ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
פריצת דרך לשותפות החרדית

ערב הבחירות: הפגישה החשאית של נתניהו עם הגר"ח קנייבסקי נחשפת

הסתלקות מרן הגר"ח הותירה חלל עצום, כאשר לבד מספריו הרבים, היה רבי חיים גם המכריע העיקרי בכל הנוגע להחלטות פוליטיות הרות גורל | למרות הקשר החם, ידועה רק פגישה אחת של נתניהו עם הגר"ח, 'בחדרי' חוזר לאותם ימים וחושף את מאחורי הקלעים של הפגישה החשאית

ערב הבחירות: הפגישה החשאית של נתניהו עם הגר"ח קנייבסקי נחשפת
בנימין נתניהו וסילבן שלום אצל הגר"ח קנייבסקי זצ"ל צילום: ארכיון בחדרי

למרות השותפות הארוכה עם הסיעות החרדיות, פגישה אחת ידועה קיים ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו עם שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, כפי שנחשפה כאן ב'בחדרי' לראשונה.

הפגישה שמטרתה הייתה לשכנע את החרדים להצטרף לממשלת נתניהו על פני זו של מועמדת השמאל, הייתה למעשה הנחת אבן הפינה לקשר ההדוק שנמשך בין החרדים לנתניהו עד להדחתו מכס הראשות.

הימים היו ערב הבחירות לכנסת ה-18, ונציגי הסיעות החרדיות יהדות התורה וש"ס לא היו במקום בו הם נמצאים בימים אלה, נתניהו כשר אוצר הותיר טעם רע ומר של פגיעה בקצבאות הילדים והחרדים שנקלעו לעימות בין 'קדימה' ל'ליכוד' לא נקטו צד, למרות היותו של נתניהו המועמד הימני באופן מובהק בעיקר לאור אירועי ההתנתקות 4 שנים קודם לכן. עדיין, הנציגים החרדים טענו כי עליהם לצעוד עם מי שיציע את מירב התפקידים.

בראיונות הרשמיים שהעניקו באותה התקופה ראשי המפלגות החרדיות אלי ישי, יעקב ליצמן ומשה גפני, הם לא שללו את האפשרות להצטרף לממשלה בראשות מועמדת מפגלת קדימה ציפי לבני.

הקולות הללו והלך הרוח במסדרונות יהדות התורה וש"ס, הדאיגו מאוד את המועמד בנימין נתניהו, שהחליט להתמודד לכהונה שנייה אחרי שהודח בשנת 1999, הוא הבין כי הוא יצליח להקים ממשלה רק אם הסיעות החרדיות יהיו לצידו.

בתאריך שאינו ברור, כחודש ימים לפני הבחירות הגיע באחד הימים באופן חשאי יו"ר הליכוד ומועמדה לראשות הממשלה, בנימין נתניהו, מלווה במי שכיהן כשר החוץ מספר שנים קודם לכן, סילבן שלום, לבית הצנוע ברחוב רשב"ם 23 בכדי לדבר על ליבו של מרן הגר"ח שיורה לנציגים לתמוך במועמדותו.

הפגישה בבית הגר"ח

על פי הדיווח ב'בחדרי חרדים' מאותם הימים, נתניהו הגיע למקום ללא מאבטחים וללא שומרי ראש בכדי לא לעורר רעש ולשמור כפי יכולתו על חשאיות הפגישה.

לפגישה כאמור, קדם זעם חרדי אדיר על בנימין נתניהו, רק שנים קודם לכם, בזמן שכיהן כשר אוצר קיצץ את קצבאות הילדים, ובאותה מערכת בחירות היה מי שדאג להזכיר לציבור את אותה פעולה, מה שהגדיל עוד יותר את הדאגה במטה הליכוד והגביר את חששו של נתניהו מביקור בלב העיר בני ברק.

'בחדרי' חושף כי מי שיזם את הפגישה היה סילבן שלום, שכיהן בתפקידים בולטים בממשלות הקודמות ופרש לאחרונה מהחיים הפוליטיים, שלום שהחזיק בקשר רציף עם בתי גדולי ישראל היה בקשר גם עם נכדו של הרב קנייבסקי, ר' אריה קנייבסקי ואביו הרב אברהם ישעיה קנייבסקי.

במשך דקות ישבו נתניהו וח"כ דאז סילבן שלום עם הרב חיים קנייבסקי בחדר לימודו עטור הספרים, ואלה ביקשו ממנו להשפיע על הנציגים החרדים ללכת עם הימין בכל מצב. הגר"ח שמע את הדברים ובירך את נתניהו ושלום בברכת 'הצלחה', מה שאכן קרה לבסוף כאשר למרות שבקדימה זכו במנדט נוסף, המשא ומתן כשל והליכוד בראשות נתניהו הצליח להקים ממשלה לצד החרדים, תפיסה שלטונית שהחזיקה מעמד עד לאחרונה.

יצוין כי מיני אז, למרות העבר המר וקצבאות הילדים, הקשר בין החרדים לנתניהו התהדק והוא מצידו זכה לאורך כל השנים לתמיכה חרדית בלתי מסוייגת כמעט על כל צעד ושעל, עד לספסלי האופוזיציה כיום.

נתניהו נפרד בבית הגר"ח במוצ"ש האחרון

אך לבד מהפגישה הזו שהתקיימה פנים אל פנים, פעמים נוספות נדרש נתניהו לפתחו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי, בפעם האחרונה הזכורה היטב, היה זה לקראת סיום כהונתו האחרונה כשנגיף הקורונה משתולל ומטיל את אימתו בכל רחבי הארץ.

הממשלה שהורתה לסגור את כל מוסדות הלימוד, נתקלה בהתנגדות חריפה ובהוראה חריגה אז, אך מתקבלת היום, מטעמו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שהודיע כי על פי דעתו, דעת תורה, על כל מוסדות הלימוד החרדים להישאר פתוחים למרות התחלואה, ותורה מגנא ומצלא.

במטרה לשקול את החלטתו מחדש, חייג ראש הממשלה לבית הרב ושוחח עם נכדו ר' יענקי קנייבסקי אך האחרון לא הצליח לשכנע את הרב לשנות את החלטתו.

במוצאי שבת האחרון ברקע ההכנות למסע ההלוויה הגיע באופן מיוחד בנימין נתניהו, היום בתפקיד ראש האופוזיציה, שוב לדירה הצנועה ברשב"ם 23, והפעם בכדי להיפרד.

במשך דקות אחדות עמד לצד מיטת הרב זצוק"ל ונפרד ממנו בפרקי תהילים אותם אמר בעל פה. לאחר מכן ספד לו ואמר, "הוא באמת היה צדיק, היה צדיק ומאור גדול, מנפילי הדור ששמר על גחלת תורת ישראל שהיא הבסיס של עם ישראל ועשה את זה בצורה שחיממה וכבשה לבבות לבבות בארץ ובעולם".

הרב חיים קנייבסקי ביבי נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד