ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
התייחסות ישראלית למלחמה

"זו מערכת השיקולים שלנו": לפיד בהצהרה לתקשורת

לאחר בוקר של מלחמה באוקראינה, שר החוץ יאיר לפיד כינס הצהרה לתקשורת בה הוא התייחס לעמדה הישראלית בין אוקראינה לרוסיה ועל מאות ישראלים שעדיין תקועים במקום

"זו מערכת השיקולים שלנו": לפיד בהצהרה לתקשורת
יאיר לפיד צילום: Ohad Zwigenberg/POOL

בישראל מתייחסים למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ומגנים את רוסיה בכך שהפרה את ההסדר הבין לאומי, הערב יקיים ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב תוך שהוא מבטל את הפגישות הפוליטיות שתוכננו להערב.

שר החוץ יאיר לפיד קיים מסיבת עיתונאים בה תקף את מדיניות רוסיה, "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ישראל מגנה את ההתקפה, מוכנה ונערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה. ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים".

עוד הוסיף השר לפיד כי "השעות והימים הראשונים של כל מלחמה, הם גם הזמן האחרון שבו אפשר עדיין לעצור. לחזור לשולחן הדיונים, בתיווך המעצמות, ליישב את המחלוקות בדרכי שלום", הוא מסביר כי "לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. יש עשרות אלפי ישראלים בשתי המדינות, יש מאות אלפי יהודים בשתי המדינות, שמירה על ביטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו".

במשרד החוץ ובשגרירות הישראלים באוקראינה מעריכים שבמדינה נותרו כ-8,000 ישראלים. כאשר המרחב האווירי נסגר כך שהדרך היחידה לצאת מאוקראינה תהיה יבשתית. בישראל תיאמו בימים האחרונים מול המדינות הגובלות שיאפשרו יציאה חלקה של ישראלים: פולין, רומניה, מולדובה, הונגריה וסלובקיה.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס למצב באוקראינה ואמר עם נחיתתו לביקור ביוון כי "זה רגע היסטורי מורכב מאוד. אני חש עצב רב מחשש לטרגדיה הומניטרית ופגיעה באזרחים חפים מפשע". הוא קרא לישראלים למהר לעזוב את המדינה "לחזור ארצה דרך המעברים היבשתיים".

גם ראש הממשלה נפתלי בנט קיים התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, במקביל להערכות מצב במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל). בהמשך היום יתקיים דיון מורחב בראשותו בהשתתפות שר החוץ לפיד, שר הביטחון בני גנץ, ראש המל"ל איל חולתא.

יאיר לפיד אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד