כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
20% מהבדיקות בישראל

החוקרים עוקבים בדאגה אחר הווריאנט החדש שמתפשט

לצד הירידה בתחלואה ודעיכת הגל החמישי, תת-זן חדש המכונה "אחיו של האומיקרון" החל להתפשט בעולם, וע"פ משרד הבריאות מהווה כ-20% מכלל הבדיקות בישראל. החוקרים עוקבים בדאגה, והמחקרים חלוקים במידת השפעתו וחומרתו

החוקרים עוקבים בדאגה אחר הווריאנט החדש שמתפשט
נגיף הקורונה צילום: Unsplash

דעיכת הגל החמישי והירידה במספרים הניכרת בכל המדדים, הביאו מדינות רבות מהעולם להסיר את מגבלות הקורונה. גם בישראל הוכרז כי החל מהחודש הבא יבוטלו רוב המגבלות, תוך ניסיון לחזור לשגרה. אך לצד זאת, מדענים מרחבי העולם עוקבים בחשש אחר תת-זן של האומיקרון המכונה BA2 שהתגלה לפני כחודש, וחלוקים בדעתם כיצד ישפיע הווריאנט החדש על בלימת ודעיכת התחלואה.

תת הזן BA2 זוהה לראשונה לפני כחודש בפיליפינים, אך מאז הספיק להתפשט בכל רחבי העולם. על פי הודעת משרד הבריאות, בישראל עד כה זוהו בריצוף כ-1,900 מקרים של תת הזן BA2 המהווה כ-20 אחוזים מכלל הבדיקות.

בדנמרק, שהייתה המדינה הראשונה בעולם שהסירה את כל המגבלות, רוב המקרים זוהו כווריאנט החדש. בתדרוך לעיתונאים אמרה האפידמיולוגית הראשית של דנמרק, טיירה גרוב קראוס: "יש אינדיקציות לכך שזה מדבק יותר, במיוחד עבור לא מחוסנים, אבל זה יכול גם להדביק אנשים שחוסנו במידה רבה יותר. זה יכול לגרום לגל הנוכחי להימשך מעבר לפברואר".

"האח של האומיקרון" כפי שהוא מכונה דומה לאומיקרון, אך על פי מחקרים שנערכו במשקי בית בדנמרק ובבריטניה הוכח כי הוא מדבק ב30% יותר מהאומיקרון. החיסונים, כמו אצל אחיו, אינם מונעים הדבקה אך מונעים תחלואה קשה. מי שאינו מחוסן עלול להדביק יותר, ואף לחלות קשה יותר.

החוקרים עדיין חלוקים בדעתם לגבי חומרת המחלה. חוקרים ביפן ערכו ניסוי על אוגרים ותאים שהודבקו בווריאנט החדש, וגילו כי ה-BA2 גורם למחלה קשה יותר לעומת ה-BA1. אך על פי מחקרי "חיים אמיתיים" שנערכו בדנמרק ובדרום אפריקה, לא הוכח כי קיים הבדל משמעותי בחומרת המחלה או בכמות הנדבקים שנזקקו לאשפוז.

אם כן, השאלות שנשארו פתוחות הן: כיצד התפשטות הווריאנט החדש בישראל תשפיע על הירידה בתחלואה ודעיכת הגל החמישי? והאם אכן יוסרו כל המגבלות או שמא נראה שוב עלייה בתחלואה והטלת מגבלות פעם נוספת.

וריאנט קורונה אומיקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד