כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הקרב על התודעה

עורך ויקיפדיה בכיר נעצר בבלארוס: "פייק ניוז"

הרשויות בבלארוס, בת בריתה של רוסיה, עצרו את מארק ברנשטיין, אחד מ-50 העורכים המובילים של הוויקיפדיה הרוסית, "בחשד להפצת פייק ניוז" בערך העוסק בפלישה לאוקראינה. בשעות שלאחר המעצר פורסמו סרטון המעצר לצד תמונתו ופרטים אישיים של ברנשטיין

עורך ויקיפדיה בכיר נעצר בבלארוס: "פייק ניוז"
אילוסטרציה צילום: Unsplash

עורך ויקיפדיה בכיר בשם מארק ברנשטיין, אחד מ-50 העורכים המובילים של הוויקיפדיה הרוסית, נעצר "בחשד להפצת פייק ניוז" בערך העוסק בפלישה לאוקראינה.

ברנשטיין נעצר על ידי בת בריתה של רוסיה, המנהלת הראשית למאבק בפשע מאורגן ובשחיתות של בלארוס (GUBOPiK). המעצר הגיע לאחר שהמידע האישי של ברנשטיין שותף בערוץ הטלגרם הציבורי של המנהלת.

בשעות שלאחר המעצר פורסמו סרטון המעצר עצמו לצד תמונתו ופרטים אישיים של ברנשטיין. לתמונה שהופצה הוצמד כיתוב שטוען שברנשטיין מואשם ב"הפצת מידע אנטי-רוסי כוזב". הערוץ הפך מאז לפרטי.

כלי התקשורת המקומיים מדווחים גם כי ברנשטיין הואשם בעריכת מאמרי ויקיפדיה על פלישת רוסיה לאוקראינה. עם זאת, אף אחד מהמידע בערוצי הטלגרם לא מפרט בבירור במה, אם בכלל, הואשם ברנשטיין באופן רשמי.

ביומן פעילות של שם המשתמש לכאורה של ברנשטיין, ויקימדיה, אפשר לראות שהוא ביצע למעלה מ-200,000 עריכות במאמרי ויקיפדיה הרוסית. נכון לעכשיו, החשבון שלו מתואר כ"חסום ללא הגבלת זמן". בערוץ ויקיפדיה הרוסי בטלגרם, הומלץ למשתמשים בבלארוס וברוסיה גם להסתיר נתונים אישיים ולערוך מאמרים על המלחמה רק מחשבונות אחרים.

כזכור, בשבוע שעבר חתם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על חוק המעניש אנשים שמפיצים "חדשות מזויפות" עם עד 15 שנות מאסר, אותו עונש שיכול לקבל ברנשטיין. סוכנות הטכנולוגיה והתקשורת של המדינה, איימה גם היא לחסום את ויקיפדיה על הדף בשפה הרוסית על הפלישה הנוכחית לאוקראינה. בזמנו, קרן ויקימדיה פרסמה הודעת תמיכה בעורכי ויקיפדיה הרוסית.

דובר קרן ויקימדיה, אמר שהקבוצה עוקבת אחר המצב מקרוב: "צוותי האמון והבטיחות וזכויות האדם של הקרן עקבו אחר המשבר המתמשך באוקראינה, והם בקשר הדוק עם הקהילות שלנו באזור כדי להבטיח את שלומם ולהגיב לצרכיהם".

מלחמת אוקראינה רוסיה בלארוס ויקיפדיה פייק ניוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד