ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הסכם הגרעין עם איראן

רה"מ בנט והשר לפיד במתקפה נגד הבית הלבן: "עלבון לקורבנות"

ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד יוצאים בהודעה משותפת בה הם תוקפים את כוונת הממשל בארה"ב להוציא את "משמרות המהפכה" האיראנים מרשימת ארגוני הטרור. "מתקשים להאמין שהגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור תבוטל תמורת "הבטחה לא לפגוע באמריקנים"

רה"מ בנט והשר לפיד במתקפה נגד הבית הלבן: "עלבון לקורבנות"
יאיר לפיד ונפתלי בנט צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

ברקע הסכם הגרעין בווינה בין המעצמות לאיראן, יוצאים ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד במתקפה חריגה נגד כוונתה של ארה"ב להוציא את "משמרות המהפכה" מרשימת ארגוני הטרור. זו הפעם הראשונה בה ממשלת ישראל הנוכחית יוצאת בגלוי נגד החלטה של הבית הלבן, דבר שאולי מלמד על הלחץ הישראלי לקראת חתימה על הסכם בעייתי עם האיראנים.

"משמרות המהפכה הם ארגון טרור שרצח אלפי אנשים, כולל אמריקנים. אנחנו מתקשים להאמין שארה"ב תסיר את הגדרתו כארגון טרור", כותבים בנט ולפיד בהודעה משותפת.

"משמרות המהפכה האיראניים הם החיזבאללה בלבנון, הם הג'יהאד האסלאמי בעזה, הם הח'ותים בתימן, הם המיליציות בעיראק. משמרות המהפכה עומדים מאחורי ההתקפות על אזרחים וחיילים אמריקנים בכל רחבי המזרח התיכון, כולל בשנה האחרונה. הם אלה שעמדו מאחורי התכנונים להתנקש בחייהם של פקידי ממשל אמריקנים בכירים", הם כותבים.

בנט ולפיד מוסיפים כי "משמרות המהפכה נטלו חלק ברצח מאות אלפי אזרחים סורים, הם הרסו את לבנון, הם עוסקים בדיכוי רצחני של אזרחים איראנים. הם הורגים יהודים מפני שהם יהודים, נוצרים מפני שהם נוצרים, ומוסלמים מפני שאינם נכנעים להם. הם חלק מרכזי ובלתי נפרד במכונת הדיכוי הרצחנית באיראן. ידיהם מוכתמות בדמם של אלפי איראנים וברמיסת נשמתה של החברה האיראנית".

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי

לדבריהם, "הניסיון לבטל את הגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור, הוא עלבון לקורבנות ומחיקה של מציאות מתועדת, שיש לה הוכחות חד משמעיות. אנו מתקשים להאמין שהגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור תבוטל תמורת "הבטחה לא לפגוע באמריקנים".

"המלחמה בטרור היא משימה של העולם כולו", כותבים לסיום, "אנו מאמינים שארצות הברית לא תפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים".

כזכור, השבוע נחשף כי ממשל ביידן שוקל להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית. זאת, בתמורה להצהרה איראנית על מחויבות לרגיעה באזור.

משמרות המהפכה הם הגוף הביטחוני החזק ביותר באיראן. הארגון מעורב לא רק בסוגיות ביטחוניות אלא גם במערכת הפוליטית ובכלכלה האיראנית. העובדה שמשמרות המהפכה היו ברשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית מסכנת כל גורם בעולם שנמצא בקשרים עסקיים עם הארגון בענישה מצד הממשל האמריקני.

הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור היא תפוח אדמה פוליטי לוהט עבור הנשיא ביידן. על פי הדיווח של רביד, הרפובליקנים צפויים להתנגד לכך בחריפות ולתקוף את הנשיא על מהלך כזה. במקביל גם כמה סנאטורים וחברי קונגרס דמוקרטים צפויים למתוח ביקורת חריפה על ביידן אם יבצע מהלך כזה.

הוצאת משמרות המהפכה האיראנים מרשימת הטרור של ארצות הברית אינה חלק ישיר מהמו"מ על חזרה להסכם הגרעין. כל החלטה בנושא תתבצע כחלק מהסכם צד בין ארצות הברית לבין איראן, כך אמרו בכירים ישראלים ומקורות אמריקנים שמעורים בנושא.

אחד הרעיונות שנשקלים בימים אלה בתוך הממשל האמריקני הוא שבמקביל להוצאת משמרות המהפכה מהרשימה השחורה ארה"ב תפרסם הודעה לפיה היא שומרת לעצמה את הזכות להחזיר את הארגון לרשימת הטרור אם איראן לא תעמוד בהתחייבות שלה לפעול לשמירה על רגיעה באזור.

בכירים ישראלים אמרו לרביד באתר וואלה! כי ממשל ביידן עדכן את ממשלת ישראל כי האפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור נשקלת. עם זאת בכירים בממשל ביידן אמרו לעמיתיהם הישראלים שהנשיא עדיין לא קיבל החלטה סופית בסוגיה הזו.

לדברי הבכירים הישראלים בירושלים מודאגים מאוד ממהלך אמריקני כזה ובמיוחד מהעובדה שארה"ב דורשת מאיראן התחייבות כללית בלבד לרגיעה באזור ולא דורשת ממנה להתחייב שלא לתקוף מטרות אמריקניות או את בעלות בריתה של ארצות הברית באזור כולל ישראל.

יאיר לפיד נפתלי בנט משמרות המהפכה איראן הסכם גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד