כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
סכנת הגרעין

"תקיפה של מתקני הגרעין באיראן - איום לא רק למדינה"

רגע לפני הסכם חדש, רפאל גרוסי, מנכ"ל סבא"א, מתקשה לקבל את גרסת טהרן לשאלות שהועברו לה בנוגע למתקני הגרעין. "ההסברים שקיבלנו על הימצאות חלקיקים באתרים מסוימים - לא משקפים את המציאות"

"תקיפה של מתקני הגרעין באיראן - איום לא רק למדינה"
אילוסטרציה צילום: Pixabay

לרפאל מריאנו גרוסי, מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, יש לאחרונה ימים עמוסים במיוחד. רגע לפני חתימה אפשרית על הסכם גרעין חדש עם איראן, ובשעה שבאוקראינה מופצצות תחנות כוח גרעיניות, גרוסי מתאמץ לשמר את האיזון הגרעיני בעולם.

כמי שעליו לבדוק הלכה למעשה את תוכנית הגרעין של איראן, הוא אומר, בזהירות הנדרשת במעמדו, כי "ההסברים של איראן פשוט לא מספקים". כך אומר גרוסי ל'ישראל היום'.

גרוסי, 61, משתדל ללכת בין הטיפות. בין פיצוצים מסתוריים במתקנים הרגישים לבין התעתועים הדיפלומטיים של המשטר, מנכ"ל סבא"א מצא את עצמו במוקד ה"מלחמה בין המלחמות", מלחמת הצללים בין ירושלים לטהרן.

השיחה עם גרוסי מתקיימת על רקע משבר האמון של הארגון עם המשטר האיראני, לאחר שב־2019 פקחי סבא"א מצאו מולקולות של אורניום מועשר בשני אתרים לא מדווחים במדינה, ובאיראן העדיפו להתעלם וההסברים שסיפקו היו בגדר מדע בדיוני.

גרוסי שוחח עם 'ישראל היום' במשרדי הארגון בווינה ואמר כי: "זה תהליך שנמשך כבר הרבה זמן, יותר מאשר נדרש. התהליך עצמו לא הביא עד עכשיו לתוצאות טובות. זה מדאיג אותנו, כי כמו שציינת - איתרנו שאריות של אורניום מועשר, כלומר אורניום שעבר תהליך ספציפי ביותר ממקום אחד שלא דווח, מקום שבו לעולם לא היה אמור להימצא חומר גרעיני. לכן השאלות שלנו לאיראן היו ברורות, פשוטות ושקופות מאוד: אם היה כאן חומר גרעיני - היכן הוא? אם היה ציוד - איפה הוא ומה נעשה איתו? כי לנו אין שום רישומים לכך".

לדברי גרוסי, בשבוע הקרוב ארגונו צפוי לקבל פעימה ראשונה של מידע, עם תשובות חדשות מהאיראנים לשאלותיו.

גרוסי נשאל: "בוא נלך לתרחיש הפסימי. מה יקרה לו ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של איראן?"

גרוסי הגיב: "אני מקווה שזה לעולם לא יקרה. אני מאמין תמיד בדיפלומטיה, במשא ומתן. כל תקיפה של מתקן גרעיני אסורה על פי החוק הבינלאומי. זה תרחיש שנבחן גם בהקשר לקונפליקט באוקראינה: תקיפה של תחנת כוח גרעינית עלולה לגרום להפצה של קרינה בלתי מבוקרת בסביבה, ולכן זה הופך לאיום לא רק עבור המדינה המותקפת אלא גם, כמו במקרה של צ'רנוביל, מדובר באפקטים שחוצים גבולות באופן מהיר. אני מאמין שאסור להציב מתקנים גרעיניים כיעדים צבאיים".

הוא נשאל: "אתה מבין את הדאגה בישראל לגבי תוכנית הגרעין האיראנית?"

גרוסי ענה: "כמובן. דיברתי עם ראש הממשלה נפתלי בנט על הנושאים הללו ועם מנהיגי מדינות אחרים. הנושא של איראן מטופל בסוכנות כמו צפון קוריאה, עיראק, סוריה ומה שקורה כרגע באוקראינה. ברור שבמזרח התיכון הנושא של פיתוח נשק גרעיני הוא דאגה תמידית. אני מבין היטב את הדאגות ואת החששות. החובה שלי כמנכ"ל סבא"א היא לתת את ההסברים. מצאתי בראש הממשלה בן שיח מתוחכם מאוד, שמבין היטב את הבעייתיות עם איראן. יש דיאלוג פתוח איתו, ונמשיך לקיים אותו, כמובן".

איראן הסכם הגרעין מתקפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד