כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כתבי אישום בודדים

זעקת הרוגי תאונות העבודה; האשמות קשות בכנסת

12 הרוגים בחודשיים האחרונים – ותקנות בטיחות-בעבודה עדיין תקועות כשנה במשרד המשפטים | חילופי האשמות בוועדת העבודה והרווחה בין הקבלנים, המנופאים ומנהלי העבודה ונציגי משרד הכלכלה

זעקת הרוגי תאונות העבודה; האשמות קשות בכנסת
תאונת עבודה צילום: עוזי ברק

זעקת הרוגי תאונות העבודה הגיעה היום (שלישי) שוב לוועדת העבודה והרווחה. ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) יו"ר ועדת המשנה לבטיחות עבודה, האשים כי תקנות הבטיחות תקועות כבר שנה במשרד המשפטים, כתבי אישום בודדים בלבד מוגשים – למרות שמספר ההרוגים עולה כל העת, מאות תאונות עבודה ואלפי נפגעים.

הוא קרא לשר המשפטים להתערב ולקדם את אישור תקנות הבטיחות, וקרא למשרד הכלכלה להעביר לוועדה נתונים מלאים על התאונות.

חברו לסיעה, ח"כ עופר כסיף, תהה על מחדל הממשלה "למניעת הטבח הזה, והדם ממשיך להישפך", וח"כ מאזן גנאים (רע"מ) קרא לשמוע את צעקת הקבלנים.

לדברי ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, בתשעת החודשים האחרונים נהרגו 36 עובדים ומתחילת 2022 נהרגו כבר 12 עובדים. "למרות הצעותינו הרבות והצעדים שלדעתנו יש לנקוט – טרם קיבלנו תשובה משרת הכלכלה ומסגנה הממונה על הנושא. המשימה הדחופה ביותר היא אישור התקנות. על המשרד להקים בהקדם את רשות הבטיחות – כפי שהבטיח לוועדה, ולנהל שקיפות מלאה על מספר התאונות, מקומן, ומעמד חקירתן".

חזי שורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה, סיפר על 60 מפקחים בענף הבניה ו-25 תקנים למפקחים נוספים, "אך רבות מהתאונות היו באתרים לא-מוכרים. המפקחים עובדים 12 שעות ביממה, כולל בימי שישי ולא ניתן לסחוט אותם יותר". לדבריו, 240 אתרי בניה נסגרו בשנה האחרונה בלבד, בגלל מחדלי בטיחות. הוא סיפר על חוסר סדר, מחסור בגידור ומעקות באתרי בניה, והדגיש את הצורך בגיוס מפקחי הבניה של הרשויות המקומיות.

לטענת אנאל כהן, מהמחלקה החוקתית במשרד המשפטים המשרד מודע לחשיבות התקנות, אך הן עדיין בעבודה. יו"ר הישיבה דרש ממנה לדווח בתוך שבוע לוועדה על מועד אישור התקנות.

לפי אייל בן ראובן, נציג התאחדות הקבלנים, יש כבר כמאה חברות בניה שפועלות היטב בנושא הבטיחות, וקרא למדינה לממן את תכנית ההכשרה בנושא – ולא לאשר כניסת פועל, או אחראי-אתר לעבודה ללא שסיים הכשרה כזו. הוא סיפר כי החלה הכשרה לעובדים פלשתינאיים בשיתוף עם המינהל האזרחי, וקרא לשילוב טכנולוגיות-מתקדמות שימנעו תאונות או יפחיתו את חומרתן.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, האשים את הפרקליטות בגישה מקלה במיוחד לאחראים על מחדלי בטיחות, בסגירת תיקים וביחס מזלזל.

לדברי מאיר שמש, יו"ר העמותה לקידום הבטיחות בענף הפיגומים, הנתונים עליהן התבססה הרפורמה בתחום לפני ארבע שנים- היו שגויים. "מזה שלוש שנים אנו מתעדים כל תאונה בגובה - ורוב התאונות אינם קשורות לפיגום הבסיסי". אמנון שינדלר, יו"ר וועד ארצי למנהלי העבודה בבניה ובתשתיות, אמר שיש להרחיב את האחריות בבטיחות באתרי הבניה על שאר בעלי התפקידים באתרי הבניה ולא רק על ציבור מנהלי העבודה בלבד, שאחראי לבדו על כל נושא בטיחות העובדים באתרים, דבר לא נתפס בפני עצמו - כי מנהל העבודה לא יכול להיות אחראי על מאות עובדים לבדו, וכשמתרחשת תאונה קשה הוא היחידי שיואשם בדין פלילי, לכן יש להרחיב את האחריות לכל בעלי התפקידים באתרי הבניה, כי מנהלי העבודה לא סופרמנים. לפי דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים, מנהלי עבודה ומנהלי פרויקט מכריחים מנופאים לעבוד למרות רוחות חזקות, ומי שמסרב – מפוטר.

גדעון זעירא, חוקר במרכז המידע והמחקר של הכנסת, הדגיש את מסלול התמיכה שהיה קיים בזמנו במשרד הבינוי והשיכון לרכישת פיגומים העומדים בתקן – אך מסלול זה היה פתוח רק לקבלנים רשומים.

תאונות עבודה פועלי בניין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד