כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'הארץ' מזועזע: "אין לאפשר לקצינות להתקין מזוזה"

בספר העוסק בהלכות מזוזה, שהופץ בבסיסי צה"ל, נכתב כי "גויים אינם זכאים לזכויות שוות במדינה" • דובר צה"ל: "זהו ספר הלכתי מובהק שעוסק בשאלות הלכתיות"

פסק הלכה של הרבנות הצבאית, צילום: פלאש 90
פסק הלכה של הרבנות הצבאית, צילום: פלאש 90

טרנד הנבירה בפסקי הלכה והפיכת סעיפים מתוכן לכותרות תקשורתיות – ממשיך: עיתון 'הארץ' מדווח לקוראיו הבוקר (א) כי פסק הלכה של הרבנות הצבאית קובע כי גם במבנה בו מתגוררות חיילות "ראוי יותר להחמיר..כל כבודה בת מלך פנימה..במסגרת ציבורית ראוי יותר להטיל את קביעת המזוזה על איש".

את הדברים מביא 'הארץ' לצד פסקי הלכה אחרים הראויים, לתפיסתו, להפוך לידיעה חדשותית: בין היתר, מביא העיתון פסק בו נאמר כי "התפיסה הרואה גויים כשקולים בזכויותיהם במדינה נוגעת את דעת התורה, ואין תוקף הלכתי לנציגי המדינה לפעול בניגוד לרצון התורה".

הפסק נאמר כתשובה לשאלה מדוע בסיסי צה"ל מחויבים במזוזה למרות שבשורות הצבא משרתים גם חיילים גויים ומשום כך המקום נחשב כ"בית משותף" ליהודים וגויים. לאחר דיון ארוך האם רכוש המדינה אכן נחשב ל"רכוש משותף" של כל אזרחי המדינה, מכריעים כי גם אם כן, הרי שרוב הציבור הוא יהודי ולכן הבסיסים יתחייבו במזוזה. לאחר מכן הם מוסיפים כי "במילא התפיסה הרואה גויים כשקולים בזכויותיהם במדינה נוגדת את דעת התורה", ומציינים כי מבחינה הלכתית "אין לכך תוקף".

את הפסקים מצטט 'הארץ' מתוך ספר הלכה של בית המדרש של הרבנות הצבאית ועוסק ב"שאלות ייחודיות" המתעוררות בשירות הצבאי. הספר יצא לאור בחודש שבט תשע"ב.

שאלה נוספת המובאת בכתבה היא האם יש לקבוע מזוזה במבנה צבאי המשמש חיילים נוכרים. כיוון שיש פוסקים הקובעים כי מזוזה ברשות נכרי יש חשש כי "יבזו אותה", מטילים בספר את האחריות על "המערכת הצבאית, בתור בעל הבית, לקבוע מזוזה בחדרי המגורים, גם באלו שדרים בהם חיילים גויים. עם זאת, במקום שיש לחוש לביזיון המזוזות, על רב היחידה להחתים את מפקדי היחידה על המזוזות, כדי שניתן יהיה להעמידם לדין בשעת הצורך ובכך למנוע ביזיונן".

פסקי ההלכה של הרבנות הצבאית הביאו את 'הארץ' לבקש תגובה על כך מדובר צה"ל, אשר הגן על הספר: “ספר ‘הלכות מזוזה’ הוא ספר הלכתי מובהק שעוסק בשאלות הלכתיות המצויות במציאות היומיומית הצבאית. אף שהציטוטים המובאים הינם מתוך מענה שניתן לשאלות פרטניות, לא ניתן לראות בתשובות כמתייחסות רק לציבור מסוים; התשובה שניתנה נכונה לכל יחידה שבה יש חשש לביזוי המזוזות ולהשחתתן. בנוגע לסוגיית קיבוע המזוזה על ידי אשה, בהיסטוריה היהודית נהוג שאב המשפחה קובע את המזוזה ולכן פועלים כך גם בצה”ל, אך אין מניעה הלכתית מאשה לקבוע מזוזה ולא מצוינת מניעה שכזו בספר״.
הארץ פסק הלכה הרבנות הצבאית מזוזה קצינות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד