ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
כיצד תשפיע הפגרה?

הבחירות בירושלים: ההתלבטות הדרמטית של 'דגל'; להתאחד או לא? | ארי קלמן

הראש של החרדים כבר בבחירות. השאלה רק אילו תגענה קודם, הבחירות המוניציפליות או הבחירות לכנסת? • הנושא המשמעותי שמונח על שולחנו של גפני: האם על 'דגל' להתאחד מחדש עם 'אגודה' בבירה? • וכיצד תשפיע הפגרה על המערכת הפוליטית? | ארי קלמן בטור שבועי

הבחירות בירושלים: ההתלבטות הדרמטית של 'דגל'; להתאחד או לא? | ארי קלמן
ליצמן גפני ופרוש במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

1.

הפוליטיקאים צפויים לנצל את הפגרה כדי להיערך לקראת הבחירות המוניציפליות בעוד כשנה וחצי. אין עיר שבה לא מתנהלים קרבות במפלגות החרדיות, לכן כבר בשבועות האחרונים, ראשי המפלגות הפעילות (דרעי גפני ופרוש) קיימו מספר פגישות מוניציפליות במסגרתן כל אחד מהם שם דגל על העיר בה הוא יתמקד בבחירות הקרובות. דרעי יתמקד באלעד, גפני בבית שמש ופרוש בבני ברק - לצד שאיפה לשמר את כוחו הקיים.

לאחר הודעת הפרישה של יעקב ליצמן, תפקיד המחליט בזירה המוניציפלית באגודת ישראל (גור) נותר מיותם. ליצמן הודיע בימים האחרונים כי בכל מצב, גם אם יקבע דיון בבית המשפט וגם אם לא, במושב הקיץ של הכנסת הוא כבר יהיה חבר כנסת לשעבר. אמנם הוא מדמיין כי הוא יישאר יו"ר אגדות ישראל בדומה לדרעי וישפיע על קבלת ההחלטות, אבל אם יותר לי לנחש, זה יישאר בגדר דמיון. בניגוד לש"ס, אצל האשכנזים הקומבינה הזאת לא עובדת. 

בפעם האחרונה? ליצמן השבוע על דוכן הנואמים בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

המפה החרדית-המוניציפלית בבחירות הקרובות תהיה קריטית. ערים כמו ביתר ובני ברק עלולות להתלקח מחדש לאחר שנים של שקט יחסי, ועלולות להתסיס את המגזר כולו. בינתיים, ראש העיר היחיד שיכול להיות רגוע לקדנציה נוספת הוא משה ליאון מירושלים, שכבר אחרי חג הפסח יפתח במו"מ ובחתימת הסכמים עם הסיעות כולן לתמיכה בכהונה נוספת. אופי המבקרים בקומה 6 בספרא השתנה לאחרונה, מיושבי הספסלים האחוריים בסיעות החרדיות - לגפני, דרעי, ליצמן ופרוש.

2.

בעוד גפני משקיע אקסטרה-שעות בעיר בית שמש, בה הוא מתכנן להמליך ראש עיר מטעם 'דגל', על שולחנו כבר מונח נושא משמעותי ראשון בו הוא נדרש להכריע: האם להתחבר מחדש עם אגדות ישראל בירושלים ולהתמודד ברשימה מאוחדת בירושלים, או שמא להשאיר את הפיצול כפי שהיה בבחירות האחרונות, מה שהביא את חגיגות ה 6-3 הידועות שהשפיעו על המערכת הפוליטית כולה.

ההתלבטות היא סבוכה. מחד, איחוד יהפוך את יהדות התורה המקומית לסיעה הגדולה בעיריית ירושלים מה שישפר את העמדות בעיקר מול הרצון של דגל התורה להתמודד לראשות העיר בבוא היום. מאידך, ב'דגל התורה' נשמעים קולות שטוענים כי איחוד כזה יפגע בכוחה המפלגה שתיאלץ להקריב על מקום לטובת האיחוד. החלוקה נמצאת בוועדת הרבנים המקומית; הגר"ב סולובייציק, שאף פעל לתמיכה ביוסי דייטש, תמוך באיחוד, מנגד, הגר"ד כהן נוטה להתנגד.

כך או כך, המו"מ לאיחוד יהיה קשה, וגם אם יתגלה רצון טוב בשני הצדדים (מה שאין עכשיו הן מדגל והם מאגודה), זה עלו להיות קשה עד בלתי אפשרי. אנשי המספרים הליטאים מאמינים כי כוחה של 'אגודת ישראל' היא ככוחה כיום, שלושה מושבים ביום טוב, בעוד אנשי אגודה טוענים כי כוחם

האמיתי הוא לפחות חמישה מושבים וכי המרוץ של דייטש פגע ברשימה. אגודת ידרשו ריצ'רץ' ובדגל יציעו פשרה של 5-4, מה יהיה בסוף? קחו פופקורן ותיהנו מההצגה.

3.

האם בדרך לבחירות המוניציפליות נקבל גם בבחירות לכנסת? במסדרונות המערכת הפוליטיות גוברת הערכה כי לקראת סוף הקיץ נתראה שוב במטות המפלגות על בורקס תפו"א ורוגלאך יבשים. בכנסת חלוקים כיצד תשפיע הפגרה הממושכת על המערכת הפוליטית וממילא על כנס הקיץ שיפתח לאחר חג הפסח, בצל המתיחויות עימן ננעל כנס החורף; סיעות מרצ ורע"מ מאוכזבות מאוד מחוק האזרחות ועוד שלל טענות של סיעות אחרות.

ההנחה הרווחת היא שפגרה עושה טוב לקואליציה, קצת שקט מסייע בעובדת השימור: מחפשים תפקידים למאוכזבים, יושבים עם הסוררים ומתחייבים לשנות גישה. אך ההיפך הוא הנכון, פגרה תעשה דווקא רע לקואליציה והזעם יתורגם למעשים עם פתיחת כנס הקיץ, במהלכו יש סוברים שיעבור תקציב מדינה לשנתיים נוספות.

נפתלי בנט ומנסור עבאס. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהתחשב בכך שבניגוד לכנסת הממשלה תמשיך לפעול בפגרה ומי שקולם לא ישמע יהיו הח"כים מרע"מ וכן הח"כים של מרצ, שבניגוד לשרים שנהנים ממנעמי השלטון, הם אוכלים את הלב כל רגע שהממשלה הנוכחית קיימת, אלו סביר להניח יפרקו את זעמם במושב הכנסת הבא, לאחר שאולי יספגו החלטות ממשלה כמו נטיעות בנגב או חיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל מבלי שמהלך הפגרה יכלו להגיב להן.

כל אלו עלולים מאוד לסכן את הממשלה במושב הבא והיא עלולה להגיע אל סופה אולי מהר בהרבה מכפי שחבריה צפו.

דגל התורה אגודת ישראל בחירות מוניצפליות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד