ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
פוטין במצוקה

חודש למלחמה: יומן מיוחד עם כל המספרים

לפני חודש בשעה 6 לפנות בוקר הכריז נשיא רוסיה פוטין על יציאה למבצע צבאי מיוחד במזרח אוקראינה ולא חלם שחודש אחרי כך תיראה לחימה. מטרותיו לא הושגו, מדינתו מוחרמת ומבודדת בעולם וגם בשטח אבדות קשות בנפש וברכוש | כל המספרים

חודש למלחמה: יומן מיוחד עם כל המספרים
שריפה כתוצאה מהפגזה צילום: שירותי החירום של אוקראינה

חודש בדיוק למלחמה: בבוקר ה-24 בפברואר 2022 פלשו כוחות רוסים לאוקראינה לאחר חודשים של מתיחות גואה ושיחות דיפלומטיות כושלות בין רוסיה לאוקראינה, בימים שלאחר מכן, רוסיה תקפה מהאוויר, היבשה והים - הרגה מאות והרסה את חייהם של יותר מ-44 מיליון בני אדם. לאחר חודש אחד של סכסוך, יותר מ-3.5 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה למדינות שכנות, ויותר מ-6.5 מיליון הם כעת עקורים בתוך אוקראינה.

24 בפברואר

מעט לפני השעה 06:00 בבוקר, שעון מוסקבה, בנאום בטלוויזיה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז שהוא פותח במבצע צבאי מיוחד במזרח אוקראינה. "החלטתי לערוך מבצע צבאי מיוחד שמטרתו היא הגנה על אנשים שבמשך שמונה שנים סובלים מהתעללות ורצח עם מהמשטר של קייב" אמר פוטין באותו יום.

בשעות הבאות נשמעים פיצוצים בקייב, חרקוב, אודסה ואזור דונבאס. כוחות רוסים חודרים לאוקראינה מחצי האי קרים בדרום, מבלארוס בצפון ואזורים שבידי הבדלנים במזרח.

טילים רוסיים נוחתים על נמל התעופה הבינלאומי בוריספיל - שדה התעופה הגדול ביותר באוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מפרסם חוק צבאי ומבקש מאזרחים לשאת נשק כדי להגן על אוקראינה. בנוסף חל איסור על גברים לצאת את המדינה מתוך חובת התגייסות למערך הלוחם.

25 בפברואר

אוקראינים בורחים מארצם, טילים פגעו בקייב כשהכוחות הרוסיים מתקדמים יותר לתוך המדינה. הפצצות כבדות נמשכות בערים אחרות.

26 בפברואר

כוחות רוסים מנסים לפלוש לקייב, מוכרז עוצר בבירת המדינה. בניין מגורים רב קומות נפגע בעיר.

27 בפברואר

הנשיא זלנסקי פונה לקהילה הבינלאומית, פונה לאנשים להירשם ליחידה בינלאומית כדי לעזור להילחם בכוחות הרוסיים. הערים הדרומיות חרסון וברדיאנסק נמצאות במצור, כאשר כוחות רוסים תוקפים מתקני נפט וגז אוקראינים.

28 בפברואר

רוסיה ואוקראינה מקיימות את הסיבוב הראשון של שיחות הפסקת האש בגבול בלארוס ביום שבו אוקראינה מבקשת באופן סמלי להצטרף לאיחוד האירופי.

1 במרץ

חרקוב ממשיכה להיות מופגזת על ידי תקיפות רוסיות, תקיפה אווירית על מבנה של הממשלה הורגת 10 בני אדם, טיל בבניין מגורים הורג שמונה.

צילומי לוויין מציגים שיירה רוסית באורך 65 ק"מ מחוץ לקייב בזמן שחיילים ותושבים מתכוננים למתקפה על ידי חפירת תעלות. תושב אחד בקייב אומר שהרוסים יתקבלו בבקבוקי תבערה.

2 במרץ

הצבא הרוסי טוען שיש לו שליטה מלאה בעיר הנמל חרסון בזמן שהלחימה נמשכת בחרקוב. מבקרו החריף ביותר של פוטין, אלכסיי נבלני, קורא מהכלא לרוסים למחות מדי יום נגד הפלישה לאוקראינה.

3 במרץ

יותר ממיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה. רוסיה ואוקראינה מסכימות להקים מסדרונות הומניטריים לפינוי אזרחים מאזורים נצורים באוקראינה. נשים וילדים מהווים את רוב אלה שעזבו, מתנדבים בפולין מגיעים לגבול פולין-אוקראינה כדי לעזור לפליטים.

4 במרץ

כוחות רוסים משתלטים על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, הגדולה באירופה, שריפה שפרצה במתקן עוררה חשש גדול ברחבי העולם מאסון צ'רנוביל 2. האו"ם מפרסם כי יותר מ-1.2 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה.

5 במרץ

הפסקת האש הופרה, למרות ההכרזה על הפסקת אש חלקית, פינוי הלכודים במריופול נעצר, כאשר המפונים נחשפים לאש, האו"ם מדווח כי יותר מ-1.5 מיליון בני אדם שעזבו את אוקראינה.

6 במרץ

ניסיון שני לפנות 200,000 תושבים ממריופול נכשל כאשר ההפגזות והלחימה נמשכות. יחד עם מריופול, גורמים אוקראינים אומרים שרוסיה מכוונת לפגוע באזרחים בחרקוב, מיקולאיב וקייב. טילים רוסיים פוגעים בשדה תעופה אזרחי בוויניצה שבמרכז אוקראינה.

8 במרץ

האו"ם מפרסם שמספר הפליטים מאוקראינה הגיע ליותר משני מיליון, הערים הגדולות באוקראינה סובלות מהפגזות כבדות והתקפות אוויריות כאשר אזורי מגורים בצ'רניהיב, מיקולאיב וחארקוב מותקפים. בעיר סומי, לפחות תשעה בני אדם, כולל שני ילדים נהרגים.

9 במרץ

שבועיים של מלחמה ואיסוף נפגעים. הכוחות הרוסיים אומרים שהם יבטיחו מעבר בטוח לאזרחים המעוניינים לעזוב את קייב, צ'רניהיב, סומי, חרקוב ומריופול. הלחימה נמשכת בחרקוב כאשר כוחות רוסים מנסים שוב ושוב לכבוש את הבירה האזורית מיקולאיב.

האו"ם מדווח על 1,335 נפגעים אזרחיים באוקראינה - 474 הרוגים ו-861 פצועים. מניין ההרוגים האמיתי צפוי להיות גבוה יותר.

10 במרץ

מתחם בית חולים ליולדות במריופול נפגע בהתקפה אווירית רוסית, שלושה בני אדם נהרגו ונפצעו לפחות 17 נוספים, הנשיא זלנסקי אמר, כי בז'יטומיר מופצצים שני בתי חולים - אחד מהם בית חולים לילדים.

11 במרץ

מספר הפליטים שעזבו את אוקראינה עולה על 2.5 מיליון, לצד שני מיליון עקורים בתוך אוקראינה.

12 במרץ

אסון הומניטרי במריופול. גורמים רשמיים אוקראינים אומרים שכוחות רוסים תקפו שיירה הומניטרית, שם הפגיזו טנקים רוסיים בניין דירות. שלטונות אוקראינה מזהירים אסון הומניטרי המתרחש בעיר הנמל, המוקפת על ידי כוחות רוסים. מזון ותרופות לא יכולים להגיע ללכודים בעיר. ראש העיר של מריופול אומר שהתקיפה שנמשכה 10 ימים גרמה למותם של יותר מ-1,500 בני אדם. כוחות רוסים מפגיזים מסגד בעיר שבו יותר מ-80 מבוגרים וילדים שמצאו מקלט. אלה שנהרגו נקברים בקברי אחים מכיוון שקבורות רשמיות כבר אינן בטוחות.

13 במרץ

ההפצצות הרוסיות נמשכות כאשר 30 טילי שיוט נורים לעבר בסיס אימונים צבאי 25 ק"מ מהגבול הפולני. חיילים רוסים תוקפים גם את נמל התעופה איבנו-פרנקיבסק. הנשיא זלנסקי קרא לזה "יום שחור" באוקראינה, ושוב קרא לאסור טיסה מעל המדינה. בסך הכל נהרגו 1,300 חיילים אוקראינים מאז תחילת הפלישה, לפי זלנסקי. והאו"ם דיווח, כי לפחות 579 אזרחים אוקראינים נהרגו - אם כי הנתונים כנראה גבוהים בהרבה.

14 במרץ

כוחות רוסים חוסמים שיירה הומניטרית המנסה להגיע למריופול, מועצת העיר טוענת שיותר מ-160 מכוניות הצליחו לעזוב את העיר הנצורה, אישה הרה שנפצעה בפיגוע בבית חולים ליולדות מוקדם יותר באותו שבוע מתה, יחד עם תינוקה, דיווח שזעזע את העולם.

15 במרץ

תקיפה אווירית פוגעת בבלוק דיור בקייב, והרגה לפחות ארבעה בני אדם, עוצר של 36 שעות מונהג בבירה. עיתונאי אוקראיני וצלם אמריקאי נהרגים. אוקראינה מדווחת כי 19 בני אדם נהרגו בהתקפה על מגדל טלוויזיה ברובנה.

16 במרץ

תיאטרון שהגן על מאות אוקראינים מותקף מפצצות רוסיות, כך אומרים גורמים אוקראינים. ראש עיריית מריאופול, ואדים בויצ'נקו, אומר: "הדרך היחידה לתאר את מה שקרה היום היא רצח עם". שלושה מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה, כשכמעט מחציתם ילדים, לפי האו"ם תשעה מתוך 10 אוקראינים יתמודדו עם עוני ופגיעה כלכלית אם המלחמה תימשך יותר משנה.

17 במרץ

מאמצי החילוץ למציאת ניצולים מההתקפה על תיאטרון מוקדם יותר באותו שבוע מתחילים, בעוד מקרי מוות נוספים מגיעים בעקבותיו. הפגזה על בית ספר ומרכז תרבות ליד חרקוב, הביא למותם של 21 בני אדם ופציעתם של 25. יותר מ-50 אזרחים נהרגו בהפצצות במהלך 24 השעות האחרונות בצ'רניהיב.

18 במרץ

6.5 מיליון עקורים בתוך אוקראינה, הרס עצום נראה בערים רבות. רוסיה תוקפת את קייב, חרקוב וקרמטורסק, וטילים הורסים מפעל לתיקון מטוסים ליד שדה התעופה של לבוב. במריופול, הרשויות טוענות כי הכוחות הרוסיים הטילו 50 עד 100 פצצות מדי יום, יותר מ-350,000 בני אדם מנסים לתפוס מחסה.

19 במרץ

כמעט 10,000 בני אדם פונו דרך מסדרונות הומניטריים. עם זאת במריופול, רבים עדיין נשארו מאחור, כאשר הקרב מתקרב למרכז העיר.

20 במרץ

האו"ם מדווח שכמעט אחד מכל ארבעה אנשים באוקראינה נעקרו מבתיהם, כאשר יותר מ-3.3 מיליון פליטים נמלטו מאוקראינה מאז החלה הפלישה.

האו"ם מזהיר שהצרכים ההומניטריים במזרח אוקראינה הופכים קשים יותר, עם מחסור במזון, מים ותרופות בערים כמו מריופול וסומי.

21 במרץ

התקפות בלתי פוסקות בערים הגדולות. עוצר חדש הוכרז בקייב בעקבות תקיפה קטלנית שבה נהרגו שמונה בני אדם. בחרסון מתאספים מפגינים בעיר נגד כוחות רוסים שמנסים לפזר המונים באמצעות גז מדמיע. באודסה, כוחות רוסים תקפו בניינים בפאתי העיר ופגעו במרכז קניות גדול.

22 במרץ

תקיפות כמעט בכל אזור במדינה. בעיר הנמל מריופול תושבים רבים נותרו לכודים בעוד הקרבות ממשיכים להשתולל. העיר ספגה כמה מההפצצות הקשות ביותר במהלך חודש אחד של מלחמה. רוסיה ממשיכה לפגוע בערים המזרחיות חרקוב, סוני וצ'רניהיב, יותר מ-8,000 בני אדם מפונים מאוקראינה.

23 במרץ

אוקראינה ורוסיה מסכימות להקים תשעה מסדרונות הומניטריים, אולם העיר מריופול אינה כלולה בהסכם, אוקראינה טוענת כי יותר מ-4,500 בני אדם פונו מערים. אוקראינה מאשימה את רוסיה בשימוש בפצצת זרחן בהתקפה על העיירה פופאסנה שבאזור לוהנסק שבמזרח אוקראינה. השימוש בנשק כזה באזורים אזרחיים אסור על פי החוק הבינלאומי.

24 במרץ

רוסיה מכחישה כי היא מכוונת טילים על אזרחים, ראש עיריית קייב ויטלי קליצ'קו אומר לכתבים כי 264 אזרחים נהרגו בעירו כתוצאה מהתקפות רוסיות מאז תחילת המלחמה.

הנשיא זלנסקי קורא להפגנות עולמיות ולסיום המלחמה, האו"ם אומר שיותר מ-10 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם מאז החלה המלחמה.

מחיר המלחמה במספרים

עשרות אלפי חיילים רוסים נהרגו, נפצעו או נפלו בשבי בארבעה שבועות בלבד, מאז כישלון הפלישה של ולדימיר פוטין בתוככי אוקראינה, מורל החיילים הרוסים נפגע קשות.

היום דווח ב'דיילי מייל', כי על פי ההערכות, כ-40,000 חיילים רוסים נהרגו, נפצעו או נפלו בשבי מאז פלישת אוקראינה לפני ארבעה שבועות, נאט"ו הכריזה שהמספר הגבוה הביא להשפעה גדולה על המורל של כוחות הנשיא ולדימיר פוטין. גורם רשמי בנאט"ו אמר אתמול (רביעי) כי מספר הרוסים שנהרגו נע בין 7,000 ל-15,000.

לעומת זאת, היום דווח ב'דיילי מייל', כי שקלול חדש של מספר הפצועים והשבויים מביא את הנתון המדהים לפיו בין 30,000 ל-40,000 חיילים רוסים הוצאו מהמערכה הצבאית. חלקם נהרגו, נפצעו, נפלו בשבי, ערקו, ברחו, או פשוט נכנעו ללא קרב.

מבחינת כוחות שריון, אוקראינה טוענת כי כמעט 600 טנקים רוסיים יצאו מכלל שימוש, מאות משוריינים נוספים נפגעו, מאות רכבים נשרפו, עשרות מסוקים רוסיים הופלו, כ-80 מטוסים רוסיים הופלו. לפחות 15 בכירים מצבא רוסיה נהרגו. כולל אלופים.

מחיר המלחמה מצד אוקראינה הוא נורא. אלפי אזרחים נהרגו, המספרים בין 4000 ל-6000, אין מספר רשמי בשל חוסר היכולת לבדוק, המספרים משתנים כל כמה ימים, מאחר ורבים נקברים בקברי אחים.

בין 1000 ל-2000 חיילים אוקראינים נהרגו, ציוד צבאי אוקראיני הושמד, אך לא בהיקפים שהושמד לרוסיה, ערים רבות הרוסות כמעט לגמרי, העיר מריופול נראית כמו אידליב בסוריה בזמן מלחמת האזרחים, או סטלינגרד בזמן מלחמת העולם השנייה. נזק כלכלי של מעל 100 מיליארד דולר.

הנזק הכלכלי לרוסיה הוא עצום, אך עדיין לא ברור מידת הנזק, מעל 6000 חברות עזבו את רוסיה, וכלכלת רוסיה חזרה 50 שנה אחורה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין הרוגים ופצועים פליטים מאוקראינה ולדימיר זלנסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד