ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
לראשונה בחייו

עם דמעות בעיניו: הילד התלבט אם להניח תפילין או פתק לכותל

לראשונה בחייו בישראל ובפעם הראשונה רואה טלית ותפילין: רגעי שיא סוחטי דמעות באירועים סביב מסע בר-המצווה ברחבי ארץ ישראל להכרת היהדות של אגף מורשה של "מרכז רבני אירופה" | גולת הכותרת הייתה בטקס בר מצווה בכותל המערבי במהלכו חולקו זוגות תפילין לנערים

עם דמעות בעיניו: הילד התלבט אם להניח תפילין או פתק לכותל
מסע "בני ובנות מצווה" צילום: באדיבות המצלם

כשהוא רועד מעט ובעיניו דמעות, החזיק אריאל מהונגריה בתיק הטלית ותפילין שקיבל דקות אחדות קודם לכן ברחבה הפנימית של הכותל המערבי. מדריך הקבוצה, הרב אשר פייט, מיהר לגשת אליו. "הכול בסדר?" שאל. "כן, כן", השיב אריאל, "אני צריך קצת עזרה בהנחת התפילין. אני מתרגש שאני נמצא במקום הכי קדוש לעם היהודי. אבא ואמא שלחו איתי פתק לשים בכותל ואני צריך להניח תפילין ולשים טלית. ואני לא יודע מה לעשות קודם", אמר ועיניו התמלאו דמעות.

המדריך טפח על שכמו, הרגיע את הנער שרוחו סערה ואמר לו שהכול בסדר. "תחילה תתעטף בטלית ונניח ביחד תפילין. נתחיל להתפלל, נשמע קריאת התורה של ראש חודש ובהמשך גם תשים את הפתק בכותל". אריאל נרגע, ובתוך דקותיים היה עטוף בטלית ותפילין כמו עוד 120 מחבריו, בני מצווה מרחבי אירופה, שהגיעו ביום חמישי בשבוע שעבר להנחת תפילין ברחבת הכותל המערבי בשיתוף "הקרן למורשת הכותל", בראשות הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א רב הכותל והמקומות הקדושים. היה זה סיומו של מסע בן שבוע ימים בארץ ישראל ביוזמת ארגון "מורשה" שעל יד "מרכז רבני אירופה".

מסע "בני ובנות מצווה" נועד להכיר לנערים את ארץ ישראל, עליה למדו ושמעו במסגרות השונות שמפעיל "מרכז רבני אירופה" (rce) יחד עם "איגוד הארגונים היהודיים באירופה" (EJA). זאת הפעם ה-13 שהתקיים המסע לאחר שנתיים בהן לא ניתן היה לקיים אותו בגלל נגיף הקורונה.

הנערים הגיעו מהמדינות הונגריה, צרפת, אסטוניה, ספרד, בלגיה, גרמניה והולנד, חלק מהם ממשפחות שאינו יודעות דבר על היהדות. הם ביקרו בשורה ארוכה של אתרים ברחבי הארץ וחוו את ארץ ישראל ברגליהם. בנוסף לסיורים ולאטרקציות, נערכו בו גם פעילויות חינוכיות-חברתיות.

אנשי 'מרכז רבני אירופה' שבאגף 'מורשה', בהנהלתו של סמנכ"ל "מרכז רבני אירופה" הרב יוסי ביינהקר, פועלים בקרב קהילות יהודיות ובפרט קהילות קטנות באירופה במטרה להביא לתגבור הזהות היהודית לילדים ונערים שלא זוכים לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית. פרויקט הדגל הוא המסע שמסכם לימוד נושאים יהודיים.

את הנערים ליוו רבנים מהקהילות היהודיות בערי המוצא שלהם. לאורך כל הביקור היה צמוד לכל קבוצה מדריך הדובר את שפתה. תוכנית המסע נועדה לחזק את הזיקה של הנערים לארץ ישראל, ונבנתה באופן שבו לכל אורך המסע יש דגש רב על מה יכולים הנערים לקחת מהחוויה להמשך חייהם הבוגרים.

האירוע בשריד בית המקדש היה רגע לו ציפו הנערים בהתרגשות רבה. בלילה שקדם לאירוע הופתעו המדריכים לראות שהילדים מתקשים להירדם על אף שהיו בו חוויות רבות. לשאלתם הסבירו הילדים כי הם במתח.

מיד לאחר ארוחת בוקר קלה יצאו הנערים לרחבת הכותל המערבי. לפני הכניסה אל רחבת הכותל המתינו להם נגנים שקידמו את פניהם בניגוני חודש אדר ופורים. מיד לאחר מכן נפרשו חופות והנערים והנערות צעדו, בהפרדה מוחלטת, לרחבת הכותל. על פניהם נראתה ההתרגשות. הנגנים ליוו אותם עד לרחבת הכותל, שם נפרדו מהם בקולות תקיעה בשופרות שהרעידו כמה נימים בלבבות.

הנערות בקבוצה ניגשו להתפלל בעזרת נשים והנערים נכנסו אל רחבת הכותל המערבי שם הוענק לכל אחד מהם במתנה זוג תפילין, טלית וסידור מיוחד תרומת איש העסקים רמי לוי. מיד לאחר שהתעטפו בטלית והניחו תפילין בסיוע  המדריכים ורבני הקהילות, נעמד הרב אברהם אבא טורצקי, מזכיר מועצת רבני אירופה וקרא איתם בקול את פסוקי שמע ישראל. לאחר מכן התפללו הילדים תפילת ראש חודש, שמעו קריאת התורה והתרגשו כאשר נפרשה טלית ענקית מעל ראשיהם בעת ברכת כהנים. היו כמה מהם שהתקשו במשך דקות ארוכות לדבר. "זאת חוויה רוחנית שניקח איתנו לכל החיים", אמרו לאחר מכן. 

בשעות הערב של יום חמישי התקיימה חגיגת הבר/בת מצווה בשיתוף "הקרן למורשת הכותל" בהשתתפות רבנים ואישי ציבור בהם הגאון הרב יעקב דוד שמאהל, דיין בקהילת שומרי הדת באנטוורפן וחבר מועצת 'מרכז רבני אירופה', הגאון רבי ירמיהו כהן, חבר נשיאות "מרכז רבני אירופה", הג"ר שמואל  רבינוביץ' רב הכותל והמקומות הקדושים, הג"ר אלעזר שמחה וייס, חבר מועצת הרבנות הראשית, הג"ר משה בן דהן, רבה של מדריד, הגה"ח מנחם מנדל גלוכובסקי, סגן מזכיר בית דין רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד ברחובות. ח"כ הרב יצחק פינדרוס, הרב יעקב הלפרין, המשנה לראש העיר ירושלים, הרב מימון אביטן, רב רשת "רמי לוי", הנגיד ר' מרדכי (מוטי) זוננפלד מייסד קרן דניאלי אשר מלווה את פעילות המרכז לאורך כל השנה, הנגיד ואיש העסקים רמי לוי ואישי ציבור נוספים.

במהלך החגיגה התקיים חידון ידע נרחב במושגי יהדות ותורה, ובאמצעות מופע פנטומימה המחיזו מאורעות שונים מהתורה. בסיומו של החידון בו הוכיחו ידע רב קיבלו הזוכים פרסים יקרי ערך.

את האירוע הנחה ר' אפרים קמיסר, שציין בדבריו את הסיוע הרב שנתנו נתי איזק מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת, יעקב חגואל יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הרב אליהו איידלקופ מנהל הקרן לפיתוח יהדות אירופה ושר שלום ג'רבי מנהל  חטיבת החינוך בקק"ל. על הריקודים והשמחה הופקדו הזמר ר' שמחה פרידמן ובעל המנגן ר' לייבל'ה ליפסקר.

הרב מנחם מרגולין יו"ר "מרכז רבני אירופה" ו"איגוד הארגונים היהודיים באירופה" אמר עם חזרת הנערים לארצות מוצאם, כי המסע הינו חלק מהותי של פעילות "מרכז רבני אירופה" ששם דגש רב על נושא החינוך היהודי ומניעת התבוללות בקהילות היהודיות.

הרב אריה גולדברג, מנכ"ל "מרכז רבני אירופה", ציין בהתרגשות את השבת המיוחדת שעשו הנערים בירושלים. לרבים מהם זו היתה השבת הראשונה אותה שמרו מכניסתה ועד צאתה. "זה היה מחזה מפעים לראות את הידע והרצון הרב לדעת מה זה אומר להיות יהודי", אמר והוסיף: "מדובר במסע בעל עלויות רבות ואחריות כבדה. על אף זאת, ברגע שהגבלות הקורונה הוקלו במעט נענינו לבקשתם של רבנים רבים מרחבי אירופה שביקשו להביא נערים מהמדינות והערים השונות להשתתף במסע העוצמתי".

הרב יוסי ביינהקר, סמנכ"ל "מרכז רבני אירופה" אמר: "מדובר במסע בעל מורכבות לוגיסטית רבה שכל פרט בו צריך להיות מחושב מראש. בחסדי השם הכל עבר בשלום. כאשר נפרדנו מהנערים, שהודו לנו מאוד, אמרתי להם שכל המאמץ היה שווה כדי לראות אותם ממתינים כבר לפעם הבאה בה יוכלו לבקר בארץ ישראל".

 

 

כותל המערבי בר מצווה מרכז רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד