ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
נשק יום הדין של המערב

מפת הסכסוך: המושגים שצריך להכיר, מי נגד מי ולמה

המלחמה באוקראינה לא הפתיעה אף אחד, כל האינדיקציות הצביעו על כך, העולם מנסה לאיים על פוטין אך לא נראה שהוא נבהל, אך מה כן עלול לפגוע בו, ניתוק ממערכת הבנקאות העולמית

קייב מהאוויר
קייב מהאוויר צילום: דוד קליגר

עיתון 'הדרך' פרסם  הבוקר מאמר מיוחד על המצב המתוח באוקראינה: לפני 7 שנים פרצה מלחמת אזרחים באוקראינה, לאחר שנשיא אוקראינה דאז, ויקטור ינוקוביץ', הנחשב ל'בובה' של השלטון הרוסי, סירב לחתום על הסכם לשיתוף פעולה עם האיחוד האירופי בהוראת הקרמלין. הדבר גרר הפגנות ענק ברחבי אוקראינה, שהובילו להפיכה שלטונית ולעלייתם לשלטון של חוגים אוקראיניים פרו-מערביים ולאומניים. האירועים הללו הובילו לתנודות עומק באוקראינה ולסיפוח חצי האי קרים לשטח רוסיה.

נאט"ו היא ברית מערבית צפון אטלנטית נחשבת לגוף המערבי שנועד להתמודד עם כל איום מכיוונה של רוסיה. מדובר בברית צבאית שבה חברות 30 מדינות מערביות. הארגון הוקם 4 שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, במטרה להתמודד עם האיום שצץ ממזרח עם הקמת ברית המועצות. האמנה הצפון-אטלנטית נחתמה על ידי נשיא ארצות הברית, הארי טרומן, בוושינגטון, ואושררה לאחר מכן על ידי הסנאט האמריקאי. בבסיס הברית ניצבת ההסכמה בין חברותיה, שלפיה בכל מקרה של התקפה חמושה כנגד אחת או כנגד יותר מהן, באירופה או בצפון אמריקה, תיחשב התקפה כזו כהתקפה כנגד כולן. מכך פוטין חושש במיוחד.

בעקבות שינוי השלטון באוקראינה עם תום ההפיכה, פרצה מלחמת אזרחים שהובילה להקמתה של המדינה הפדרלית של נובורוסיה. הייתה זו קונפדרציה שהורכבה מהכוחות שמרדו בשלטון המרכזי באוקראינה, ואשר הכריזו באופן חד-צדדי על עצמאותם. העיר דונייצק נוסדה כבירת החבל. החתימה על הקמת המדינה הפדרלית נעשתה בידי מנהיגי הבדלנים בשני המחוזות שפרשו מאוקראינה. בתחומי הישות חיו למעלה מ-5 מיליון תושבים, ולדברי האו"ם, מאז פרוץ משבר אוקראינה – כמיליון איש גלו מביתם ולמעלה מ-4,000 נהרגו, למרות מספר ניסיונות של הפסקת אש שהופרו על ידי שני הצדדים הלוחמים. זמן קצר לאחר שהוקמה המדינה הפדרלית, מנהיגיה הודיעו כי בשל חילוקי דעות פנימיים המדינה הפדרלית תפורק.

שני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה שבהם הכיר פוטין בצעד שעורר את זעם המערב. דונייצק היא עיר באוקראינה, בירת מחוז דונייצק, המשמשת בפועל כבירת המדינה הלא מוכרת 'הרפובליקה העממית של דונייצק'. בעיר מתגוררים קרוב למיליון תושבים, והיא מהווה מרכז תעשייתי חשוב במזרח אוקראינה. בעברה דונייצק הייתה מוקד עשיר בפחם ובברזל. לוהנסק או לוגנסק היא עיר במזרח אוקראינה, שבמרכז מחוז לוהנסק. אוכלוסיית העיר מונה כמיליון איש.העיר נחשבת כעיר תעשייה חשובה במדינה. מאז היפרדותה מאוקראינה, לוהנסק היא עיר הבירה של הרפובליקה העממית של לוהנסק. העיר הייתה בעבר בשליטת הפולנים והקוזקים, עד שהצאר הרוסי כבש את המקום והפך את האזור לחלק מרוסיה.

נשק יום הדין של הסנקציות המערביות נגד רוסיה הוא הוצאתה מהאגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית ,(SWIFT) מדובר במסלקה בינלאומית שדרכה עובר מידע בין מוסדות פיננסים שונים. המסלקה מספקת העברה בטוחה, אמינה ומתוקנת של מידע על העברות כספים, ולכן דרכה עוברים כ-%80 מהתקשורת הפיננסית הבינלאומית. האגודה סולקת כ-42 מיליון פעולות פיננסיות מידי יום, וניתוק אפשרי של מדינה ממנה עשויה להציב בפני אותה מדינה השלכות לא פשוטות שיקשו עליה את הסחר עם העולם. האם זה מה שיעצור את פוטין? כרגע זה לא נראה.

אוקראינה רוסיה מלחמה נאט''ו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד