כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
המסר להנהגה בישראל

השגריר שהודח: "אל תעמדו לצד אנשי הצבא"

שגריר סודאן בוושינגטון, נור א-דין סאתי, שהודח בידי המשטר הצבאי בח'רטום, מספר על הדחתו המשפילה, על נרמול היחסים עם ישראל שבו תמך, וגם המסר שהוא שולח להנהגה בישראל על רקע הביקורים ההדדיים האחרונים בח'רטום ובירושלים והטענות שישראל תמכה בגנרלים בח'רטום שמדכאים את העם

מחאה נגד הצבא בסודאן
מחאה נגד הצבא בסודאן צילום: ממשלת סודן

השגריר הסודאני שהודח: "אל תעמדו לצד אנשי הצבא, העם לא ישכח לכם את זה": במאי 2020 מונה הדיפלומט, נור א-דין סאתי, הסודאני הוותיק, בן ה-75, לשגרירה הראשון של סודאן בוושינגטון אחרי 23 שנה שלא היה שגריר בשל הכללתה של סודאן ברשימת השחורה של ארה"ב של המדינות התומכות בטרור, זכר לתקופת הרודן עומאר אל-בשיר, שהודח באפריל 2019 אחרי מחאה אדירה נגדו.

בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, אומר השגריר לרועי קייס ב'כאן חדשות': "כשקיבלתי את התפקיד הייתה תחושה של שביעות רצון ושל אחריות גדולה כי התפקיד הזה הגיע אחרי מהפכה גדולה".

הוא הוסיף כי אחרי שנוצר שלטון זמני בין אנשי הצבא שהדיחו את אל-בשיר והגורמים האזרחיים, "חשבנו שסיימנו עם העניין של ההפיכות הצבאיות ושאנחנו פותחים דף חדש ביחסים בין האזרחים לבין הצבא".

השגריר הסודאני בוושינגטון, שלקח חלק משמעותי בנרמול היחסים עם ארה"ב והסרתה של סודאן מרשימת הטרור כדי לשקם את כלכלתה, מספר בריאיון כי בניגוד למה שהצטייר לא היו מחלוקות מהותיות ועקרוניות בין אנשי הצבא לפוליטיקאים בסוגיית הנרמול עם ישראל שהייתה יוזמה של ממשל טראמפ בתמורה להחזרתה של סודאן לזירה הבינלאומית.

"לא הייתה התנגדות ברמה העקרונית. אבל מבחינת הביצוע, התזמון ודעת הקהל הסודאני, היה צורך להמתין מעט בשביל להשלים את זה. בכל אופן הייתה מוכנות של הממשלה ושל ראש הממשלה, עבדאללה חמדוכ, להמשיך בנרמול היחסים". על אלה שהתנגדו לנרמול בסודאן, אמר כי מגדלים את האנשים בסודאן שישראל היא אויב ושצריך להתנגד לקיומה של ישראל: "קשה מאוד לשנות את התפיסה הזאת בלי נכונות מצד ישראל".

ב-25 באוקטובר שעבר, אנשי הצבא בראשותו של הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, יו"ר המועצה הריבונית, הכריזו על מצב חירום, פיזרו את הממשלה ועצרו חלק מהפוליטיקאים במה שנתפס כהפיכה צבאית בקרב חלקים נרחבים בציבור הסודאני. "הדבר שהכי כואב לי זה שאנחנו חוזרים אחורה לאותו מצב. 30 שנה של סבל, 27 שנה ללא יחסים דיפלומטיים", אמר השגריר בריאיון.

בדומה לדיפלומטים אחרים הוא לא היסס לצאת נגד ההפיכה של אנשי הצבא והדבר עלה לו במשרתו, יחד עם עוד כמה שגרירים אחרים במדינות מפתח: "זה לא קל שאתה כשגריר שירתת את המדינה שלך ואז בא בן אדם (אל-בורהאן) שחושב שהוא שולט בסודאן ומפטר אותך בצורה משפילה כזו. זה מצב לא הגיוני. זה אחד מהדברים הכי קשים שעברתי".

למרות הדחתו בידי הצבא הוא נותר בשגרירות בגיבוי ארצות הברית והמשיך לעבוד כרגיל בתקווה שהמצב ישתנה. החודש החליט סופית לצאת משם ולעזוב את השגרירות: "בסופו של דבר הבנתי שעדיף לעזוב מפני שאני לא יכול בשום מצב לשתף פעולה עם אנשי הצבא. לא רציתי להמשיך להיות השגריר שלהם". הוא ציין בריאיון כי בפרק הזמן הנוכחי הוא מעדיף להישאר שם וכי אין לו דרך לחזור לסודאן בצל המשטר הצבאי הנוכחי.

השגריר הסודאני גם ניצל את הריאיון כדי לשלוח מסר חד להנהגה בישראל על רקע הטענות ברחוב הסודאני ושל פוליטיקאים סודאנים כי ישראל סייעה לאנשי הצבא בהפיכתם ותומכת בהם (כולל בדיכוי המחאות) אחרי שלאחרונה דווח על ביקורים הדדיים של גורמים ביטחוניים בח'רטום ובירושלים: "אני אומר בבירור. ישראל טעתה. זאת אינה הכניסה הנכונה לסודאן. אני אומר לכם, אם אתם רוצים את החברות של העם הסודאני ואם אתם רוצים נורמליזציה עם העם הסודאני ועם סודאן, אתם צריכים להיכנס מ"הדלת הרחבה" שהיא הדלת של עם הסודאני. אל תעמדו לצד אנשי הצבא שהורגים את העם הסודאני. הסודאנים לא ישכחו את זה".

עוד אמר בריאיון הדיפלומט הסודאני, כי ישראל חייבת למצוא את הדרך לתקשר עם הפוליטיקאים והגופים האזרחיים במדינה: "כולם צריכים להפיק תועלת מהיחסים בין המדינות לא רק הצבא ומערכת הביטחון (של סודאן) וישראל לבדה. אלא סודאן, ישראל וכל מדינות האזור מ"הדלת הרחבה", כדי שהעם הסודאני ישתכנע שיש תועלת ביחסים האלה. הישראלים ואחרים צריכים להבין שלא תהיה יציבות בסודאן כל עוד יש משטר צבאי".

סודן חרטום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד