מסוגה בישראל.

הבשורה הגדולה: כל האוטובוסים של דן עוברים לחשמל. ההסכם המעודכן הוא צעד ענק ליישום מדיניות הממשלה, למעבר לאנרגיה ירוקה ונקייה בתחבורה הציבורית. חברת דן התחייבה לחשמל את כל צי האוטובוסים שלה, המונה כ-1,000 כלי רכב ולהקים תשתית חשמול וטעינה עבורם עד סוף העשור.

כיום נעים במטרופולין גוש דן עשרות בודדות של אוטובוסים חשמליים ובתוך פחות משנתיים, יגיע מספרם ל-400 אוטובוסים שיתרמו להפחתה דרסטית של רמות הרעש וזיהום האוויר בעיר.

יעד נוסף של ההסכם הוא הגברת התחרותיות. על פי ההסכם המעודכן יוצאו כל קווי השירות של דן למכרזי הפעלה עד שנת 2030. לפחות 30% מהקווים יופעלו על ידי זכיינים פרטיים עד שנת 2028.

משרד תחבורה הודיע כי על מנת להבטיח את השירות הטוב ביותר לנוסעי ונוסעות הרכבת הקלה של גוש דן, הוא יאפשר לכל המפעילים להשתתף במכרזי ההפעלה ויסיר את הגבלת ההשתתפות על חברת דן. אם דן תזכה באחד ממכרזי אלה, יוצאו קווי אוטובוסים נוספים למכרז.

במטרה לעודד את החברה לפעול להגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, הוגדל מעתה התמריץ המשולם לחברה בגין כל נוסע, במקום לבסס את הסבסוד על עלות לק"מ, ללא קשר למספר הנוסעים.

הארכת ההסכם היא חלק מתכנית החומש הממשלתית להתמודדות עם הגודש בתנועה, באמצעות צירי העדפה בלעדיים והגברת תדירות השירות. בקרוב יפורסם מכרז להפעלת כ-15% מהיקף הפעילות בדרום גוש דן, שיכלול גם קווים שיועברו מאגד והוספה משמעותית של קווי שירות ישירים ומהירים למוקדי ביקוש ברחבי המטרופולין. הזכיין החדש לאשכול דרום גוש דן יתחיל לפעול בראשית 2024.

ההסכם המעודכן כולל התחייבות של חברת דן לשיפור משמעותי ברמת השירות לנוסעים בתחבורה הציבורית, כולל עמידה בלוחות זמנים, שיפור המידע לציבור והפעלת מרכז ניהול תחבורה ציבורית בזמן אמת. חברת דן תמשיך גם בתהליכי התייעלות, לרבות פרישת עובדים, שינוי מבני והנפקה לציבור או הכנסת משקיעים זרים, כך שבתום ההסכם החברה תוכל להתמודד בשוק תחרותי ללא מגבלות והעדפות.

תחבורה ציבורית חברת דן אוטובוסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד