כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"אנשים גוועים ברעב"

מנהיגים חרדיים נפגשו עם נציגים של האו"ם כדי לפנות פליטים אוקראינים

הפעיל החברתי החסידי הבינלאומי יעקב פליטשקין ארגן כינוס חירום של נציגים מהאו"ם לבין מנהיגי קהילות וארגונים יהודיים לקדם בדחיפות סיוע לפליטים יהודים אוקראינים

מנהיגים חרדיים נפגשו עם נציגים של האו"ם כדי לפנות פליטים אוקראינים
פגישת החירום צילום: באדיבות המצלם

לאחר ששהה מספר ימים וראה במו עיניו את המתרחש באוקראינה ובמולדובה, אליהן בורחים פליטים רבים, החליט יעקב פליטשקין, פעיל חברתי חסידי בינלאומי המתגורר במונסי ניו יורק, לארגן פגישה בין מנהיגי ארגונים יהודיים ונציגי האו"ם, כדי לראות כיצד הם יכולים לשתף פעולה טוב יותר כדי לעזור לפליטים

יעקב פליטשקין אמר ל'בחדרי חרדים', "זה למעשה הרבה יותר גרוע ממה שהעולם חושב", אמר פליטשקין, שחוזר למולדובה היום (ראשון) כדי לעבוד עם רבנים מקומיים לסייע לפליטים עד אחרי פורים. "כשחינכו אותנו, שמענו כל כך הרבה דברים על השואה, קשה היה להאמין בדברים האלה, אבל למרבה הצער, הסיפורים האלה על מלחמה הם אמת".

ביום שישי בבוקר, מנהיגי אגודת ישראל, האיחוד האורתודוקסי וועידת הנשיאים השתתפו בפגישה שנמשכה שעתיים בארה"ב, עם שישה נציגים ושגרירים של האו"ם, וסיכמו על מספר תוכניות פעולה להמשך פינוי יהודים אוקראינים, לספק להם אוכל ומצרכים אחרים, ולעזור להם להתיישב מחדש באופן זמני או קבוע בכל מקום בו הם נוחתים.

בפגישה שהתקיימה בנציגות סלובקיה בשדרה השנייה 801 במנהטן, מנהיגים יהודים ונציגי האו"ם ושגרירים מאוקראינה, סלובקיה, מולדובה, רומניה, פולין והונגריה, הועלו רעיונות על סיוע לפליטים להגיע למקום מבטחים.

"אנחנו עוזרים להם לצאת משם", אמר פליטשקין. "אנחנו גם מנסים להקל על הפליטים כשהם מגיעים למדינות שבהן הם מתיישבים באופן זמני, עד שהמלחמה תסתיים, או לצמיתות".

פליטשקין אמר כי: "מוקדם מדי לומר היכן רוב הפליטים האוקראינים היהודים ישתקעו, הרבה מהם רק מחכים שהמלחמה תסתיים כדי שיוכלו לחזור הביתה".

פליטשקין אומר כי "חסידי ברסלב, למשל, רוצים לחזור הביתה לאומן. הרבה יהודים שהם פחות דתיים הולכים להתיישב במדינות שכנות כמו פורטוגל וגרמניה, הודים אחרים רוצים לבוא לאמריקה או לנסוע לישראל".

"ראיתי אנשים מאבדים הכל בין לילה, משפחות מופרדות", הוא אמר שאנשים מפסידים כסף, דירות, ואת חסכונות חייהם, "פגשתי כמה יתומים שהם לבד, אנשים גוועים ברעב, בקושי יש אוכל כשר ומעט מאוד אוכל בכלל".

פליטשקין פגש בחור ישיבה יתום בן 13, שאביו נפטר לפני שלוש שנים, ואמו נפטרה לאחרונה ממחלת הקורונה. "לילד הזה אין משפחה, אין דרכון, אין כלום" אמר פליטשקין בעצב. "הילד היה לבדו, לראות דברים כאלה שינה את הרגשות שלי לשלב הבא".

פליטשקין סיפר על מעשי החסד הבלתי נתפסים שראה בשבועות האחרונים, כמו הרב פנחס זלצמן, רבה הראשי של מולדובה, המעניק אלפי ארוחות, והרבה תמיכה רגשית לאנשים שנמלטים ממצב אימתני. "איך שהרב זלצמן מתייחס לאנשים שמגיעים אליו בכל שעה ביום ובלילה זה מדהים", אמר, "האנשים מגיעים למולדובה אחרי שהיו באוטובוסים שלושה וארבעה ימים, הם מפחדים על חייהם, הם לא אכלו, והם מגיעים למולדובה כשהם צריכים הכל והם גם מקבלים".

"דרושות הרבה תפילות", אמר פליטשקין, שהוסיף כי אינספור ארגונים יהודיים הקימו קמפיינים לגיוס כסף למען הפליטים האוקראינים. "כל דולר קובע, ככל שהמלחמה תארך יותר, כך היא תעלה יותר".

מה שהפליטים הכי צריכים זה תמיכה מוסרית ואהבה. "כל מעשה קטן של חמלה שמראה להם שכולנו שם בשבילם זה בשבילם כל העולם", אומר פליטשקין.

האום פליטים מאוקראינה יענקי פליטשקין מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד