י"ז אייר התשפ"ד
25.05.2024
"מבצע מיוחד"

השגריר משקר לעם האיראני: "רוסיה לא תקפה את אוקראינה"

שגריר רוסיה באיראן אמר בראיון ליומון מקומי, כי מוסקבה תמשיך ב"מבצע הצבאי המיוחד" שלה באוקראינה עד להשגת מטרותיה | השגריר התעקש בפני הכתבים שלא להשתמש במילה מלחמה: "אם רוסיה לא היתה תוקפת את אוקראינה, אותה מדינה הייתה תוקפת את רוסיה"

השגריר משקר לעם האיראני: "רוסיה לא תקפה את אוקראינה"
הקרמלין צילום: משה שי/פלאש 90

שגריר רוסיה בטהרן, לואן ג'קאריאן נמצא בטהרן למעלה מ-10 שנים ודובר פרסית טובה, הראיון שלו עם היומון Etemad פורסם ביום רביעי, והתבסס על המלחמה באוקראינה והמשא ומתן הגרעיני של איראן בווינה.

הראיון של השגריר התרחש במקביל לפרסום התבטאויותיה של פוליטיקאי איראני ובתו של הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, פאזה האשמי, שביקרו את טהראן על כך שהיא נכנעת לרצונות הקולוניאליים של רוסיה וסין.

השגריר ג'קאריאן התעקש כי "רוסיה לא תקפה את אוקראינה", והוסיף כי "זהו מבצע צבאי מיוחד". הוא אמר לכתבים איראנים במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר לא להשתמש במילה "מלחמה" ביחס לאוקראינה. כמה פוליטיקאים איראנים ומאות גולשים ברשתות החברתיות מתחו עליו ביקורת בזמנו על כך שניסה להתערב בתקשורת האיראנית.

פאזה האשמי בתו של נשיא איראן לשעבר, מתחה ביקורת על גורמים איראנים שהתנהגו לפי רצונו של השגריר הרוסי. כמו כן הזכירה את הדרישות של רוסיה ברגע האחרון בשיחות הגרעין בווינה, האשמי אמרה: "רוסיה וסין רואות באיראן את המושבה והסוכנות שלהן. כמה זמן אנחנו רוצים להיכנע לסחיטה שלהן רק בגלל שאנחנו רוצים להיראות אנטי-מערביים" היא שאלה. היא ציינה כי "בהתקפה של רוסיה על אוקראינה, פקידים איראנים עמדו לצד רוסיה מבלי לגנות את המלחמה".

האשמי מתחה ביקורת על גורמים איראנים שהאשימו את ארצות הברית בפלישה במקום להטיל ספק בפעולה של פוטין. "והשגריר הרוסי מאיים על עיתונאים איראנים ואומר להם מה לכתוב". היא אמרה כי משרד החוץ האיראני היה צריך לזמן את השגריר ולהורות לו להרגיע.

כשנשאל על הפרת שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה, הזכיר השגריר הרוסי את המתקפה של המערב על עיראק ב-2003 ושאל האם המערב ביקש את הסכמתה של מועצת הביטחון. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

השגריר בראיון שלו טען כי "אם רוסיה לא היתה תוקפת את אוקראינה, אותה מדינה הייתה תוקפת את רוסיה", בינתיים, כשסיפרו לו על נתוני האו"ם על נפגעים אזרחיים, הוא אמר שרוסיה לא סומכת על האו"ם. "גם ביקרנו את ראשי האו"ם, הם חסידי המערב", טען.

הוא טען כפי שאמר ולדימיר פוטין, "אוקראינה היא לא מדינה אמיתית. זו מדינה שהומצאה על ידי ולדימיר לנין". עוד הדגיש השגריר: "אנחנו לא מפחדים מאף אחד. אנחנו מעצמה גרעינית ונמשיך במבצע הצבאי שלנו עד שנשיג את המטרות שלנו". בהתייחס לנושא הגרעין, השגריר אמר שרוסיה משתפת פעולה עם איראן בשלושה תחומים הקשורים לפעילות הגרעינית של טהראן ולהסכם הגרעין. ואמר כי רוסיה ואיראן עשויות לשתף פעולה באזורים אלה.

בחלק מעניין בראיון, שגריר רוסיה הכחיש מכל וכל שרוסיה פלשה אי פעם לאפגניסטן בשנות ה-80. "הלכנו לשם לעזור", טען! ולגבי אוקראינה, כשנשאל אם מדינה כלשהי בעלת תביעה טריטוריאלית היסטורית יכולה להפר את השלמות הטריטוריאלית של מדינה חברה באו"ם, אמר: "זה תלוי!" והוסיף כי "מבחינת רוסיה, לא היה לנו פתרון אחר".

איראן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד