כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מבצע "ערבות ישראל"

רה"מ והשרים ידונו בקליטת אלפי הפליטים מאוקראינה

שרת העלייה והקליטה תקיים הערכת מצב יחד עם ראש הממשלה והשרים לאור גל העולים והפליטים הצפוי להגיע מאזור הלחימה במזרח אירופה בשבועות הקרובים

רה"מ והשרים ידונו בקליטת אלפי הפליטים מאוקראינה
רה"מ בנט ופליט מאוקראינה צילום: Hadas Parush/POOL

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה תכנס היום (חמישי) אחה"צ את וועדת השרים לענייני עלייה וקליטה בראשותה ובהשתתפות ראש הממשלה לדיון דחוף, במסגרת מבצע 'ערבות ישראל' לקליטת חירום של פליטים זכאי חוק השבות מאוקראינה. כאשר לראשונה מאז מינויו, ישתתף בקבינט מאיר שפיגלר - ראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עלייה מאוקראינה ורוסיה.

הקבינט צפוי לדון בתוכנית לאומית לדיור של שרת העלייה והקליטה ושר השיכון עבור רבבות העולים הצפויים להגיע בתקופה הקרובה. בנוסף, הדיון יעסוק בייעול הליך עלייתם של העולים והסרת חסמים בירוקרטים יצויין כי עד כה עלו לישראל למעלה מ-2,000 עולים חדשים מאוקראינה ולמעלה מ-15,000 יהודים וזכאי חוק השבות פנו בבקשה לעלייה לישראל.

מבצע "ערבות ישראל" להעלאת פליטי המלחמה היהודים מאוקראינה יצא לדרך בתחילת השבוע, וגורמי המקצוע במשרד הקליטה גיבשו תוכנית חירום לקליטתם. לפי התוכנית, המשרד ידאג לספק לכל עולה מעטפת קליטה ראשונית ונרחבת להתאקלמות בארץ, והליך מיוחד למיצוי זכויות. עבור העולים שאין להם משפחה בישראל, אנשי המשרד יספקו פתרונות דיור בבתי מלון.
יעקב חגואל, יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, אמר כי משרד החוץ אישר לסוכנות לחזור לעבוד בתוך אוקראינה במטרה לזרז את עליית היהודים. "רק כך נוכל להגביר את קצב העלייה לישראל, ובמקום שיעלו מאות בכל שבוע יגיעו אלפים", אמר חגואל והוסיף כי ישראל צריכה לתת את המענה ליהודי אוקראינה ורוסיה. "יש פה אירוע טרגי בסדר גודל עולמי, אבל אנחנו מסתכלים על הנישה שלנו, של היהודים, ועובדים על מתווים שהמטוסים פשוט יחכו לעולים ולא ההפך". נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, הוסיפה כ המבצע "מסמל את מהות הציונות והערבות ההדדית".
ב'ווינט' דווח כי משרד העלייה והקליטה אמור לשכן את העולים באלפי חדרים ששכר בבתי מלון מבעוד מועד, ולאחרונה יצא גם למכרז נוסף כדי להיערך לאלפי עולים נוספים. נכון לעכשיו, כ-300 עולים חדשים הועברו למלונות לחודש הקרוב וישנם כ-2,000 חדרים זמינים נוספים - מספר שצפוי לגדול בימים הקרובים. הרבה מהעולים החדשים בחרו להתגורר לעת עתה עם בני משפחה בישראל, אך שתי האפשרויות - מלון או אירוח של בני משפחה - לא יכולות להימשך הרבה זמן.
בנוסף, רוב העולים לא הצליחו לצאת מאוקראינה ורוסיה עם סכומים משמעותיים של כסף, לאחר שבמקומות רבים הכספומטים התרוקנו, וברוסיה אסרו למשוך יותר מ-10,000 דולר לאדם. כדי להתמודד עם מחסור המזומנים, השרה תמנו שטה קבעה כי העולים יקבלו מענק נוסף לסל הקליטה: כ-6,000 ש"ח לעולה בודד, כ-11,000 ש"ח לזוג וכ-15,000 ש"ח למשפחה. ועדיין, סכומים אלה רחוקים מלאפשר להם להשכיר דירה, בטח במצב הנוכחי בישראל.
"בשוק יש פחות מ-30 אלף דירות בנויות וזה מעט, זה אמור להספיק לישראלים ולנהירה של העולים החדשים", הסביר רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים. "יש מחסור של כ-150 אלף דירות, והוא רק מצטבר וצפוי לגדול לאור הצמיחה הדמוגרפית". מזרחי ציין כי לא רק המחסור יקשה על העולים למצוא מקום להתגורר בו - אלא גם המחירים המאמירים. "מדינת ישראל תהיה חייבת לסבסד לעולים דירות במחירים נגישים, או למצוא עבורם פתרון אחר כמו שהקימו מתחמי קרוואנים בשנות התשעים עד שיסיימו לבנות מספיק דירות לכולם".
מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים ישראל פנינה תמנו שטה נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד