כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"הזדהתה עם יהדותה מאוחר"

נאבקה במחלה: מזכירת המדינה שהוריה התנצרו נפטרה

מדלן אולברייט, מזכירת המדינה הראשונה של ארה"ב, נפטרה אמש לאחר מאבק במחלת הסרטן. הוריה התנצרו, אך היא העידה כי בשלב המאוחר של חייה למדה והכירה את מוצאה היהודי | בישראל הספידו: "הובילה קו תומך בישראל והדגישה את מחויבותה של ארה"ב לשמירת היחסים"

נאבקה במחלה: מזכירת המדינה שהוריה התנצרו נפטרה
הבית הלבן צילום: pixabay

מדלן אולברייט, האישה הראשונה שכיהנה בתפקיד מזכיר המדינה בין השנים 1997 עד 2001, תפקיד המקביל לשר החוץ, של ארצות הברית, הלכה אתמול (רביעי) לעולמה כשהיא בת 84.

אולברייט נאבקה עד מותה במחלת הסרטן הארורה, ואתמול בני משפחתה הודיעו על פטירתה: "היא הייתה מוקפת בבני משפחתה ובחבריה", מסרו.

הוריה של המזכירה, שכיהנה בקדנציה השנייה של ביל קלינטון הדמוקרטי, היהודיים, המירו את דתם לנצרות רח"ל, אך מאוחר יותר בחייה היא העידה כי למדה על יהדותה והכירה בכך.

אולברייט ניסתה גם היא, כמו רבים אחרים לפניה ואחריה, לקדם את הליך השלום בין ישראל לערבים, בשנים שארצות הברית ראתה את עצמה כאחראית על הסדר העולמי, אחרי נפילת מסך הברזל.

מאמציה נשאו פרי, ובשנת 1998 היא הובילה להסכם וואי בין ישראל ליו"ר הרשות הפלסטינית, כשמי שהוביל להסכם המחפיר הוא ראש הממשלה דאז ויו"ר האופוזיציה כיום - נתניהו. במסגרת ההסכם הועברו ארבעים אחוז מיהודה ושומרון לפלסטינים.

עוד ניסתה לקדם את הליך השלום בין סוריה לישראל בשנת 2000, הליך שנעצר עם פטירתו של רבין, 1994. בישראל ספדו למזכירה. שר החוץ לפיד צייץ: "‏הערב הלכה לעולמה מדלן אולברייט דיפלומטית ותיקה, ידידת ישראל והאישה הראשונה שכיהנה כמזכירת המדינה של ארה״ב".

"אולברייט הובילה קו תומך בישראל והדגישה את מחוייבותה של ארה"ב לשמירת היחסים האסטרטגים וליתרונה היחסי של ישראל. היא הייתה - והיא עדיין, השראה לכולנו. יהי זכרה ברוך". כך ראש הממשלה החלופי.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שכיהן בתפקיד בזמן שאולברייט הייתה המזכירה, הספיד גם הוא: "‏אשה חכמה ומשכילה, ליברלית בנשמתה, שהזדהתה עם יהדותה בגיל מאוחר. חברה אישית, ששמרה תמיד פינה חמה לישראל בעודה מנווטת בסערת הדיפלומטיה העולמית. יהי זכרה ברוך".

"‏מדליין אולברייט נפטרה הערב. העולם איבד היום מנהיגה חכמה ולוחמת ללא חת למען הדמוקרטיה וערכיה אני איבדתי הערב גם חברה חכמה ומקסימה. מדליין ענדה על דש בגדה סיכות שהביעו את מצבי רוחה והמסר שהיא רוצה להעביר, הסיכה שאני עונדת עכשיו, לא על דש בגדי אבל על לוח ליבי היא של דמותה" הוסיפה ציפי לבני, שרת החוץ לשעבר.

מזכירת המדינה ארה"ב יאיר לפיד אהוד ברק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד