ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
היום ה-22 לפלישה

הקהילות היהודיות באוקראינה נערכו לפורים בצל המלחמה

בערים המרכזיות באוקראינה ובראשן הבירה קייב ינסו לשמוח גם בחג הפורים השנה, עד כמה שניתן, רבה של אודסה הרב אברהם וולף: "10 אלף יהודים נמלטו מאודסה אך עדיין נמצאים כאן 30 אלף מחברי הקהילה וננסה להגיע לכמה שיותר מהם בכפוף למצב ולמגבלות" | בכל עיר ועיר

הקהילות היהודיות באוקראינה נערכו לפורים בצל המלחמה
פליטים יהודים במולדובה צילום: Nati Shohat/Flash90

הקהילות היהודיות ברחבי אוקראינה נערכו לחוג את יום הפורים בצל המלחמה, כשאיש אינו יודע מה ילד יום, והתפילה שכימים ההם בזמן הזה יעשו להם ניסים וינצלו מכל פגע רע. המלחמה ממשיכה להשתולל בקייב, תורות ענק ביציאה מהגבולות ואנשים רק מחפשים דרך למלט עצמם מהתופת.

שליח חב"ד הראשי הרב יהונתן מרקוביץ, שב אתמול לעירו קייב כדי לחוג עם בני הקהילה שנותרו בעיר את חג הפורים. לאחר שברח לארץ בעקבות המלחמה הקשה, החליט הרב מרקוביץ במעשה אמיץ לחזור לעיר יחד עם בנו הרב יחזקאל לקראת חג הפורים, על מנת לדאוג לפליטים היהודים ולמי שלא יכול היה לעזוב – ביניהם ניצולי שואה, קשישים ומישלא אפשרו להם לברוח ושרויים בפחד.

מאז תחילת המלחמה בית חב"ד ממשיך להיות פעיל כל הזמן תחת ההתקפות באוקראינה ולסייע ליהודי העיר. "איך שהגענו לבית חב”ד עם האוכל, התרופות והמזוודות, ישר היתה אזעקה. אנחנו מבינים שזה קשה ומסוכן, אבל אנחנו חייבים לעשות את זה כי לצערנו אין מי שיעשה זאת”, אומר הרב. "הגענו לקייב על מנת שנוכל לשמח את היהודים, לשמח כפשוטו. לא רק בשביל פורים – משלוח מתנות, מתנות לאביונים ומקרא מגילה, אלא פשוט לשמח אותם: להביא אוכל ותרופות על מנת שיהיו בריאים וחזקים. להזכיר להם שהקב”ה שומר עלינו ושלח להם את התרופה שלהם".

כמו בקייב גם בצרנוביץ’, שבועיים לאחר שתמונת משפחתו מנשקת את המזוזה ונפרדת מהעיר בה גדלה, התפרסמה בכל רחבי תבל, כסמל של הבריחה היהודית והכללית מאש המלחמה, ולאחר שבתום מסע מטלטל בדרכים, הצליח רבה של צרנוביץ’ להבריח את רעייתו ושבעת ילדיהם אל מעבר לגבול ולעלות לארץ, חזר הרב מנחם מענדל גליצנשטיין לעירו, כדי לחגוג עם חברי הקהילה שנשארו בעיר, את חג הפורים ולהתכונן לחג הפסח. במשך 20 שנות שליחותו בעיר, הוא חגג את הפורים עם הקהילה, קרא במגילה ועשה משתה ושמחה, וגם השנה, בצל המלחמה הקשה בין אוקראינה לרוסיה, הוא חזר לעיר, ולא עזב את שליחותו.

בתוך כך ערים המרכזיות באוקראינה ובראשן הבירה קייב ינסו לשמוח גם בחג הפורים השנה, עד כמה שניתן. בבית חב"ד בקייב, יקרא כאמור, רב העיר הרב יונתן מרקוביץ את המגילה בכמה נקודות בפני מאות יהודים שנמלטו מבתיהם ומצאו מקלט בכמה מבנים של חב"ד בעיר.

מכיוון שקייב תחת עוצר, הרב קיבל מדבקה מיוחדת שמתירה לו להסתובב ברחבי העיר. יתר יהודי העיר שספונים בבתיהם יצטרפו לקריאת המגילה ע”י שמיעה מרחוק. גם באודסה יציינו את פורים: שליח חב"ד ורב העיר הרב אברהם וולף חזר לאודסה אחרי שהצליח להעביר בשלום 120 ילדים מבית היתומים שלו אל מחוץ לגבולות המדינה. יחד איתם הוא חילץ גם 140 נשים וילדים שבעליהן לא יכלו לצאת את המדינה נוכח חוק הגיוס במצב המלחמה. "העיר פשוט ריקה, אבל אנחנו כאן כי זה התפקיד שהוטל עלינו בידי הרבי מליובאוויטש. הרב וולף אמר אתמול, "הלילה נזדרז לקרוא במגילה כדי לאפשר למתפללים שיגיעו לבית הכנסת לחזור לבתיהם עד העוצר וגם מחר נעשה את סעודת הפורים מוקדמת כדי לסיים לפני שהעוצר נכנס, ב-20:00".

לדברי הרב וולף, "10 אלף יהודים נמלטו מאודסה אך עדיין נמצאים כאן 30 אלף מחברי הקהילה וננסה להגיע לכמה שיותר מהם בכפוף למצב ולמגבלות. בין היתר נקרא המגילה וננסה לחגוג עם 50 ניצולי השואה שנמצאים בבית האבות שלנו – שהצעיר בהם הוא בן 91".

גם בערים אחרות, כמו בלבוב, ז'פרוז'יה, אוז'גורוד, קריבוי-רוג, ז’יטומיר וכמובן שבערים במערב המדינה שנהנות לפי שעה מהשקט התקיימו החגיגות. בלבוב תתקיים קריאת המגילה וכן מסיבת פורים בכמה מוקדים – גם בבית הכנסת וגם במרכז שמארח פליטים דוברי עברית ועיתונאים מישראל.

חלק מהרבנים, שליוו את בני משפחותיהם וקהילותיהם אל מחוץ לאוקראינה, שבו במיוחד כדי לקרוא במגילה ליהודים שנשארו בערים שבהן הם פועלים. באוז’גורוד למשל – העיר המערבית ביותר באוקראינה, על גבול סלובקיה, תיערך קריאת מגילה המונית למאות פליטים שהגיע לעיר.

ההכנות לחג החלו כבר לפני חודש, כאשר מטעם 'פדרציית הקהילות היהודית באוקראינה' שמרכזה בעיר דנייפרו נשלחו משלוחי מנות ורעשנים, אוזני המן, מתנות ובקבוקי יין כשרים למהדרין ואפילו מסכות לעשרות ערים במדינה. הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה, אמר: "אנחנו בטוחים שכמו בסיפור המגילה, הנס יגיע. המצב במדינה קשה ולמרות הכל פעלנו בשבועות האחרונים סביב השעון כדי לאפשר ליהודי המדינה לחגוג את פורים עד כמה שניתן. נקרא הלילה את המגילה במרכז היהודי הגדול בעולם, 'מנורה', עם רבה הראשי של העיר הרב שמואל קמינצקי וננסה לשמוח עד כמה שניתן בהתחשב במצב הנוכחי".

מלחמת אוקראינה רוסיה פורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד