כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
כאב ראש

בעולם הישיבות מודאגים: בחורים טסים לחו"ל יותר מ-7 ימים בשנה

בעולם הישיבות שוברים את הראש מה לעשות עם אותם בחורים שיוצאים את הארץ מעל שבעה ימים בשנה ובכך מתבטל מעמדם, בהנהלת 'ועד הישיבות' שאין באפשרותם לעזור מנסים להתמודד עם הפרצה ומתריעים בפני ראשי הישיבות 

בעולם הישיבות מודאגים: בחורים טסים לחו"ל יותר מ-7 ימים בשנה
אילוסטרציה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

דאגה גדולה בעולם הישיבות בעקבות נסיעתם של בחורים לחו"ל, נסיעות שמסבות להם נזק בכך שמתבטל מעמדם בצה"ל כבני ישיבה. 

תופעות טיסות הלואו קוסט הזולות לאירופה הביאו בשנים האחרונות ובפרט מאז פתיחת השמים אחרי גל הקורונה לתופעה מדאיגה שיותר ויותר בחורי ישיבות מנצלים את הפרצה המוזלת לטוס לחו"ל. הדבר מעורר דאגה בקרב 'ועד הישיבות' ובראשם המנהל הרב חיים אהרן קאופמן שמתריע על כך במכתב. 

בחורי ישיבות נוסעים באמצע הזמן בין היתר להונגריה לתפילה בציון של ר' ישעיה בן ר' משה, חלקם ממריאים לקפריסין הקרובה וחלקם גם לפולין ומקומות נוספים. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בחור שנמצא מעל שבעה ימים בשנה בחו"ל מתבטל מעמדו באופן אוטומטי כבן ישיבה ובשל כך נערמים קשיים עם רשויות הצבא. בחור שרוצה לחרוג משבעה ימים בשנה צריך לבקש אישור מיוחד, ופעמים רבות הבחורים לא מבקשים אישור ואז מתבטל המעמד, הדבר לא כולל את ימי בין הזמנים שאז יש אפשרות בחוק לצאת מבלי להיכנס לשבעה ימים בשנה. 

במכתב שנשלח בימים אלו אל ראשי הישיבות מתריע הרב קופמן על עניין יציאות תלמידים לחו"ל מעבר למועדים המותרים וללא קבלת אישור מקדים.

במכתב נכתב: "בתקופה האחרונה רבו המקרים בהם הורד מעמד בן ישיבה מתלמידים יושבי אוהל שנדרשנו לסייעם, ואף אמנם שיש לתלות את הדבר באי שימת לב וכו' ואי הבנה לחומרת הענין, מכל מקום הדבר מחייב לעשות את המירב, לעורר ולהתריע, למען לא יהיו תלמידים נוספים מן הצועקים לשעבר".

"הנני מבקש", כותב קופמן, "להפנות את תשומת הלב של מע"כ לסיבות העיקריות המביאות בפועל לידי הורדה. בראש ובראשונה – יציאות חריגות לחו"ל מעבר למועדים המותרים ללא קבלת היתר מקדים. ביחס לגבי עצם היציאה לחו"ל למקרים שאין בהם צורך כבר הורונו מרנן ורבנן שליט"א במכתבם שאין היתר לדבר, והדברים מחייבים. ברם מלבד זאת, תלמידים אלו מאבדים את מעמדם כבן ישיבה על כל המשתמע מכך ופעמים קצרה ידנו מלהשיבם למעמדם".

כך או כך, בחורי הישיבות בעיקר מגילאי 21 ומעלה מקווים כי חוק הגיוס החדש יעבור ובכך הם לא יידרשו להתייצב עד גיל 26 כפי שזה כעת ויוכלו לטוס בשקט לחו"ל. 

בחורי ישיבות ועד הישיבות טיסות מעמד בן ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד